Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Advertisements

Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Přímá a nepřímá úměrnost
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Nepřímá úměrnost Trojčlenka
Přímá úměrnost - opakování
Trojčlenka.
* Trojčlenka příklady Matematika – 7. ročník *
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám
Matematika a její aplikace Slovní úlohy na 2. stupni základní školy Slovní úloha – přímá úměrnost 2 VY_42_INOVACE_10 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka,
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trojčlenka v nepřímé úměrnosti Tento digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není-li uvedeno.
Zkvalitnění kompetencí pedagogů ISŠ Rakovník IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující k rozvoji matematické gramotnosti žáků středních škol Integrovaná.
Trojčlenka v přímé úměrnosti
Přímá úměrnost Slovní úlohy.
Téma: Slovní úlohy (trojčlenka)
TROJČLENKA.
Troj č lenka Ing. Kamila Kočová Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Poměr, přímá a nepřímá úměrnost Prezentace_11
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_360.ŠPJ.34 Madrid - prezentace.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_398.UCE.34 Zdravotní pojištění.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Matematika Autor: Mgr. Miluše Džuberová Řešení slovních úloh trojčlenkou Kolik benz í nu potřebuji na cestu?
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_076.MAT.01 Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_399.UCE.34 Sociální pojištění.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_066.MAT.01 Největší společný dělitel, nejmenší společný.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_029.ICT.34 Tvorba webových stránek – fotogalerie ZPS.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_049.ICT.13 Zoner Callisto – tvarování objektů.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 134.ANJ.34 Over the map of Canada.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_040.ICT.34 Tvorba webových stránek – web a databáze.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_107.MAT.02 Řešení kvadratických rovnic I.
Hospodářské výpočty 1 – Převody jednotek 2
Hospodářské výpočty 4 – Směšovací počet
Tvorba webových stránek - tabulka
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Trojčlenka Ing. Kamila Kočová
Grafy přímé a nepřímé úměrnosti
Hospodářské výpočty 5 – PROCENTOVÝ POČET 2
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 125.ANJ.34 Region Vysočina.
Přímá a nepřímá úměrnost
Graf kvadratické funkce
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_120.MAT.02 Logaritmická funkce.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Matematika 7
Tvorba webových stránek – registrace domény
Relativní a absolutní odkazy
Hospodářské výpočty 4 – Směšovací a rozdělovací počet
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_117.MAT.02 Inverzní funkce.
Barcelona - prezentace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Rozklad na prvočinitele
Grafické řešení kvadratických nerovnic
ÚMĚRA– výpočet neznámého členu úměry
VY_32_INOVACE_044_Trojčlenka
Hospodářské výpočty 3 – Rozdělovací počet
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_ 128.ANJ.34 London.
Hospodářské výpočty 6 – Úrokový počet 1
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_88_M7
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_115.MAT.02 Posunutá hyperbola.
Australia- general information
Úměra – úměrnost (výpočty přímé a nepřímé úměrnosti)
Over the map of The Czech Republic
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
The Czech Republic - general information
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_103.MAT.02 Vrchol paraboly.
Transkript prezentace:

Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_072.MAT.01 Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka

Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: VY_32_INOVACE Číslo DUMU: 072.MAT.01 Předmět: Matematika Název materiálu: Hospodářské výpočty 2 – Trojčlenka Autor: Ing. Zbyněk Král Formát: Prezentace Microsoft Powerpoint Velikost: 363 kB Stupeň a typ vzdělávání: SŠ – odborné vzdělávání Licence k obrazovému materiálu: CC BY Datum vytvoření: Klíčová slova: trojčlenka, přímá a nepřímá úměrnost Anotace: materiál slouží k opakování tématu ze základní školy

HOSPODÁŘSKÉ VÝPOČTY 2 - TROJČLENKA

A.TROJČLENKA Jednoduchá Podstata: Trojčlenka je jednoduchá úměra (rovnost dvou poměrů) ve stavu, kdy známe její tři členy a člen čtvrtý dopočítáváme. Řadíme mezi zmechanizované úlohy (úlohy lze též řešit úsudkem)

Postup řešení: Do dvou řádků pod sebe napíšeme údaje úlohy Vyznačíme směr šipek podle typu úměrnosti Sestavíme úměru podle směru šipek Vypočítáme neznámý člen

Př.: Za cestu taxíkem dlouhou 18 km zaplatil Ondřej 396 Kč. Kolik by zaplatil za cestu dlouhou 50 km při stejném tarifu? 18 km …………… 396 Kč Čím víc km ujedu, tím víc zaplatím 50 km …………… x Kč Přímá úměrnost, šipky mají stejný směr Za cestu taxíkem by Ondřej zaplatil Kč.

Př.: 6 dělníků provede výkopové práce za 15 dnů. Za jak dlouho by provedlo tutéž práci 10 dělníků při stejném výkonu? 6 dělníků ………… 15 dnů Čím víc je dělníků, tím dřív je práce hotova 10 dělníků………… x dnů Nepřímá úměrnost, šipky mají opačný směr 10 dělníků provede tentýž výkop za 9 dnů.

Př.: Jak je vysoký stožár, který vrhá stín 18 metrů, když tyč vysoká 3 metry vrhá ve stejnou dobu stín dlouhý 4 metry? x m výška …… m stín 3 m výška ……… 4 m stín Stožár je vysoký 13, 5 m.

Př.: Z Brna pojedeme do Prahy po dálnici při průměrné rychlosti 100 km/h přibližně 2 hodiny. Díky opravě dálnice se však snížila průměrná rychlost na 80km/h. Za jak dlouho se dostaneme do Prahy? 100 km/h ……………… 2 h 80 km/h ……………… x h Do Prahy se dostaneme asi za 2, 5 hodiny.

B.TROJČLENKA Složená Neznámá veličina závisí na více veličinách než 3. Základem pro výpočet je složená úměra.

Př.: Deseti dělníkům, kteří pracovali 7 dnů, byla vyplacena mzda Kč. Kolik dnů pracovalo 15 dělníků, kteří dostali mzdu Kč? 10 děl. ….. 7 dnů … Kč 15 děl. ….. x dnů … Kč 15 dělníků pracovalo 8 dnů.

Př.: Čtyři zedníci postaví za 24 hodin 16 m 3 zdiva. Kolik zedníků postaví za 60 hodin 70 m 3 zdiva? 4 zedníci ….. 24 h ….. 16 m 3 x zedníků …. 60 h ….. 70 m 3 Úkol splní 7 zedníků.

Př.: Tři dlaždiči pracovali denně 10 hodin a za 4 dny vydláždili 70 m 2. Kolik hodin denně by museli pracovat 4 dlaždiči, aby za 6 dní vydláždili 112 m 2 ? 3 dl. ….. 10 h ….. 4 dny ….. 70 m 2 4 dl. ….. x h ….. 6 dní … m 2 4 dlaždiči by museli pracovat 8 hodin denně.

Př.: Pět písařek napíše za hodinu 25 stránek textu po 32 řádcích. Za jak dlouho napíše 8 písařek 320 stránek textu po 40 řádcích. 5 písařek … 1 h … 25 str. ….. 32 ř. 8 písařek … x h … 320 str. …. 40 ř. 8 písařek by napsalo text za 10 h.

Použitá literatura: EICHLER, B. Hospodářské výpočty pro střední školy. Praha: Fortuna, ISBN

Prezentace je vlastním dílem autora s využitím uvedené literatury. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.