Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Advertisements

ORGANIZAČNÍ FORMY V TĚLESNÉ VÝCHOVĚ
Technika. TECHNICKÁ PŘÍPRAVA V tréninku techniky jde především o opakované provádění učeného pohybu, při kterém dochází k opravování a zpřesňování jeho.
Vůle, motivace Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov09 Autor Mgr.
Paměťový systém Barbora Holečková. Paměť - je spojení navzájem na sebe působících systémů, jejichž společná úloha spočívá v uchovávání a znovuvybavování.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Psychické stavy.
PSYCHICKÉ JEVY.
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Motorické (pohybové) dovednosti lze je definovat jako
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
. V učení nacházíme tři současně probíhající procesy:
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost) Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
Příprava a realizace kroků k využití strukturálních fondů EU v období 2007 – 13 Jiří Čunek 1.místopředseda vlády a ministr pro místní rozvoj.
Pohybové dovednosti (motor skills, Bewegungfertikeit, dvigaťelnoie umenie, pohybová zručnost)‏ Měkota 2008: Motorickým učením a opakováním získaná pohotovost.
TECHNICKÁ PŘÍPRAVA ..
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Spektrum didaktických stylů
PROCES UČENÍ Z ANTROPOLOGICKÉHO HLEDISKA
Schopnosti Pavel Šuranský.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Sportovní výkon, sportovní výkonnost
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Řídící činnost učitele/trenéra
SENZOMOTORICKÉ UČENÍ KŘIVKY ČINITELÉ FÁZE.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
TEORIE SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Diagnostika a reedukace
Vnitřní činitelé výuky: Žák jako učící se osobnost
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
Teorie a didaktika karate III Didaktika a trénink.
DIDAKTIKA LYŽOVÁNÍ.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Bidrmanová, Rintelová Učitelství praktického vyučování
Zákony učení.
Didaktika TV Efektivita vyučovací jednotky Libor Bouda.
Nejobecnější psychologický pojem – řada definic a přístupů. Většina obsahuje 3 základní oblasti : 1. Osobnost zahrnuje rozsáhlý soubor vlastností, procesů.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Psychické procesy a stavy osobnosti. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola.
UČENÍ.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Organizační formy práce v tělesné výchově
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Pohybové projevy Pohybová aktivita (souhrn celého pohybového chování jedince - mnohostranná pohybová činnost člověka, která se realizuje jeho pohybovými.
Organizační formy práce v TV Vyučovací jednotka TV Lukáš Buřt
Specifické didaktické formy ve vyučovací jednotce
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
MOTIVACE Zora Syslová.
Pohybové schopnosti a dovednosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Sociální psychologie – CŽV 2012
Pedagogická psychologie
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Prvky edukačního procesu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby, neekonomičnost,…) Difúzní iradiaceVysoká (nové pohyby) II. Nácvik StředníDiferenciace (mízí souhyby, pohyb bývá křečovitý, ztrnulý, stále mnoho zapojených MJ,…) KoncentraceStřední (postupně klesá) III. Zdokonalová ní, výcvik VysokáAutomatizace pohybu, ekonomičnost, přesnost provedení, precisnost StabilizaceNízká IV. Transfer, integrace Velmi vysoká (ind. Maximální) Tvořivá koordinace - kreativita Tvořivá asociacevysoká

Činitelé v MU Průběh MU ovlivňuje mnoho činitelů – relativně nezávislých vlivů působících na průběh i výsledky MU Průběh MU ovlivňuje mnoho činitelů – relativně nezávislých vlivů působících na průběh i výsledky MU Klíčové faktory zahrnují aktivitu žáka (psychických i tělesných dispozic) tak učitele (vyučovací a výchovné činnosti) Klíčové faktory zahrnují aktivitu žáka (psychických i tělesných dispozic) tak učitele (vyučovací a výchovné činnosti) Různá kritéria klasifikace, z didaktického hlediska jsou významné : Různá kritéria klasifikace, z didaktického hlediska jsou významné :  Motivace  Schopnosti  Cíl učení  Stimulace  Percepce a prezentace úkolu  Korekce a regulace motorické reakce  Zpevňování  Retence  Integrace a transfer

Motivace Základní předpoklad procesu učení Potřeby – rozdíl mezi stavem aktuálním a žádoucím, dělíme je na biologocké (potřeba pohybu, odpočinku, změny,…) a sociogenní (potřeba seberealizace, uplatnění, uznání, bezpečí,…) Potřeby – rozdíl mezi stavem aktuálním a žádoucím, dělíme je na biologocké (potřeba pohybu, odpočinku, změny,…) a sociogenní (potřeba seberealizace, uplatnění, uznání, bezpečí,…) Pobídky – jsou ovlivňovány z vnějšího prostředí, především učitelem (nabídka, příkaz, pochvala,…) Pobídky – jsou ovlivňovány z vnějšího prostředí, především učitelem (nabídka, příkaz, pochvala,…)

Schopnosti Obecný předpoklad jedince v učební činnosti Kondiční (pohybové) – úroveň PS působí na utváření PD Kondiční (pohybové) – úroveň PS působí na utváření PD Senzomotorické – schopnost vnímání pohybů a jejich koordinace. Závisí na činnosti receptorů (zrak, sluch, proprioreceptory,… ) i výkonných orgánů (svalů) Senzomotorické – schopnost vnímání pohybů a jejich koordinace. Závisí na činnosti receptorů (zrak, sluch, proprioreceptory,… ) i výkonných orgánů (svalů) Intelektové schopnosti – zpracování a vyhodnocení informací, hledání vhodného řešení úkolu Intelektové schopnosti – zpracování a vyhodnocení informací, hledání vhodného řešení úkolu Sociální - vnímavost, komunikace, spolupráce Sociální - vnímavost, komunikace, spolupráce

Cíl učení Pochopení, ztotožnění – musí být v souladu s aspiracemi žáků Stimulace Zahrnuje emoční a volní procesy. Důležitá je intenzita a kvalita emocí – projevují se v úrovni aktivace (žádoucí je optimální aktivace) Volní procesy mají úzký vztah k aspiraci – mohou působit excitačně i inhibičně

Percepce a prezentace úkolu K vytvoření správné představy pohybu jsou aktivovány kognitivní procesy (poznávací a myšlenková činnost). Korekce a regulace motorické reakce Podstatnou úlohu hraje zpětná vazba : vnější (exteroreceptivní) – zrak, sluch, taktilní podněty, vědomá kontrola vnější (exteroreceptivní) – zrak, sluch, taktilní podněty, vědomá kontrola vnitřní (proprioreceptivní) - ukládání do motorické paměti vnitřní (proprioreceptivní) - ukládání do motorické paměti Stabilizace PD vede k přechodu na vnitřní regulační okruh

Zpevňování Vytváření dočasných spojů (Pavlov) Vytváření dočasných spojů (Pavlov) Operativní zpevňování – „zapamatování“ podmínek a chování vedoucích k úspěchu (neúspěchu) → vytvoření silných asociací Operativní zpevňování – „zapamatování“ podmínek a chování vedoucích k úspěchu (neúspěchu) → vytvoření silných asociacíRetence Uchování naučené dovednosti v paměti, závisí na: druhu pohybové dovednosti (diskrétní se ukládají hůře než kontinuální) druhu pohybové dovednosti (diskrétní se ukládají hůře než kontinuální) strategii nácviku – klíčové momenty strategii nácviku – klíčové momenty času od nácviku k využití času od nácviku k využití hloubce osvojení dovednosti hloubce osvojení dovednosti

Integrace a transfer Spojování izolovaných PD do funkčních celků Transfer = přenos jedné pohybové dovednosti do jiné situace či jiné PD. Může být pozitivní x negativní = interference Křivka učení - grafické vyjádření mezi počtem opakování (časem) a úrovní pohybové dovednosti Pozitivně akcelerující Pozitivně akcelerující Negativně akcelerující Negativně akcelerující Lineární Lineární Pozitivně i negativně akcelerující Pozitivně i negativně akcelerující