Veronika Štěrbová, GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková jaro 2012 VYUŽITÍ ELEKTRONICKÝCH MÉDIÍ V TVORBĚ A REALIZACI.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_20. FORMÁT KRESBY  Než začneme kreslit, musíme si na pauzovací papír nakreslit základní formát v poměru stran.
Advertisements

Elektromagnetická slučitelnost. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Materiál je určen pro 2. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Doprava a přeprava, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_10_11_F9_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Elektromagnetické zařízení Základní škola Libina,
ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV: VY_32_INOVACE_09_15_F7_Hanak AUTOR: Ing. Roman Hanák TÉMA: Mechanické vlastnosti kapalin a plynů Základní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
Výtvarný ateliér v muzeu, výtvarný umělec v roli animátora, vícedenní a pobytové ateliéry. Příklady ze zahraničí i z českých galerií a muzeí. Jitka Burdová.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT3 Vytvořeno:3. 7.
Principy tvůrčího psaní a dramatické výchovy v galerijních animacích a dalších doprovodných programech v muzeu umění. GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky.
Jednotlivé osobnosti nejsou jedinečné jenom svými psychickými vlastnostmi, ale také tím, jak VNÍMAJÍ, jak PŘEMÝŠLEJÍ, UČÍ SE, PAMATUJÍ SI apod.
1 Komentované prohlídky města Poskytovatel: Horácké muzeum a informační centrum Prohlídka města zahrnuje centrum Nového Města, dva historické sklepy a.
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
Počitačová bezpečnost - je obor informatiky, který se zabývá zabezpečením informací v počítačích (odhalení a zmenšení rizik spojených s používáním počítače).
Energetická hodnota potravin (EH)
Databáze © Mgr. Petr Loskot
Základy automatického řízení 1
Internet.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VÁNOČNÍ OZDOBY – TROCHU JINAK
Práce s textem VY_32_INOVACE_1B_20
INFORMATIKA – použití počítačů
Inf Počítač a lidé s handicapem
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ARTE POVERA Tematická oblast
Domácí zvířata VY_52_INOVACE_28
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
Základní formy prodeje
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Zábava na internetu
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
P2 MARKETINGOVÉ PROSTŘEDÍ
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
VY_32_INOVACE_
NÁZEV: VY_32_INOVACE_08_18_M9_Hanak TÉMA: Finanční matematika
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Český ráj poznávání přírodního bohatství země
Správa fotografií v Adobe Lightroom II.
Sada 1 Člověk a příroda MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Směrování černobílých obrázků VY_32_INOVACE_4C_08
Strom a keř VY_52_INOVACE_35
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_Inovace_4.2.9 Práce a volný čas Člověk a jeho svět 3. ročník
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sada 3 Matematika MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
Cukrářské technologie – pevná těsta a linecké těsto třené
Sůl nad zlato Zdraví, bezpečí.
Má země Česká republika.
Obrázková básnička Jazyk a řeč.
Přídavná zařízení.
Informatika – Grafika.
HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Promítání filmových sekvencí Pro naše účely můžeme využít následující tituly: Těžké melodično (1997)
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Volný čas a kultura Kultura pro děti a kultura dětí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Pozn. Zaměřeno na práci v MS PowerPoint
MASARYKOVA UNIVERZITA V BRNĚ FAKULTA PEDAGOGICKÁ BESEDY O UMĚNÍ VE VÝTVARNÉ PEDAGOGICE DRUHÉ POLOVINY 20. STOLETÍ A V SOUČASNÉM POJETÍ Barbora Sedláčková.
Modelový koncept hodiny výtvarné výchovy
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Ing. Jiří Šilhán ECM.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Science centrum a návštěvník se zrakovým handicapem
Transkript prezentace:

Veronika Štěrbová, GP3MP_MGP Metodika galerijní pedagogiky vyučující: Mgr. Alice Stuchlíková jaro 2012 VYUŽITÍ ELEKTRONICKÝCH MÉDIÍ V TVORBĚ A REALIZACI DOPROVODNÝCH GALERIJNÍCH AKTIVIT, TVORBA INTERAKTIVNÍCH PROGRAMŮ, JEJICH VZTAH KE KLASICKÝM VÝTVARNÝM TECHNIKÁM

Elektronická média -PC – internet, programy, atd. -televize, video „Na rozdíl od všech jiných technik dokáže elektronické médium nejen tlumočit reprodukci obrazu, ale také umí zachytit pohyb podobně jako film, dokáže reprodukovat třídimenzionálně a zejména je schopno uchovat spolu s obrazem nesmírně rozsáhlé množství informací. Navíc je tu i možnost reprodukci z obrazovky i s příslušnými textovými informacemi vytisknout.“ 1 -Radek Horáček

Elektronická média-využití -zvyšují prvek interaktivity -přístup k většímu počtu informací – obraz i text -přístup i ke sbírkám, které nejsou vystaveny -obohacují a rozšiřují prožitek z originálu – zvětšení; různé druhy pohledů, které jinak nejsou dostupné -flexibilnější pro méně zručné a tvůrčí návštěvníky -marketingový nástroj - zpřístupnění muzea návštěvníkům 1)VYUŽITÍ V GALERII/MUZEU 2)VYUŽITÍ Z DOMU

-různé druhy prezentací, videosouborů, obrázků a textů – například na úvod/závěr galerijní animace/doprovodného programu -filmy/dokumenty (o umělci, uměleckém směru, … )– běžící přímo na výstavě -práce s PC programy –následně možný i tisk -PC programy: malování, grafické programy, programy na tvorbu animací, úpravu videí, atd. -práce s internetem -hry -průvodce ke stažení do Smartphone, Nintendo 3DS, … (průvodce ke stažení - Louvre)průvodce ke stažení - Louvre Elektronická média-v galerii

- hypermédia – „kombinují multimediální prezentaci - text, statický obraz, pohyblivý obraz, zvuk a prvky počítačové animace a modelování, s hypertextovou strukturou, tedy nelineárním textem spojovaným odkazy“ 2 - základem je obrazová databáze výtvarných děl ze stálých sbírek, doplněna hypertextovým komponentem obsahujícím obsáhlé komentáře o výtvarných dílech, jejich autorech, slovník pojmů, historický atlas, časovou přímku, … -výhody: -přístup k většímu množství informací -zesilují prvek interaktivity -mohou být fyzicky umístěny v sousedství expozice, nenarušují vlastní vnímání děl

Elektronická média-z domu -většinou pomocí www stránek dané galerie/muzea -virtuální prohlídky galerie/muzea, výstavyvirtuální prohlídky -hry s uměleckým zaměřením, malování - on-line katalog děl; galerie obrazů i s popisky a informacemi o autorovi– návštěvník si v některých může sestavit i vlastní galerii uměleckých děl; hypermédiagalerie obrazů hypermédia -inspirace pro vlastní tvorbu doma (domácí animační program) -videa z galerie/muzea/animačních programůvidea „Samotný koncept muzea zde prochází zásadní změnou: místo aby divák přicházel do muzea, muzeum přichází za ním.“ 3 -Ladislav Kesner ml.

Elektronická média „Veškerá zařízení mají smysl jen tehdy, pokud napomáhají vnímání – pokud jakkoliv obohacují či rozšiřují skutečný prožitek reálného uměleckého díla. Médium nebo technologický systém tohoto typu se míjí svým cílem, jestliže upoutává pozornost samo na sebe či dokonce začíná nahrazovat bezprostřední kontakt s exponáty. „ 4 „Soustředěné, solitérní prohlížení obrazu na obrazovce počítače může za jistých okolností divákovi přinést intenzívnější estetický a emotivní prožitek než letmý pohled na obraz z metrové vzdálenosti, přes ramena davů v turisty zaplněném sále.“ 5 -Ladislav Kesner ml.

Elektronická média-příklady TATE gallery sekce pro děti: INSPIRE ME – jednoduché nápady na kreslení -např.: Použij 4 barvy a nakresli nesmělého draka, který letí velmi rychle. MY GALLERY - děti zde můžou nahrát vlastní obrázky, přímo zde malovat, komentovat a hodnotit ostatní, prohlížet si obrazy ze sbírek TATE GAMES – hry s motivem umění FILMS - krátké filmy – animované postavičky představí umělecké dílo a děti na něj následně dostanou výtvarný úkol TATE CREATE – výtvarné úkoly, které děti mohou dělat doma, povětšinou na základě uměleckého díla ze sbírky TATE

Elektronická média-příklady ZOOM kindermuseum id= ZOOM Animated Film Studio -pro děti 8-14 let -děti (i bez předchozí zkušenosti s novými technologiemi) pracují ve skupinách a tvoří animované filmy se zvukem MoMA sbírka

Tvorba interaktivních programů -interaktivní programy - založeny na divákově spoluúčasti; kromě vnímání zrakem se zaměřuje i na ostatní smysly -interaktivní mohou být: animace, doprovodné programy, interaktivní zóny, dětská muzea, „laboratoře“, atd. „Na výstavě s interaktivními exponáty se animace s návštěvníky odehrává pochopitelně v osobité podobě, neboť právě u exponátů, které jsou k přímé manipulaci a kontaktu určeny, hrozí ze strany animátorů jisté riziko nadbytečných a rozptylujících aktivit. Působení animátora by nemělo nevhodně konkurovat možnostem aktivních projevů, které svou instalací nabízí umělec.“ 6 -Radek Horáček

Tvorba interaktivních programů -proč je interakce důležitá: -každé dílo vystupuje a působí jako smyslová skutečnost -přirozená potřeba člověka a dětí nezůstat u vizuálního vnímání -motivační působení a objevování významu „Je prokázáno, že z toho, co člověk vidí, je schopen si zapamatovat podstatně více než z toho, co čte nebo slyší. Ovšem ze skutečnosti, které sám svou činností, a tedy i vlastním hmatem uskutečňuje, si může zapamatovat téměř dvojnásobek než při pouhém vizuálním vjemu.“ 7 -Radek Horáček

Tvorba interaktivních programů „Protože mnohdy skutečně není možné dotýkat se samotných obrazů či soch, jsou praktické výtvarné etudy s pomocnými výtvarnými materiály zástupnými prostředky, které hmatový zážitek umožňují.“ 8 „Dotykové a další smyslové etudy nemohou samozřejmě zůstat izolované, protože by vedly k příliš velké redukci na jednotlivosti. Dílčí praktické činnosti musí být vhodně začleněny do animace jako celku a napomáhat tak celkovému kontaktu s výtvarným dílem.“ 9 -Radek Horáček

Tvorba interaktivních programů „I když se tedy nedotýkáme exponátů přímo, můžeme hebkost papíru, pevnost a chlad kamene i další materiálové vlastnosti uměleckého díla pocítit zprostředkovaně při animaci. Tím bude prohlouben nejen zážitek z výtvarného díla a jeho poznání, ale může tak dojít i k intenzivnějšímu prožitku sama sebe a svého vnitřního smyslového a duchovního světa.“ 10 -Radek Horáček

Interaktivní program - příklad MoMA – materiálová laboratoř -předchozí laboratoře: Color Lab, Line Lab, Shape Lab -interaktivní prostředí, kde se návštěvníci mohou dotýkat, hrát si, tvořit, experimentovat s malířskými technikami a materiály (i pomocí speciálního programu od Microsoftu - využití elektronických médií) Obr. č. 1 Zdroj:

LITERATURA: KESNER ml., Ladislav. Muzeum umění v digitální době : vnímání obrazů a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha: Argo, s. ISBN: HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, s. ISBN INTERNET: MoMA / The Museum of Modern Art. MoMA / The museum of Modern Art [online] Dostupné z: Current programme | ZOOM Children's Museum Vienna. ZOOM Children's Museum Vienna [online] Dostupné z: Learn / Tate. Tate [online] Dostupné z: Online Tours / Louvre Museum / Paris. Louvre Museum [online] Dostupné z: Junior Centre Pompidou. Junior Centre Pompidou [online] Dostupné z: Masterpieces of the Collection | The Leopold Collection | Leopold Museum. Leopold Museum [online] Dostupné z: me

CITACE: 1.HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, ISBN , str. 2. KESNER ml., Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obraz a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha: Argo, ISBN: , str KESNER ml., Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obraz a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha: Argo, ISBN: , str KESNER ml., Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obraz a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha: Argo, ISBN: , str KESNER ml., Ladislav. Muzeum umění v digitální době: vnímání obraz a prožitek umění v soudobé společnosti, Praha: Argo, ISBN: , str HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, ISBN , str HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, ISBN , str HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, ISBN , str HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, ISBN , str HORÁČEK, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění. 1. vyd. Brno: CERM, ISBN , str.96