Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Počítačová grafika.
Advertisements

III/2 XVII AB
Webové formáty Bohumil Bareš. -1- Rozdělení grafických formátů  firemní (PSD, AI, FLA……)  univerzální (GIF, JPEG, TIFF, PNG…)  bitmapové (rastrové,
Formáty grafických souborů
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Počítačová grafika a prezentace
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Grafické formáty Autor: Mgr. Petr Vanický.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT14 Vytvořeno:3.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_17. ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ Podle způsobu vytváření, resp. zpracování grafické informace rozeznáváme:  vektorová zařízení.
Zoner Photo Studio, Histogram (7). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro.
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Název školy SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Matematické vzdělávání Předmět Matematika Tematický.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Počítačová grafika Úvod do základů počítačové grafiky.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Movie Maker uložení a sdílení filmů Co se všechno naučíme???
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_12_INOVACE_II.ICT4 Vytvořeno:2.
Formáty souborů (neboli typ souboru) obvykle určuje význam dat v elektronickém souboru. Existuje množství různých formátů, přizpůsobených pro ukládání.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Název školy:ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:Mgr. Jiří Benda Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název:VY_32_INOVACE_I.ICT3 Vytvořeno:3. 7.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_7B_9B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:7. Tematický okruh,
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Počítačová grafika.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
Grafické programy - opakování
Jméno autora Ing. Ladislav Novák Datum vytvoření duben 2013 Ročník 6.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
KOMPRESE DAT Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
Grafické formáty Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Zlomky Část celku VY_42_INOVACE_20_01.
Počítačová grafika a vizualizace I „Komprese a formáty souborů“
Počítačová grafika.
Ukládáme svoji práci VY_32_INOVACE_16
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Nový dokument v Adobe Photoshop
WORD Vkládání obrázků a klipartů
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Informatika – Grafika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Informační a komunikační technologie Informatika Operační systémy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Inf Rastová a vektorová grafika
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití,
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Osnova: 1) co je to photoshop. K čemu slouží, jaké má výhody
Způsoby uložení grafické informace
Rastrové formáty.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika I. Užití, dělení, princip.
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání v informačních a komunikačních technologiích PředmětInformační a komunikační technologie Tematický okruhZákladní pojmy Název materiáluGrafické soubory Číslo materiáluVY_32_INOVACE_4.A_IKT_07(20) AutorMgr. Ondřej Kánský Datum tvorby Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.

Grafické soubory 0. Kánský 2012

Typ grafického souboru Vektorové –ukládají se informace o křivkách (obdélníky, elipsy, mnohoúhelníky…), z kterých se skládá obraz, a jejich vlastnostech (obrys, výplň, …) Rastrové –ukládají se informace o jednotlivých bodech obrazu (barva) Typ obrázku

Porovnání vlastností Vektor libovolná velikost bez vlivu na kvalitu úsporné ukládání obrazových dat nároky na zobrazení proprietární formáty pouze tvořená grafika Rastr při změně velikosti, změna kvality velké soubory nebo komprese snadno aplikovatelné otevřené formáty scan, digifoto

Vektorové formáty CDR –proprietární formát Corel Draw AI –proprietární formát Adobe Illustrator Artwork EPS –popis obrázku PostScriptem –norma pro tiskárny SVG (Scalable Vector Graphics) –popis obrázku pomocí XML –otevřený formát pro internet

Barevná hloubka Počet barevBitů na bodVelikost souboru 21 š x v / 8 + hlavička 164 š x v / 2 + hlavička 2568 š x v + hlavička š x v x 3 + hlavička

BMP nejjednodušší rastrový formát různá barevná hloubka, paleta barevbarevná hloubka nekomprimovaný otevřený, široce podporovaný vnitřně stejné XBM, XPM, DIB velké soubory  pro internet nevhodné vnitřně stejné XBM, XPM, DIB velké soubory  pro internet nevhodné

Příklad komprese (RLE) černé a bílé bodybitová mapa (121 b) komprimováno (86 b – 71 %) –úspěšnost komprese je závislá na obsahu (při pestrých datech může být výsledek více než 100 %) –šlo by dále komprimovat (2 – 7 řádek jsou shodné, všechny řádky symetrické)

TIFF rastrový formát pro tisk barevná hloubka 1 – 24 bitů různé druhy kompresekomprese vytvořen pro ukládání naskenovaných dokumentů a faxů tagy mohou obsahovat počet stran, počet vrstev, ořez a další informace –otevřený flexibilní, adaptabilní –mnoho variant, potíže s kompatibilitou –otevřený flexibilní, adaptabilní –mnoho variant, potíže s kompatibilitou

Kompresní metoda LZW84 (Lempel, Ziv, Welch 1984) dostatečně účinná, jednoduchá a velmi rychlá patentovaná – nelze volně užívat (patent již vypršel)  slabší podpora formátu gif ve starších aplikacích byť překonaná, stále používaná metoda (gif, pdf, …) více:

GIF rastrový formát pro síť paleta 256 barev bezztrátová komprese LZW84LZW84  specializovaný formát pro grafické prvky možnosti –prokládaný – náhled před plným zobrazením obrázku –transparentní – na barevné pozadí je možno umístit neobdélníkové grafické prvky –animovaný – v jednom souboru je uloženo několik obrázků a informace o délce jejich zobrazení

Načítání neprokládaného gifu

Načítání prokládaného gifu

Netransparentní gif

Transparentní gif

Animovaný gif

JPEG File Interchange Format rastrový formát pro síť škálovatelná ztrátová komprese JPEG 16 M barev (24 bit) RGB  specializovaný formát pro fotografie  nevhodný pro grafické prvky a dokumenty –EXIF – metadata vkládaná fotoaparátem –IPTC – metadata vkládaná autorem progresivní JPEG data jsou uložena víceprůchodově s postupně se zvyšující kvalitou

Ztrátová komprese

Komprimace souborů JPEG 100 % B65 %9 498 B10 %4 654 B45 %8 290 B

Volba stupně komprese

Portable Network Graphics bezztrátové komprese – (algoritmus Deflate + filtry) 32 bitová hloubka – 24 bit barev + alfa kanál průhlednosti nepodporuje animaci

RAW surová data ze snímače fotoaparátu –nejsou přímo použitelná jako obrázek, obsahují pouze informace k jeho vytvoření –dodatečně lze měnit clonu, vyvážení bílé, barvy atd. digitální negativ –různé formáty –nízká nebo žádná komprese

KONEC různých grafických formátů

Použité obrázky HODAN, George. Public Domain Pictures.net [online]. [cit ]. Dostupný na LTSTS. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: AUTOR NEUVEDEN. Animation Library [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: KRATOCHVÍL, Petr. Public Domain Pictures.net [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: FERNANDEZ, Mauricio. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ESTRADA, Octavio Andres Gonzalez. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SCHWEN, Daniel. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: