Rámec procesu komunitního plánování v obcích z pohledu Zlínského kraje
Pohled kraje ? Potřeby poskytovatelů? Potřeby osob? Potřeby…….?
Legislativa – zákon o sociálních službách § 3 písm. h) střednědobým plánem rozvoje sociálních služeb je strategický dokument obce nebo kraje schválený na dobu 3 let, který je výsledkem aktivního zjišťování potřeb osob na území obce nebo kraje a hledání způsobů jejich uspokojování s využitím dostupných zdrojů; jeho obsahem je souhrn a výsledky podkladových analýz a dat, popis způsobu zpracování plánu včetně vymezení spolupráce s obcemi, s poskytovateli sociálních služeb a osobami, kterým jsou sociální služby poskytovány, popis a analýza dostupných zdrojů a potřeb osob, kterým jsou sociální služby určeny, včetně ekonomického vyhodnocení, strategie zajišťování a rozvoje sociálních služeb obsahující popis budoucího žádoucího stavu a opatření, jejichž prostřednictvím by mělo být tohoto stavu dosaženo, povinnosti zúčastněných subjektů, postup sledování a vyhodnocování plnění plánu včetně způsobu, jakým lze provést změny v poskytování sociálních služeb a způsob zajištění sítě sociálních služeb na území kraje; střednědobý plán rozvoje sociálních služeb může být doplněn akčními plány zpracovanými na období jednoho roku, které vycházejí ze střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb § 3 písm. i) sítí sociálních služeb souhrn sociálních služeb, které v dostatečné kapacitě, náležité kvalitě a s odpovídající místní dostupností napomáhají řešit nepříznivou sociální situaci osob na území kraje a které jsou v souladu se zjištěnými potřebami osob na území kraje a dostupnými finančními a jinými zdroji; síť sociálních služeb je součástí střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb kraje.
Plánování ve Zlínském kraji - role obcí § 94 Obec a) zjišťuje potřeby poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém území, b) zajišťuje dostupnost informací o možnostech a způsobech poskytování sociálních služeb na svém území, c) spolupracuje s dalšími obcemi, kraji a s poskytovateli sociálních služeb při zprostředkování pomoci osobám, popřípadě zprostředkování kontaktu mezi poskytovatelem a osobou, d) může zpracovat střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve spolupráci s krajem, poskytovateli sociálních služeb na území obce a za účasti osob, kterým jsou poskytovány sociální služby, e) spolupracuje s krajem při přípravě a realizaci střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb kraje; za tím účelem sděluje kraji informace o potřebách poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na území obce, o možnostech uspokojování těchto potřeb prostřednictvím sociálních služeb a o jejich dostupných zdrojích, f) spolupracuje s krajem při určování sítě sociálních služeb na území kraje; za tím účelem sděluje kraji informace o kapacitě sociálních služeb, které jsou potřebné pro zajištění potřeb osob na území obce a spoluvytváří podmínky pro zajištění potřeb těchto osob.
Plánování ve Zlínském kraji - role kraje §95: zjišťuje potřeby poskytování sociálních služeb osobám nebo skupinám osob na svém území zajišťuje dostupnost informací o možnostech a způsobech poskytování sociálních služeb na svém území spolupracuje s obcemi, dalšími kraji a poskytovateli sociálních služeb při zprostředkování pomoci osobám zajišťuje dostupnost poskytování sociálních služeb na svém území v souladu se střednědobým plánem zpracovává střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve spolupráci s obcemi na území kraje, se zástupci poskytovatelů sociálních služeb a zástupci osob, kterým jsou tyto služby poskytovány určuje Síť sociálních služeb na území kraje přitom přihlíží k informacím obcí
Tvorba nového SPRSS Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro období 2016 – 2018 (dále jen SPRSS) Obsah dokumentu 1.část analytická - vyhodnocení předcházejícího Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro období 2012 – 2015, sociodemografická analýza Zlínského kraje, ekonomická analýza sociálních služeb ve Zlínském kraji, analýza potřeb osob a zdrojů k jejich zajištění – v členění - senioři, osoby se zdravotním postižením, rodiny s dětmi a osoby ohrožené sociálním vyloučením včetně SWOT analýz a shrnutí systémových problémů část strategická - nastavení strategie tj. vize, cílů, definování systémových a věcných priorit a opatření, výhled financování Sítě sociálních služeb pro období
Tvorba nového SPRSS část prováděcí - prováděcí část střednědobého plánu plní roli Akčního plánu rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro rok Síť sociálních služeb Zlínského kraje pro rok 2016 kontinuálně navazuje na Síť sociálních služeb Zlínského kraje definovanou v Akčním plánu rozvoje sociálních služeb ve Zlínském kraji pro rok 2015 Obsahem prováděcí části je: o vymezení Sítě pro rok 2016 a jejího rozvoje (Příloha č. 1 SPRSS) o popis procesu tvorby Sítě pro rok 2016 včetně podporovaného rozvoje (hodnocení služeb dle parametrů sítě, definování rozvojových opatření, finální tvorba a veřejné připomínkování dokumentu, předložení ke schválení orgánům Zlínského kraje)
Organizační struktura pro SPRSS Orgány Zlínského kraje Tým pro dohodu Řídící tým 13 pracovních skupin ORP + pracovní jednání sociálních pracovníků SO ORP Zpracovatelský tým Strategický tým
13 pracovních skupin ORP + pracovní jednání sociálních pracovníků SO ORP Důvody pro změnu organizace tvorby Střednědobého plánu 1.Role obcí vymezená zákonem o sociálních službách. 2.Významný veřejný zadavatel 3.Harmonizace plánování na úrovni obcí a kraje
Pracovní skupiny obcí s rozšířenou působností Vytvořena pozice koordinátora pracovní skupiny (nominován obcí), jeho kompetence: komunikace se zástupci KÚZK a členy pracovní skupiny nominace zástupců ORP a zástupců poskytovatelů sociálních služeb spolupráce na tvorbě časového harmonogramu jednání pracovní skupiny distribuce analýz a podkladů členům pracovní skupiny ORP Složení pracovní skupiny 3-4 zástupci ORP (např. starosta, vedoucí sociálního odboru, sociální pracovník) 4 zástupci poskytovatelů sociálních služeb v členění dle cílových skupin (rodiny s dětmi, osoby se zdravotním postižením, senioři, osoby ohrožené sociálním vyloučením) 4 zástupci KÚZK Jednání pracovních skupin probíhala na podzim 2014 Cíl jednání - zjišťování potřeb osob na území SO ORP (např. potřeba bydlení, péče, samostatnosti a osobního rozvoje), které nejsou uspokojovány nebo se je nedaří řešit a jejich priorizace
Týmpro dohodu Tým pro dohodu Platforma pro vzájemný dialog mezi krajem a obcemi, schází se průměrně 6x/za rok, o závěrech z jednání Tým pro dohodu rozhoduje hlasováním. Skládá se z: politických zástupců 13 ORP ZK členky Rady ZK za soc. oblast, vedoucí odboru SOC, garanta plánu Jeho role: bere na vědomí strategii tvorby plánu projednává závěry z analytické a strategické části tvorby plánu (výstupy z pracovních skupin, vydefinované priority a opatření) projednává nastavení struktury sítě projednává vypořádání připomínek z vnějšího připomínkového řízení orgánům kraje doporučuje ke schválení konečnou podobu dokumentu
Analytická část SPRSS Analýza potřeb zjištěné potřeby seřazeny dle výsledku jejich priorizaci týmem ORP potřeby, jejichž uspokojení lze zabezpečit primárně mimo systém sociálních služeb byly popsány, ve SPRSS 2016 – 2018 s nimi nebude podrobněji pracováno (mezirezortní spolupráce) Analýza zdrojů cílových skupin (vybavenost území ZK sociálními službami) v cílových skupinách primárně pracováno se zdroji v podobě vybavenosti kapacitami sociálních služeb, nacházející se na území Zlínského kraje, jež mohou potřeby osob na území zabezpečovat primární zdroje - aplikace KISSOS, registr poskytovatelů sociálních služeb Ekonomická analýza – sledovány ekonomické ukazatele sociálních služeb SWOT analýzy - expertně provedeny SWOT analýzy, zaměřené na slabé a silné stránky, příležitosti a hrozby spojené se zajištěním uspokojování potřeb cílových skupin
Identifikované potřeby na území Zlínského kraje
Strategie pro naplnění vize a cílů do roku )Síť sociálních služeb Zlínského kraje bude tvořena pouze takovými sociálními službami, které v přiměřené kapacitě reagují na zjištěné potřeby v území, mají veřejného zadavatele a jsou vyhodnoceny jako efektivní a kvalitní. 2)Síť sociálních služeb Zlínského kraje je postavena na dostupnosti takových sociálních služeb, které umožňují život v běžné komunitě, podporují samostatnost a společenskou integraci osob, nenahrazují běžně dostupné veřejné služby na příslušném území a jejichž využívání představuje poslední možnost při řešení nepříznivé sociální situace osoby. 3)Zařazování sociálních služeb do Sítě sociálních služeb Zlínského kraje bude realizováno na základě transparentního procesu kontinuálního hodnocení sociálních služeb. Pouze služby zařazené do Sítě sociálních služeb budou podporovány veřejnými prostředky (státní rozpočet na zajištění, rozpočet Zlínského kraje a dotace EHS). 4)Budou podporovány takové změny ve stávajících sociálních službách, které při efektivním využití vnitřních zdrojů Sítě sociálních služeb Zlínského kraje, reflektují měnící se potřeby osob v území. 5)Rozvojové aktivity, tzn. služby, které v kraji chybí nebo jsou poskytovány v nedostačujícím rozsahu, a které je třeba rozvíjet, budou podporovány v souladu s určenou vizí, globálním a specifickými cíli.
Systémové priority )Udržitelný rozvoj Sítě sociálních služeb Zlínského kraje 2)Vytvoření rámce participace obcí a kraje jako veřejných zadavatelů na zajištění potřeb osob daného území prostřednictvím sociálních služeb 3)Rozvoj nástrojů měření efektivity Sítě sociálních služeb Zlínského kraje 4)Podpora rozvoje sociální práce, přístupů a metod posilujících kompetence osob k řešení nepříznivé sociální situace 5)Podpora vzniku a rozvoj zejména terénních a ambulantních služeb a služeb komunitního typu v místech, kde osoby žijí. 6)Organizacemi zřízenými Zlínským krajem zajišťovat především pobytové služby určené specifickým skupinám obyvatel s regionálním přesahem
Senioři věcné priority Stávající kapacity pobytových služeb ve Zlínském kraji dosud nejsou zcela využívány (stále přetrvává významný podíl kapacit pobytových služeb pro seniory, které využívají osoby s nízkou mírou potřeby péče). Za situace kdy nejsou zcela využity vnitřní rezervy pobytových kapacit, není žádoucí je v následujících letech zvyšovat. Významnou roli při zvládání péče o seniory hrají terénní sociální služby (pečovatelská služba, odlehčovací služby), které podporují co nejdelší setrvání seniora v domácím prostředí. Strategií je pro následující období je zvýšit dostupnost těchto služeb tak, aby byl snižován tlak na navyšování nákladných kapacit pobytových sociálních služeb. Priorita 1.1. Podpora transformace stávajících kapacit pobytových služeb pro seniory na služby pro seniory s Alzheimerovou chorobou a jinými typy demencí vyžadujících celodenní péči jiné osoby Priorita 1.2. Budou rozvíjeny aktivity zvyšující motivaci pobytových služeb pro seniory k zajišťování podpory především osobám s vysokou mírou podpory při zajištění péče, kterou není možno zajistit v domácím prostředí Priorita 1.3. Podpora rozvoje dostupnosti kapacit pobytových služeb pro seniory komunitního typu Priorita 1.4.Podpora časové a finanční dostupnosti terénních služeb
Osoby se zdravotním postižením věcné priority Celkové kapacity ústavních pobytových služeb pro osoby se zdravotním postižením budou v příštích letech snižovány. Prioritou bude transformace systému služeb pro osoby se zdravotním postižením, posilování individuálních forem poskytování podpory a rozvoj dostupnosti služeb terénních a ambulantních v místech kde osoby se zdravotním postižením žijí. Priorita 2.1. Podpora integrace osob s duševním onemocněním formou ambulantních, terénních a vybraných pobytových služeb Priorita 2.2. Podpora transformace kapacit ústavních služeb pro osoby se zdravotním postižením na pobytové služby odpovídající identifikovaným potřebám klientů a osobám v území Priorita 2.3. Podpora integrace osob se zdravotním postižením prostřednictvím rozvoje ambulantních, terénních služeb v místech, kde tyto osoby žijí Priorita 2.4.Podpora pro pečující osoby
Rodiny s dětmi věcné priority Primární rolí sociálních služeb není kompenzovat nedostatečnost bytových fondů obcí. Strategií Zlínského kraje nebude pro následující období další navyšování kapacit pobytových služeb, zejména azylových domů. Potřeba odborných a specializovaných služeb podporujících rodiny s ohroženými dětmi v jejich prostředí tj. služeb poskytovaných terénní a ambulantní formou. Podpora intenzivní sociální práci a podpůrným službám pro rodiny, které pomohou předcházet umístění dítěte do ústavního zařízení. Priorita 3.1. Udržitelnost a podpora rozvoje ambulantních a terénních služeb pro ohrožené rodiny a děti, které zabraňují umístění dětí do ústavních pobytových služeb Priorita 3.2. Podpora zvyšování odborných kapacit služeb pro rodiny s ohroženými dětmi Priorita 3.3.Podpora aktivit a služeb podporujících náhradní rodinnou péči
Osoby ohrožené sociálním vyloučením věcné priority Na prvním místě je depistáž a místně cílené vyhledávání osob, kterým teprve hrozí ztráta bydlení a vyhledávání osob, které již o bydlení přišly. Budou podporovány aktivity terénní sociální práce. Nebude podporováno zvyšování kapacity pobytových služeb. Podporována bude dostupnost návazných ambulantních služeb pro osoby ohrožené ztrátou bydlení a bezpřístřeší na území správních obvodů obcí s rozšířenou působností a prostupnost mezi nimi - zejména v územích obcí nad 30 tis. obyvatel. Podporován bude rozvoj specializovaného odborného sociálního poradenství zaměřeného na dluhovou problematiku v okresních městech a odlehlejších částech kraje. Zajištění odborné pobytové služby pro osoby bez přístřeší, s kumulovanými problémy s potřebou zdravotní péče. Priorita 4.1. Udržení a rozvoj terénní sociální práce Priorita 4.2. Rozvoj ambulantní služeb pro osoby ohrožené sociálním vyloučením ve správních obvodech obcí s rozšířenou působností nad 30 tis. obyvatel Priorita 4.3. Zajištění ubytování s celodenní péčí pro osoby se závislostmi (alkohol), omezeným příjmem/bez příjmu, bez rodinného zázemí, s potřebou zdravotní péče Priorita 4.4.Rozvoj kapacit specializovaného dluhového poradenství
Východiska tvorby sítě sociálních služeb pro rok 2016 Východiska pro tvorbu Sítě pro rok 2016 sociální služby a kapacity služeb (lůžka/přepočtené úvazky pracovníků v přímé péči) zařazené do Akčního plánu na rok 2015 rozvojové záměry podané poskytovateli sociálních služeb na rok 2016, které jsou v souladu s nastavenými prioritami SPRSS hodnocení sociálních služeb dle parametrů Sítě
Ekonomická predikce Střednědobého plánu Zlínského kraje Zdroj financování SkutečnostPředpoklad AB Síť + podporova ný rozvoj Síť + podporova ný rozvoj + rozvoj v rámci IP ZK Státní rozpočet (kapitola MPSV) Zlínský kraj Individuální projekt (ZK) Obec Uživatelé Fondy zdravotních pojišťoven Ostatní zdroje Chybějící zdroje / ztráta Zdroje celkem Náklady celkem Z toho: rozvojové aktivity Meziroční změna nákladů 8,87 %0,11 %-2,30 %1,76 %3,95 %3,67 %2,65 %3,24 %1,96 %1,76 %1,37 %2,22 % % podíl rozvojových aktivit na celkových nákladech 2,68 %3,24 %3,00 %2,50 %2,00 %
Komunitní plány na území Zlínského kraje
Kdy je konec plánování ?
Děkuji za pozornost Mgr. Jana Chovancová vedoucí Odboru sociálních věcí Krajského úřadu Zlínského kraje tel: