Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Projekt Fakultní nemocnice u sv
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Potřeby Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov10 Autor Mgr. et.
Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu CZ.1.07/1.1.04/
Projekt Inkluze – nová cesta vzdělávání OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost registrační číslo projektu CZ.1.07/1.2.02/ Závěrečná konference 16.
Duchovní potřeby na konci života Doc. Aleš Opatrný, Th.D. KTF UK Praha.
Komplexní řešení vývoje dětí Rodiče a rodina v životě dítěte
Univerzita Karlova v Praze Filozofická fakulta Katedra psychologie
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Návykové látky, závislosti
ČASTÉ NEINFEKČNÍ NEMOCI- úvod
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Aplikovaná psychologie
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie motivace Adéla Furiková.
Thomas International Analýza osobních a pracovních profilů
OBORY PSYCHOLOGIE Milana Reichlová.
Psychologie koučování
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Způsoby řešení náročných životních situací
Pedagogická psychologie
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Mgr. Michal Oblouk. stav napětí, nespokojenosti, zklamání a bezmocnosti z neuspokojování svých potřeb pocit, když se něco důležitého nepovede a v nejbližší.
Škodlivé faktory v těhotenství III.část Anotace: Prezentace je závěrečnou částí tématu – Škodlivé faktory v těhotenství. Poukazuje na fyzikální a psychosociální.
Deprivace a subdeprivace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 6. října 2012 Datum: 6. října 2012.
Negativní tendence ve stylech rodinné výchovy Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum:
Metody psychologie III.část – testy Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele SŠ k tématu – METODY PSYCHOLOGIE - testy. V prezentaci je uvedeno –
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Metody psychologie IV. Část Experiment, sociometrická metody Anotace : Prezentace slouží jako osnova, která má pomoci učiteli při výkladu. Výukový materiál.
Psychologické disciplíny II. Část Aplikované. Jedná se o obory, které zkoumají určitou konkrétní oblast lidské činnosti z psychologických aspektů Jedná.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
 situace, kdy rodina v různé míře neplní základní požadavky a úkoly dané společenskou normou  selhání některého člena nebo členů rodiny, toto selhání.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
Představy Představy Anotace: Výukový materiál obsahuje vysvětlení vzniku představ, druhy představ. Je určen pro učitele středních škol jako druhy představ.
Náročné životní situace DUM_11. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název.
Metody psychologie I.část – Pozorování Anotace: Prezentace je určena pro učitele SŠ. Má pomoci při výkladu učiva - METODY PSYCHOLOGIE. Výukový materiál.
Náročné životní situace. Náročné životní situace (dále jen NŽS)  Jsou to takové podmínky v životě člověka, které na něj kladou zvýšené nároky jak po.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Evropská obchodní akademie, Děčín I, Komenského náměstí 2, příspěvková organizace IČ tel Reg.č. projektuCZ.1.07/1.5.00/
Konflikt Vypracovala : Monika Arsenjevová Datum: 5.října 2012.
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 3. Náročné životní situace Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Fantazie Anotace: Prezentace navazuje na výukový materiál –
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Jana Novotná Název materiálu:
Frustrace, deprivace Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického portálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Vyrovnávání se stresem
Vřed je defekt na sliznici v trávicí trubici
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Aktivačně motivační vlastnosti osobnosti
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Komunikace učitele se žáky
Náročné životní situace
Náročné životní situace (Všeobecný adaptační syndrom) Psychologie 4. S
Psychologie koučování
Rodičovství biologické a pěstounské
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Frustrace Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012

FRUSTRACE - psychický stav, kdy dochází k zablokování chtěného cíle /nepřekonatelná překážka/ - objeví se zklamání kdy dochází k zablokování chtěného cíle /nepřekonatelná překážka/ - objeví se zklamání - překonáváním osobnost vyspívá, vyzrává vyspívá, vyzrává - nemusí vyvolat nepřiměřené reakce, do určité míry je zkušeností Příčinou frustrace bývá zklamání v lásce, problémy ve škole

Reakce na frustraci

1. Agrese – je-li zaměřena účelně má pozitivní smysl – je-li zaměřena účelně má pozitivní smysl - prakticky každá agrese má v pozadí prožitek frustrace - prakticky každá agrese má v pozadí prožitek frustrace a) vnější okolí – osoby, předměty a) vnější okolí – osoby, předměty b) proti vlastní osobě – „já jsem vinen, za nic jsem vinen, za nic nestojím“ nestojím“ Agrese na vnější okolí

2. Projekce 2. Projekce – svalování vlastní viny za neúspěch na jiného – svalování vlastní viny za neúspěch na jiného (učitel – žák – zkoušení )

3. Racionalizace – ospravedlňování neúspěchu, dodatečně vymyšlené důvody – ospravedlňování neúspěchu, dodatečně vymyšlené důvody ( nakonec je vlastně dobře, že se cíle nedosáhlo) - může jít o rezignaci - může jít o rezignaci (neschopnost mobilizovat své síly k boji s překážkami) síly k boji s překážkami) - bezmocnost, beznaděj - „ A já to vlastně ani nechtěl.“ Základ je v Ezopově bajce „Liška a hrozny“. Liška dostane chuť na hrozny. Pokouší se hrozny sundat, ale jsou příliš vysoko. Řekne si proto: „Vždyť by byly stejně kyselé“.

4. Překonávání překážky - mobilizuje své síly - mobilizuje své síly - je-li překážka - je-li překážka nepřekonatelná, nepřekonatelná, nemůže se tento nemůže se tento způsob uplatnit způsob uplatnit

5. Obejití překážky – cíl snažení zůstává, – cíl snažení zůstává, hledáme nové cesty oklikou (př. podvádění, podplácení) Obejití překážky u dyslektika je využití pomocného okénka ke čtení. Zde také obcházíme překážku a učíme číst dítě pomocí této pomůcky.

6. Náhradní cíle – méně žádoucí – méně žádoucí tj. spokojit se s málem, nemohu-li dosáhnout více tj. spokojit se s málem, nemohu-li dosáhnout více - u dětí nedostatek lásky může být nahrazován např. přejídáním může být nahrazován např. přejídáním

7. Únik, ústup – vzdaluje se od frustrační překážky a získává uspokojení – únikem – vzdaluje se od frustrační překážky a získává uspokojení – únikem (tj.fantazírování, bdělé snění, do nemoci, snění, do nemoci, alkoholismus, únik k jiné alkoholismus, únik k jiné práci) práci) Únik do nemoci bývá často u dětí Nezaměstnanost, problémy v rodině, řeší někdo i alkoholismem.

8. Somatizace - přenesení (transformace) psychického napětí do tělesné oblasti. - přenesení (transformace) psychického napětí do tělesné oblasti. - mohou vznikat civilizační choroby z psychického napětí – infarkt myokardu, žaludeční vředy, bolesti břicha, kloubů, nespavost, kožní nemoci Bolesti hlavy, kardiovaskulární problémy bývají i důsledkem psychického napětí

9. Regrese – únik z napjatých situací při nedosahování cíle k vývojově nepřiměřenému, primitivnímu chování či únik do minulosti (př.šaškování) – únik z napjatých situací při nedosahování cíle k vývojově nepřiměřenému, primitivnímu chování či únik do minulosti (př.šaškování) Dumlání palce, i tak děti řeší napjaté situace

10. Spiritualizace – kartářky, věštkyně – kartářky, věštkyně Někteří lidé hledají řešení u kartářek

Zdroje a použitá literatura: rocne-dovola-na-linku-bezpeci.html nejcastejsi-duvody-agrese vol/galerie3.asp?id_org=17085&id_fotopary=4674&n=zdolavani-prekazek&prehravac= cteni alkoholiky-jejich-pocet-tak-roste

MATĚjČEK, Zdeněk. Sociální psychologie pro 4. ročník středních pedagogických škol. 1. vyd. Praha: SPN, s. ŠTEFANOVIČ, Jozef; GREISINGER, Jaroslav. Psychologie. 1. vyd. Praha: Avicenum, s. zbytecny.html