Útvary založené na dialogu 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové
2 Tento učební materiál vznikl za podpory OPVK 1.5 Název školy CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Číslo projektu CZ 1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Číslo DUM CSA_OPVK15_072 Předmět Český jazyk a literatura Tematický celek Komunikace Název materiálu Útvary založené na dialogu Autor Mgr. Hana Voralová Datum ověření, třída , 3A Časová dotace 45 min. Pomůcky PC, flash disk Vzdělávací cíl Seznámení žáků s různými typy diskuse a debaty a pravidly jejich přípravy a řízení. Zopakování poznatků k přípravě vlastního interview.
Diskuse z lat. discussio = přetřásat, zkoumat -věcný rozhovor několika osob nad určitým tématem -cílem není rozhodovat, ale probrat věc z různých stránek, shromáždit argumenty a připravit se na racionální rozhodnutí
Diskuse – požadavky Věcnost – věnovat se tématu a argumentovat Otevřenost – nevylučovat nikoho, kdo může jakkoli přispět k tématu Poctivost – žádné zatajování Trpělivost Zdvořilost – nenapadat, nepřekřikovat
Diskuse - typy A)panelová diskuse B)pracovní porada C)talk-show – TV, rozhlas D)brainstorming – volný rozhovor pracovníků podniku; cílem je nalézt řešení problému; tři zásady – nikdo nemá převahu, všechny myšlenky mají váhu, zákaz jakékoli kritiky
Diskuse - příprava 1.Úvodní fáze – pozdrav a představení mluvčího, informace o programu a cíli diskuse, zahájení 2.Středová fáze - jádro sdělení, udržování pozornosti, používání jazykových obratů k navazování a spojování informací (př. Poněkud odbíháme…, Nyní přestoupíme k dílčím otázkám….) 3.Závěrečná fáze – shrnutí informací, odpovědi na otázky posluchačů, ukončení diskuse
Debata formalizovaný způsob vedení sporu cílem je dosáhnout nějakého rozhodnutí výsledek může být stanoven hlasováním zúčastněných, společným usnesením nebo kombinací obojího nejčastěji se s debatou setkáváme v parlamentech, legislativních sněmech a podobných formálnějších setkáních
Debata - typy soutěžní debata – soutěž studentů středních i vysokých škol, kteří mají za úkol přesvědčit porotu o pravdivosti či nepravdivosti nějaké teze parlamentní debata – vychází ze zvyků britského parlamentu, využití faktických otázek (vstup do soupeřovy řeči) World style – v debatě soutěží dva tříčlenné týmy, které používají faktické otázky a nemají žádný čas na přípravu
Interview z fr. entrevoir = zahlédnout, vytušit - metodicky vedený rozhovor s cílem získat potřebné informace -používá se především v žurnalistice -žánr publicistického funkčního stylu
Interview - příprava novinář je v roli tazatele – vede rozhovor, pokládá otázky, určuje témata před vlastním rozhovorem si novinář otázky připraví předem a zjistí si o svém protějšku maximum informací při reprodukci se snaží zachytit i okolní atmosféru a neverbální projevy mluvčího na konci rozhovoru nabídne svému protějšku autorizaci
Zdroje a literatura: Kostečka, J. Český jazyk pro 4. ročník gymnázií. Praha : SPN, Odmaturuj z českého jazyka. Brno : Didaktis, s. r. o., ISBN Český jazyk a komunikace pro střední školy : komplexní opakování a příprava k maturitě. Brno : Diadaktis, s. r. o., ISBN Hoffmannová, J. a kol. Komunikace a sloh : učebnice českého jazyka pro střední školy. Praha : Fraus, ISBN