Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Název SŠ:SOU Uherský Brod Autoři:Ing. Petr Kundrata Název prezentace: (DUMu) Chladiče a termostaty Tematická oblast:Motory – mazání a chlazení Ročník: 2. ročník oboru Mechanik opravář motorových vozidel Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:listopad 2013
Anotace Záměrem této sady výukových materiálů s názvem Motory – mazání a chlazení je poskytnout žákům informace o základních částech konstrukce motorů a podpora výuky ve vyučovacích hodinách. Jednotlivé DUMy (prezentace a pracovní listy) v této sadě popíší postupně tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Automobily. Tato prezentace je konkrétně zaměřena na tematický celek Chladiče a termostaty.
Chladiče V chladiči se voda ochlazuje proudícím vzduchem. Čerpadlo nasává ochlazenou vodu z dolní části chladiče, do horní části se vrací voda ohřátá z motoru. Podle konstrukce chladícího bloku rozeznáváme chladiče trubkové, lamelové a voštinové.
Chladič trubkový – skládá se z velkého počtu tenkostěnných trubek spojených příčnými plechy, které tvoří chladící žebra. Umístění chladících trubek může být podélné nebo svislé. V dnešní době nejpoužívanější typ chladiče.
Obrázek 1: Trubkový chladič
Chladič lamelový – skládá se ze svislých lamel, které jsou vylisovány tak, že tvoří pro kapalinu průtokové štěrbiny. Mezi lamelami jsou připájeny zvlněné pásy, které zvyšují tuhost a chladící účinek. Chladič voštinový – je zhotovený z velkého počtu vodorovných krátkých trubek, které jsou na koncích rozšířeny do šestihranů.
Obrázek 2: Chladič voštinový
Termostaty Termostat reaguje na změnu teploty motoru. Umožňuje rychlé ohřátí motoru na provozní teplotu a dále udržuje optimální teplotu s co nejmenším kolísáním. Vlnovcový – hlavní částí je pružný vlnovec, ve kterém je pracovní látka – líh. Při zahřívání líh mění skupenství, ve vlnovci stoupne tlak a roztahuje se. Tím se začne otvírat ventil.
Obrázek 3: Vlnovcový termostat
Parafínový – v kovovém pouzdru je pracovní látka - parafín a pracovní píst. Změnou teploty parafín mění skupenství, vzniká tlak. Píst je nepohyblivý, pohybuje se pouzdro s ventilem. V současné době se používá většinou právě parafínový termostat.
Obrázek 4: Parafínový termostat
Zdroje [1] ANDRT, Jaroslav. Údržba a opravy automobilů Škoda 105, 120, 125, 130, 135, 136, Garde, Rapid. 2., nezm. vyd. Praha: T. Malina, 1995, 510 s. ISBN [2] KLŮNA, Jindřich a Jiří KOŠEK. Příručka opraváře automobilů. Vyd. 2. Brno: Littera, 1993, 482 s. ISBN X. [3] PILÁRIK, Milan. Automobily pro 2. a 3. ročník středních odborných učilišť. Vyd. 3. Praha: SNTL, 1988, 308 s.
Zdroje obrázků [1] AUTOR NEUVEDEN. bytrade.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [2] AUTOR NEUVEDEN. faculty.virginia.edu [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: /image008.png [3] AUTOR NEUVEDEN. g503.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: [4] AUTOR NEUVEDEN. carid.com [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: thermostats/replacement-thermostat-1.jpg