Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek
Vývojová stádia učení se diskuse I – Iniciativa a příjem: 0-6 let Používaný vzorec – věnování pozornosti, naladění se II – Vzájemné interakce – výměny v kruhu: 6-12 let Používaný vzorec – utváření skupiny, střídání se, kooperace III - Vzájemné domlouvání se – dialog, diskuse: let Používaný vzorec – utváření názorů, rozvíjení obsahu,přijímání závěrů IV – Řešení rozporů – zvládání konfliktu: 16 let + Používaný vzorec – pojmenování rozporů, obnovení kontaktu, vytváření dohod a pravidel
Techniky používané k diskusi Brainstorming Brainwriting Myšlenkové mapování – Mind mapping
Diskuse a dialog - pojmy Diskuse je věcný rozhovor několika osob nad určitým tématem, jehož cílem není rozhodovat, nýbrž věc pečlivě rozebrat z různých stránek, shromáždit argumenty a případně připravit půdu pro racionální rozhodnutí. Dialog je rozhovor dvou nebo více osob, který může vést k nalezení společného stanoviska. Dialog může znamenat také „rozhovor“ fiktivní, psaný, a tedy literární formu, např. v divadle nebo v románu.
Trénink vedení diskuse Diskuse v akváriu – dvě skupiny – diskutující a pozorovatelé. Pozorovatelé obdrží formulář pro posouzení diskuse, účastníci se dohodnou na tématu. Diskutují, pozorovatelé sledují a zaznamenávají, co se v diskusi děje. Následuje zpětná vazba a rozbor diskuse. Byla to diskuse? Co se nám dařilo? Co bylo efektivní? Co můžeme přidat?
Řečnický souboj – účastníci jsou rozlosováni do dvojic, které se utkají v řečnickém souboji. Vylosují si téma a kdo zastává Ano a kdo Ne. Poté mají prostor na obhájení svých názorů. Moderátor striktně dbá na dodržování časů. 1.Účastník Ano 1 minuta 2. Účastník Ne 1 minuta 3. Účastník Ano 30 sec 4. Účastník Ne 30 sec 5. Účastník Ano závěrečná myšlenka (max. 3 věty nebo jedno souvětí) 6. Účastník Ne závěrečná myšlenka (max. 3 věty nebo jedno souvětí) Následně hlasování kdo více zaujal a reflexe na souboj
Proč se zabývat dialogem a diskusí? Poskytují nám příležitost pro zkoumání vlastních pohledů a způsobů myšlení Prostřednictvím dialogu s druhými objevujeme a dále prohlubujeme svoje myšlení, objevujeme další perspektivy a hlediska Prostřednictvím dialogu se soukromý svět vlastního „já“ rozšiřuje a překonává egocentrismus vlastního myšlení V dialogu se vnitřní řeč myšlenek mění na sdílenou událost Dialog a diskuse obsahují na rozdíl od běžné konverzace myšlení vyššího řádu a zprostředkovávají uvědomění si probíhajícího myšlení Dialog a diskuse jsou důležitým prostředkem vývoje