Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká středověká literatura: Staroslověnské písemnictví Tematická oblast:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
CYRIL A METODĚJ VÝROČÍ.
Advertisements

Cyril a Metoděj 1150 let.
 „EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Téma: Středověká literatura
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: července 2012
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 7. ročník Předmět: dějepis Autor: Jakub Komrska Základní škola.
STAROSLOVĚNSKÁ LITERATURA
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštůlka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Cyril a Metoděj r Cyril a Metoděj r
Příchod křesťanských věrozvěstů na naše území
VELKÁ MORAVA 7. ročník.
Velká Morava.
VELKOMORAVSKÁ ŘÍŠE Lenka Venclová 7.ročník.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.16 Anotace: Prezentace se zaměřuje na období před vznikem česky psané literatury. Vysvětluje jednotlivé pojmy a uvádí hlavní představitele.
Počátky písemnictví u nás (9. století)
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Cyril a Metoděj – apoštolové Slovanů
Gymnázium, Broumov, Hradební 218
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_12.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Pavel Poštulka. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU AnotaceCyril a Metoděj Autor Václav Jirát Jazyk Čeština Očekávaný výstup Ústně stručně rekapituluje základní informace.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_CJL_HR_3_13.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2Č. materiálu:VY_32_INOVACE_61.
Nejstarší české literární památky Literární výchova - 7. ročník
Projekt SOŠ a SOU Trhové Sviny Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ SOŠ a SOU Trhové Sviny, Školní 709.
Velká Morava.
Velká Morava.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Antická literatura: Římská literatura Tematická oblast: Český jazyk a literatura.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Arnošt Lustig Tematická oblast: Česky jazyk a.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vendulka.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Příbuznost jazyků: Slovanské jazyky Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Bible Tematická oblast Český jazyk a literatura pro I. ročník oboru Krajinář.
První státní útvary na našem území Sámova říše 1. Pravděpodobný rozsah Sámovy říše – označená červeně Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno.
Název školy Základní škola a Mateřská škola Tatenice Číslo projektu
Název prezentace (DUMu): Česká próza po roce 1945: Jan Otčenášek
Středověk – první státní útvary na našem území
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kluky, okr. Písek
Cyril a Metoděj biografie.
Počátky písemnictví na našem území
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Mgr. Jindřiška Řehořková VY_32_Inovace_ Panovníci Velké Moravy
Konstantin a Metoděj ve výtvarném umění a literatuře
Vliv Konstantina a Metoděje na vzdělanost Velké Moravy
Konstantin a Metoděj a jejich vliv na lingvistiku
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_04
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Velká Morava.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Velkomoravská říše Vlastivěda 4. ročník
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název prezentace (DUMu):
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Cyril a Metoděj.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jaroslav Bartl Číslo
Staroslověnská literatura
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Česká literatura středověku
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Kolín V., Mnichovická 62
Literatura 2. poloviny 14. století Mgr. Ludmila Růžičková
Transkript prezentace:

Název SŠ: SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu): Česká středověká literatura: Staroslověnské písemnictví Tematická oblast: Český jazyk a literatura pro I. ročník oboru Krajinář Ročník:1. ročník Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Datum vzniku:listopad 2012 Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR.

ANOTACE Estetické vzdělávání významně přispívá ke kultivaci člověka, vychovává žáky ke kultivovanému jazykovému projevu a podílí se na rozvoji jejich duchovního života. Záměrem této sady výukových materiálů s názvem: Český jazyk a literatura pro I. ročník oboru KRAJINÁŘ je utvářet kladný vztah k materiálním a duchovním hodnotám, prohloubit a kultivovat jazykový projev žáků. Žáci získají přehled o hlavních jevech a pilířích v české a světové literatuře od počátku starověku do poloviny 19. století. Jednotlivé DUMy (prezentace) v této sadě reflektují tematické oblasti, které jsou probírány v předmětu Český jazyk a literatura na SOU Uherský Brod. Tato prezentace se věnuje staroslověnskému písemnictví.

Česká středověká literatura Staroslověnské písemnictví

Příchod Konstantina a Metoděje Roku 863 přišli z Byzance na Velkou Moravu (na žádost knížete Rastislava), aby dokončili pokřesťanštění země (christianizaci). Zavedli do bohoslužby (dosud latinské) slovanský jazyk - staroslověnštinu. Pojem staroslověnština se užívá především v souvislosti s literaturou Velké Moravy a přemyslovských Čech. Díla, která vznikala na základě staroslověnštiny v jiných slovanských státech, se označují obecně jako díla církevněslovanská.

Staroslověnština stará církevní slovanština nejstarší slovanský spisovný jazyk Spisovná norma vznikla na základě nářečí používaného v okolí Soluně v 9. století. S určitými změnami se používá pod názvem církevní slovanština dodnes, ne už však jako živý jazyk, nýbrž jako bohoslužebný jazyk církví byzantského obřadu (řeckokatolická, pravoslavná).

Ukázka staroslověnštiny Otьče našь, iže jesi na nebesi, da svętitъ sę imę tvoe, da pridetъ cěsarьstvo tvoe, da bǫdetъ volě tvoě ěko na nebesi i na zemli; chlěbъ našь nasǫštьnii daždь namъ dьnьsь i ne vъvedi nasъ vъ napastь nъ izbavi ny otъ lǫkavago.

Hlaholice Konstantin pro staroslověnštinu vytvořil písmo – hlaholici základem byla řecká abeceda nejstarší, dnes již neužívané slovanské písmo Písmo tvořilo základ kultury a vzdělanosti Velké Moravy, později se rozšířilo do jiných slovanských zemí, kde se nejdéle udrželo v Chorvatsku. Během 10. století Slované přešli buď k latince, nebo k cyrilici.

Stránka z kodexu Zografského, psaného na přelomu 10. a 11. století v klášteře na hoře Athos

Konstantin 826 nebo 827 – 869 byl jedním z nejvzdělanějších lidí té doby znal cizí jazyky (řečtinu, hebrejštinu, syrštinu) studoval v Soluni a Cařihradě stal se knihovníkem při cařihradském chrámu sv. Sofie, byl učitelem na cařihradské vysoké škole bývá označován jako Konstantin Filozof v Římě vstoupil do kláštera, přijal jméno Cyril

Cyril na Sloupu Nejsvětější Trojice v Olomouci

Metoděj 815 – 885 starší z bratrů původní profesí právník 10 let spravoval slovanskou provincii byzantské říše na území dnešního Bulharska poté se vzdal všech svých hodností a odešel do kláštera od papeže přijal v Římě hodnost arcibiskupa moravského a panonského v roce 884 pravděpodobně pokřtil knížete Bořivoje

Literární činnost -překlady (nedochovaly se) Konstantin přeložil do staroslověnštiny 4 evangelia. Po jeho smrti vznikaly překlady ostatních knih Starého i Nového zákona (zásluhou Metoděje a jeho učedníků).

Proglas předmluva k překladu evangelií autorem pravděpodobně Konstantin první dochovaná slovanská báseň je zde zdůrazněn význam knih, neboť jejich prostřednictvím se člověk seznamuje s „božím zákonem“ a dosáhne spásy zdůrazňuje právo člověka na bohoslužbu ve srozumitelném jazyce

Panonské legendy Život Konstantinův Život Metodějův prozaická díla, napsaná zřejmě žáky Konstantina a Metoděje po jejich smrti obě díla přinášejí některé důležité zprávy o životě a práci obou věrozvěstů i o poměrech na Velké Moravě

Texty právní povahy Zákon sudnyj ljudem - první staroslověnsky psaný právní spis - text je určen zejména civilnímu obyvatelstvu - zákoník obsahuje prvky občanského a trestního práva Nomokánon

Legendy původně životopisy světců četly se v kostelích nebo v klášterních jídelnách později literární žánr veršovaný nebo prozaický, který vyprávěl o skutcích, zázracích a mučednické smrti světců » Život sv. Ludmily (Staroslověnská legenda o sv. Ludmile) » Život sv. Václava (První staroslověnská legenda o sv. Václavu) » Druhá staroslověnská legenda o sv. Václavu

Po Metodějově smrti byli staroslověnští kněží pobiti, prodáni do vyhnanství či vyhnáni (důvodem byla změna politické situace – Přemyslovci se orientovali na německé země – latinská liturgie). Konstantinovi a Metodějovi žáci se uchýlili do Chorvatska a Bulharska. Centrem staroslověnské vzdělanosti v Čechách se stal Sázavský klášter (založený roku 1032 sv. Prokopem). Vyhnání stoupenců slovanské liturgie ze Sázavského kláštera (r. 1097) znamenalo konec staroslověnské literatury u nás. Po rozpadu VM /906/ se přeneslo těžiště státního a kulturního života do Čech. Pro literaturu je příznačné, že postupně byla vytlačována staroslověnština a byla nahrazována latinou.

Sázavský klášter

Seznam obrázků BIGDADDY1204. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: MARTYR. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: SNEK01. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: PERNAK. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: D%C4%9Bdice%29-_czech_republic%29.JPG D%C4%9Bdice%29-_czech_republic%29.JPG ACOMA. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: OLIVIER1961. Wikimedia Commons [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

Seznam zdrojů LEHÁR, Jan. Česká literatura od počátků k dnešku. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1998, 1048 s. ISBN Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: