Beakra  1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Inovační kurz pro sanitáře
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
MUDr. Martin Kučera Mgr. Kateřina Fritzlová
Souborné označení pro vývojové poruchy nebo vady výslovnosti
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Autor: Mgr. Vanda Malurová Datum: dubna 2012
Speciální péče na naší škole
Narušená komunikační schopnost PaedDr
Narušená komunikační schopnost
Výchova mládeže s více vadami
Logopedie Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
LOGOPEDICKÁ INTERVENCE
Komunikace s dětským pacientem
Brebtavost - Breptavost
Oko Anatomie lidského oka Oční vady v každém věku Nemoci očí-Tupozrakost Šilhání Šedý a zelený zákal Retinoblastom.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Zvuková stránka jazyka
Poruchy vývoje řeči z materiálu Audio- Fon centra. P. Weberová 6. celostátní odborná konference audiologických sester
Poruchy rezonance hlasu a řeči
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Alternativní a augmentativní komunikace
Fonetika (fóné – hlas, zvuk lidské řeči)
Dyslálie – nejčastější narušení komunikační schopnosti
Logopedická třída MOTÝLCI
Speciálně pedagogická diagnostika logopedická
INTEGRACE DĚTÍ S LOGOPEDICKÝMI OBTÍŽEMI
Alternativní a augmentativní komunikace
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Hlasová hygiena Prevence vzniku hlasových vad
Diagnostické metody ve speciální pedagogice - Diagnostika SPU v dospělosti Kristýna Balátová.
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Narušený vývoj řeči strukturní a systémové narušení jedné či většího počtu oblastí vývoje řeči (osvojování mateřského jazyka) vzhledem k chronologickému.
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Dítě se sluchovým postižením
Přípravná cvičení předchází výuce správné výslovnosti
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Vizuálně motorické komunikační systémy SP
Vývojová dysfázie.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
centrální porucha zpracování řečového signálu
Logopedická prevence v Olomouckém kraji CZ.1.07/1.2.27/ SCHOLA SERVIS – zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a středisko služeb.
Podpora logopedické prevence v předškolním vzdělávání v roce 2013.
K OMUNIKACE - DIAGNOSTIKA Zimní semestr. K OMUNIKACE Znamená výměnu informací, tj. předávání, zpracování a předávání informací Zahrnuje nejen komunikaci.
Logopedie Speciální pedagogika zabývající se osobami s narušenou komunikační schopností.
Speciální pedagogika Doc. PaedDr. Olga Zelinková, CSc.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Zákony vývoje.
Korekce lehké vady sluchu
PORUCHY ŘEČI V DĚTSKÉM VĚKU
Navazující magisterské studijní programy platnost od roku 2017/2018
LOGOPEDICKÁ ODBORNÁ PÉČE
Logopedická péče o dospělé osoby se SPŘ
LJP Mluvidla 3.část - artikulační ústrojí
SPECIFICKÉ PORUCHY UČENÍ
SPŘ u dětí s MO přímá je souvislost mezi poruchami hybnosti – porucha centrálního neuronu, v souvislosti s celkovým motorickým vývojem dítěte můžeme již.
Pedie Co mají společné?.
Rozvoj řeči u dítěte z hlediska foneticko-fonologické roviny
Logopedie Zdravotnický obor, zabývající se fyziologií a patologií mezilidské komunikace (rozvoj různých forem komunikace, výzkum, diagnostika, terapie,
Základní pojmy speciální pedagogiky
Projekty na podporu handicapovaných uživatelů knihoven
Současné trendy důraz na kontinuitu předškolního a počátečního školního rozvoje teorie emergentního rozvoje gramotnosti předškolní období – diskuse o systematické.
Speciální andragogika 3 - Diagnostika SPU v dospělosti
Základní škola. Základní škola a Mateřská škola, Nová Ves, okres Liberec, příspěvková organizace.
Narušená komunikační schopnost
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Beakra 2007

 1. význam správné řeči  2. fyziologický a sociální základ výslovnosti  3. nesprávná a vadná výslovnost  4. příčiny a výskyt v populaci  5. vývoj výslovnosti, prevence vad a poruch výslovnosti  6. diagnostika dyslalie  7. vyvozování hlásek a korekce nesprávně a patologicky tvořených hlásek českého jazyka  8. logopedické sondy a možnosti jejich využití v logopedické praxi

 Dyslalie je nejčastější druh narušení komunikační schopnosti, je to porucha, která se projevuje vadou výslovnosti hlásek, vynecháváním či zaměňováním hlásek.  V češtině je tato vada známá jako patlavost.  Podle údajů Ústavu zdravotnických informací a statistiky České republiky se v roce 2001 léčilo pacientů s diagnózou dyslalie ( z toho do věku 18 let pacientů a 1236 dospělých pacientů)

 Řeč je jednou z nejdůležitějších a nejefektivnějších znakových soustav  Lidé vnímají jazyk a řeč jako jisté dědictví a výraz kulturního života, v němž je kódovaná literatura, dějiny, hudba  Poruchy a vady výslovnosti mají vliv na svého nositele v důsledku společenské odezvy  Řeč je prostředkem vytvoření a udržení sociálních vztahů, prostředkem vytvoření si vlastní identity  Narušený komunikační proces zasahuje do sebepojetí jedince

 Realizace řeči závisí na jazykově mluvních podmínkách, ale taktéž na individuálních anatomicko-fyziologických dispozicích a podmínkách definovaných fonetikou jazyka.  Mluvní ústrojí klasifikujeme do tří oblastí : 1. oblast respirační 2. oblast fonační 3. oblast artikulační

 Nesprávná výslovnost – u předškolních dětí se projevuje neustáleností mechanismu tvoření hlásek nebo nepřesností jejich diferenciace  Vadná výslovnost (dyslalie) – je přetrvávající odchylka výslovnosti jedné nebo více hlásek, kterou můžeme označit za vadný mluvní stereotyp

 Dědičnost – především nespecifická, jako je dyspraxie, dysgnozie motorická retardace  Vrozená dispozice - postižení CNS, smyslová postižení, porodní poškození  Vliv prostředí – špatný mluvní vzor, nedostatek citového prožitku, výchovní chyby, dlouhé užívání dudlíku  Patologie mluvních orgánů – dýchání, fonace, artikulace  Další postižení související s vývojem řeči

 Ve vývoji výslovnosti platí, že u samohlásek se 1. upevňuje A, nakonec u, i.  Nejdříve souhlásky – p, t, k, b, d, g  Poté- h, j, f, ch  Tupé sykavky š, ž, ostré s, z  Hlásky polozávěrové c, č  Na závěr l, r, ř

 Podle příčin:  Orgánová dyslalie = porucha sluchu, zraku, malformace mluvidel  Funkční dyslalie = odchylná výslovnost bez patologicko anatomického podkladu  Podle stupně:  Dyslalie levis- jednoduchá vada výslovnosti  Dyslalie gravis – těžká vada výslovnosti  Dyslalie universalis – prakticky nesrozumitelná řeč

 Zásada pozitivního přístupu  Zásada krátkodobého cvičení  Zásada častého cvičení  Zásada zpětné vazby  Zásada motivace  Zásada využívání pomocných hlásek  Zásada minimální akce nebo psychofyzické relaxace  Zásada individuálního přístupu

 Průběh odstraňování dyslalie  1. přípravná cvičení- rozvoj kognitivních, motorických a senzorických schopností  2. identifikace hlásky- poznávání hlásky cestou sluchové, hmatové, optické identifikace  3. vyvozování hlásky – využití jedné nebo více metod logopedického vyvození hlásky  4. fixace nového mluvního stereotypu  5. automatizace správné výslovnosti – posilování artikulačního stereotypu při spontánní mluvě.

 - mechanické pomůcky, které umožňují zrychlení nácviku velikosti potřebného čelistního úhlu, motoriky jazyka, polohování jazyka zejména při sykavkách a hláskách r, ř, l, t, d, k, g, ch  V současné době využíváme sond kroužkových, příčných, podpůrných a lopatkových.