Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Vývoj člověka - postnatální
Pozitivní hodnocení sebe
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Vývojová psychologie Škola:
13. Psychický vývoj, jeho zákonitosti, periodizace - 1. cast.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
FÁZE ŽIVOTA.
Etika „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
– ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA
Vývojová stádia člověka
Vývoj člověka Ontogeneze.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět:Občanská nauka Ročník:
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_18_OSVZ_ON ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Obecná a vývojová psychologie Přednáška dne
Psychoanalýza Sigmund Freud ( ).
Eriksonova teorie psychosociálního vývoje
E TIKA „Žít spolu a žít jeden pro druhého je vztah, ve kterém se zúčastnění mohou plně rozvinout svou osobnost.“ E. H. Erikson.
Motivační témata a životní příběhy
Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov41 Autor Mgr. et Mgr. Jitka.
KOGNITIVNÍ PSYCHOLOGIE
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
Motivační témata a životní příběhy
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Pedagogicko-etická podstata morální kreativizace osobnosti
Člověk a dospívání Petr Machala.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Členění životního cyklu
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Vývojová psychologie OP3BK_PSVP
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Mgr. Michal Vičar.  Zrání (biologický vývoj) versus učení  Aktivita versus pasivita  Vědomý versus nevědomý vývoj  Nature vs. Nurture.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
V ÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.19.
Etapy vývoje lidského života. Periodizace vývoje Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné z Metodického.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Tato prezentace je doplněním výkladu učitele
Vývojov člověka – základní přehled
Členění životního cyklu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Mediální manipulace rozjizdeji-kampan-proti-propagande-a- bludum/r~c1f97c0ea36f11e6a16a fea04/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Obecná a vývojová psychologie Přednáška
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Vývoj člověka Ontogeneze.
Psychologie adolescentů
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie adolescentů
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Periodizace lidského vývoje
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
Psychodynamický přístup
Psychologie pro učitele 4.přednáška
5. Kultura jako řešení problémů přežití
Transkript prezentace:

Osoba a osobnost Pavlína Jordánová, Margita Přikrylová, Eliška Roubalová

DEFINICE OSOBA člověk s vlastním jménem, vybavený rozumem, schopen jednat odpovídat základní pojem kulturní antropologie, psychologie, práva, sociologie a teologie z latinského pojmu persona obličej nebo maska později osoba jako divadelní role OSOBNOST souhrn vlastností, procesů, stavů, návyků → lidské individuum – celek 3 aspekty – biologický, sociální a psychologický

OSOBA VE FILOSOFII Boëthius první zmínky „jednotlivou bytost rozumem obdařené přirozenosti“ existuje bytost v sobě jako subjekt Svatý Tomáš Akvinský rozšiřuje ji o kategorii vztahu osoba je jsoucno René Decsart dvě nezávislé podstaty John Locke trvalá totožnost bytosti se sebou samou David Hume redukuje osobní identitu na souhrn událostí Kant osoba je „subjekt, jemuž lze přičítat jeho jednání

OSOBNOST VE FILOSOFII Sigmund Freud Superego Ego Id Vývoj osobnosti 1)Prenatální fáze – před narozením 2)Narození – 1.měsíc života 3)Kojenecký věk – měsíc 4)Věk batole – rok 5)Předškolní věk – rok 6)Školní věk – rok 7)Puberta – )Adolescence – rok 9)Dospělost – rok 10)Stáří – po 60. roku

TEORIE VÝVOJE OSOBNOSTI JEAN PIAGET vývoj z hlediska vývoje poznávacích schopností 1)Etapa senzomotorické inteligence – 0-2 roky 2)Etapa předpojmového a symbolického vnímání – do 4 let 3)Etapa názorného myšlení – 4-7 let 4)Etapa konkrétních operací – 7-12 let 5)Etapa abstraktního myšlení – 12 let a výše SIGMUND FREUD Rozděluje osobnost podle toho, jak se mění LIBIDO 1)Orální fáze – do začátku 2 roku 2)Anální fáze – rok 3)Falická fáze – rok 4)Stádium latence – rok 5)Genitální fáze – 8.-puberta

ERIK ERIKSON Vývoj člověka → prochází 8 fázemi V každé fázi je nějaký konflikt K tomu, aby se dostalo k další fázi, tak se musí konflikt vyřešit, pokud se to nepovede, bude se s konfliktem potýkat celý život 1)Recepční období – důvěra X nedůvěra k matce 2)Období autonomie – sebedůvěra X stud 3)Období iniciativy – svoboda X vina 4)Období snaživé píle – formuje se svědomí 5)Období identity – sebenalezení 6)Období mladé dospělosti – zkouška identity 7)Dospělost – charakterizována plodností neboli kreativitou 8)Zralost – maturita ega

Zdroje Odmaturuj ze ZSV Studijní materiály Práce o osobnosti docentky Hatlové