 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Elektronická učebnice - I
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Příslovce a příslovečné spřežky
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
DRUHY PŘÍDAVNÝCH JMEN Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Opakování.
Příslovce, spřežky, stupňování Příslovcí
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Katka Nosková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do výuky dle.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.07 Název pro školu:
Elektronická učebnice - II
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Slovní druhy přehled.
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Vyjadřují vlastnosti osob, zvířat, věcí nebo jevů označených podstatným jménem = vyjadřují vlastnosti podstatných jmen (př.: krásný obraz,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
PŘÍSLOVCE (adverbium) je neohebný slovní druh, který vyjadřuje bližší okolnosti dějů a vlastností. V češtině se mezi slovními druhy řadí na šesté místo.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Autorem materiálu a všech jeho částí, není- li uvedeno jinak, je Mgr. Smékalová Jitka ANOTACE Žáci si s pomocí učitele zopakují podle učebnice, zápisů.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
Neohebné slovní druhy Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
NEOHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY Mgr. Michal Oblouk.
Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_CESKYJA ZYK1_16 Tematická.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
PŘÍSLOVCE a jejich stupňování 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Tvarosloví – neohebné slovní druhy
Český jazyk – 2. ročník „Slovní druhy“
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Každé slovo můžeme přiřadit k jednomu z deseti slovních druhů.
Příslovce Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní škola Číslo materiálu.
Název školy: Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_08 Téma:Neohebné slovní druhy Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Příslovce Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Milan Urbášek. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.13. vyjadřují okolnosti děje nebo vlastností slova neohebná ve větě mají zpravidla platnost příslovečného určení.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.4 příslovce Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
SLOVNÍ DRUHY OHEBNÉ NEOHEBNÉ 1. PODSTATNÁ JMÉNA 2. PŘÍDAVNÁ JMÉNA
Vzdělávací Jméno autora Mgr. Blanka Pišvejcová Datum vytvoření
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Základní škola Bylany, okres Kolín
Název materiálu: VY_12_INOVACE_ CJ.7.Vc.07_Prislovce Datum:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Jiří.
PŘÍSLOVCE Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jakub Hlávko Název materiálu:
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Příslovce VY_32_INOVACE_03-15 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 14 – slova neohebná
VY_32_INOVACE_13_SLOVNÍ DRUHY_PŘÍSLOVCE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PŘÍSLOVEČNÉ SPŘEŽKY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Digitální učební materiál
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_38_ČJ4
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Základní škola Bedřicha Hrozného, Lysá nad Labem, okres Nymburk
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Elektronická učebnice - I
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_16
SLOVNÍ DRUHY číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
PŘÍSLOVCE Jsou slova neohebná, která vyjadřují bližší okolnosti dějů, jako: - místo (všude, zde, tam,domů); -čas (již, potom, později, zítra); -způsob.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Ingvortová Číslo
Přídavná jména a příslovce
AUTOR: Lenka Malčíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_30_Slovní druhy
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

 Jsou to neohebné slovní druhy.  Vyjadřují bližší vlastnosti dějů.  Ptáme se na ně otázkami: Jak? Kdy? Kde? Kam? Odkud?  Příslovce vznikají nejčastěji odvozením od přídavných jmen (rychlý – rychle, hezký – hezky, vytrvalý – vytrvale) nebo ustrnutím podstatných jmen (ráno, večer, odpoledne, domů…)

 Jsou to příslovce, které vznikly spojením předložky se jménem.  Píšeme je obvykle dohromady.  Př. Na hoře Říp. Nahoře se svítí.  Z ticha se ozvala rána. Buď zticha.  Do konce zbývá 5 minut. Včera jsme remizovali, dnes dokonce vyhráli.  Dohromady, zleva, zpravidla, navečer…

 Stejně jako stupňujeme přídavná jména, tak můžeme stupňovat i příslovce.  1. stupeň – základní tvar příslovce (slušně, vesele, zdravě, jemně, dokonale, níž)  2. stupeň – tvoříme tak, že k příslovci přidáme koncovku – eji, - ěji, - e.  (slušněji, veseleji, zdravěji, jemněji, dokonaleji, níže).

 3. stupeň – ke 2. stupni přidáme předponu nej -  (nejslušněji, nejveseleji, nejzdravěji, nejjemněji, nejdokonaleji, nejníže)  Místo stupňování můžeme použít i další příslovce k zesílení významu:  chutně – velmi chutně, dobře – daleko lépe, zdravě – ještě zdravěji, doprava – více doprava

 1) Doplň vhodná příslovce:  (příjemně, rychle, moc, hlasitě)  Jel autem….., aby stihl svou práci.  Křičel tak……., že vzbudil celý dům.  Chovala se……..  Mám tě… rád.  2) Doplněná příslovce vystupňuj:

 Jel autem rychle, aby stihl svou práci.  Křičel tak hlasitě, že vzbudil celý dům.  Chovala se příjemně.  Mám tě moc rád. Doplněná příslovce vystupňuj:  Rychle – rychleji – nejrychleji, hlasitě – hlasitěji – nejhlasitěji, příjemně – příjemněji – nejpříjemněji, moc – více – nejvíce.

 Datum vytvoření:  Ročník, pro který je materiál určen: 7.  Předmět: ČJ  Anotace: Po ověření tohoto učebního materiálu budou žáci schopni určit příslovce jako slovní druh, dále se naučí stupňovat příslovce a rozpoznají příslovečné spřežky.