ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Soukromá hotelová škola Bukaschool s. r. o. Most Kmochova 1823, Most DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_100 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST: Jazyk a jazyková komunikace,
VÍTĚZSLAV NEZVAL Obr května 1900 – Biskoupky 6. dubna Praha.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_119 Téma hodiny: Michal Viewegh Doporučeno pro: 9. ročník.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Ing. Lenka Bombera Piskačová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Vítězslav Nezval.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Karel Jaromír Erben Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Česká poválečná literatura I.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jan Burian NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha AUTOR: Mgr. Jana Kolbeová
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
¨-4-.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
AUTOR: Kateřina Křížová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Hymna ČR Základní škola Choltice, okres Pardubice – „Učíme se pro život“ Šablona: č. III/2 Inovace a zkvalitnění výuky pomocí ICT Pořadové číslo: 32.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 číslo projektu
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Transkript prezentace:

ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor DUMDrahomír Havlíček Název DUMVítězslav Nezval Kód DUMVY_32_INOVACE_ Datum vytvoření Předmět Český jazyk a literatura Tematická oblast Česká meziválečná poezie Výstup ŠVP Žák charakterizuje tvorbu významných autorů. Anotace DUM Prezentace obsahuje základní informace o V. Nezvalovi a jeho tvorbě. Metodický popis Prezentace určená jako podklad pro výklad v hodině. Využitelná pro samostatné opakování žáků. Hodnocení Prezentace se osvědčila. Žáci ji využívali i pro přípravu na jednotlivé hodiny. Autor prohlašuje, že řádně uvedl všechny použité zdroje. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora.

Vítězslav Nezval

Život narozen v učitelské rodině v Biskoupkách u Třebíče vyrůstal v Šamikovicích studium třebíčského gymnázia nedokončil práva v Brně a filozofickou fakultu v Praze spisovatel z povolání, pouze příležitostná zaměstnání

Veřejná činnost člen KSČ zakladatel Devětsilu zakladatel poetismu zakladatel Surrealistické skupiny (r. 1934, r rozpustil)

Tvorba 1. poezie ovlivněná poetismem Pantomima – poetistické dílo, různé básnické formy – experimenty, součástí i oddíl krátkých čtyřverší Abeceda, později přiřazováno i dílo Podivuhodný kouzelník Básně noci – básnická sbírka, skladby Edison, Akrobat

Tvorba 2. poezie ovlivněná surrealismem básnické sbírky Skleněný havelok (dlouhý pánský plášť bez rukávů a s pelerínkou), Žena v množném čísle, Absolutní hrobař tzv. automatické texty = záznam proudu pocitů, představ, myšlenek, snů, halucinací, bez rozumové kontroly a bez předem daného plánu

Tvorba 3. poezie sociální 52 hořkých balad věčného studenta Roberta Davida -inspirace villonskou baladou -vydány anonymně -reakce na společenské a sociální problémy 30. let villonská balada (též francouzská) = pevný lyrický útvar, forma básně, 3 sloky ( veršů) a závěrečný dopěv, envoi = poslání (poloviční počet veršů poslední sloky), poslední verš celé balady se na konci každé sloky opakuje jako refrén

Tvorba 4. vlastenecká poezie reakce na politickou situaci let 1938 – 1940 básnické sbírky Matka Naděje, Pět minut za městem 5. drama divadelní hra Manon Lescaut jako oslava českého jazyka

Tvorba 6. komunistické verše poémy Stalin, Zpěv míru, básnické skladby Z domoviny, Veliký orloj – reakce na politickou situaci po roce 1948, na objednávku KSČ poéma = rozsáhlejší epická nebo lyrickoepická veršovaná skladba, děj potlačen, v popředí lyrická složka, někdy označována jako básnická povídka 7. sbírky ze závěru života Křídla, Chrpy a města, Nedokončená

Tvorba 8. teoretické spisy Manifesty poetismu Moderní básnické směry – vlastní pojetí básnických směrů 9. ostatní vzpomínková kniha Z mého života, kniha pro děti Anička skřítek a slaměný Hubert překlady francouzské poezie

Manon Lescaut divadelní hra dokončená roku 1940 hra o 7 obrazech dramatizace románu francouzského spisovatele A. Prévosta příběh nešťastné lásky mladičké Manon Lescaut a rytíře des Grieux tragický konec – Manon umírá vyjádření radosti ze života, oslava českého jazyka a jeho krás (zásadní význam pro české čtenáře v době okupace a potlačování češtiny) kompozičně hra založena na villonské baladě opakování motivů (šperků, zrcadel) z hlediska jazykového zajímavý kontrast vroucích apostrof Manon ve verších a chladné mluvy Tiberga v próze jedna z nejhranějších divadelních her

Ukázka z díla Manon Lescaut Manon je můj osud. Manon je všecko, co neznal jsem dosud. Manon je první a poslední můj hřích, nepoznat Manon, nemiloval bych. Manon je motýl. Manon je včela. Manon je růže, hozená do kostela. Manon je všecko, co neztratí nikdy svůj pel. Manon je rozum, který mi uletěl.

Seznam použitých zdrojů: Odmaturuj! z literatury. Vyd. 3. rozš., dotisk. Editor Eva Hánová. Brno: Didaktis, c2004, 208 s. Odmaturuj!. ISBN SOUKAL, Josef. Literatura pro III. ročník gymnázií. 1. vyd. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 2003, 336 s. ISBN X. HOFFMANN, Bohuslav. Literatura. 1. vyd. Praha: Scientia, 1999, 230 s. Učebnice pro střední školy (Scientia). ISBN KARPATSKÝ, Dušan. Malý labyrint literatury. 2. přepracované vyd. Praha: Albatros, 1997, 573 p. ISBN