Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě. Žák si nejprve formou otázek a odpovědí zopakuje již naučené znalosti o hustotě jako odvozené fyzikální veličině. Žák se naučí řešit jednoduché úlohy na výpočet hustoty ze vzorce. Hustota-výpočet hustoty Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena Vzdělávací oblast: Člověk a příroda_Fyzika Datum: 12/2012 Název materiálu: VY_32_INOVACE_FY.6.A.02_hustota_-_vypocet_hustoty Číslo operačního programu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: PRIMA ŠKOLA
ρ [fí] λ [ lambda ] Ω [ omega ] ρ [ró]
ml/cm³ l/kg g/cm³ kg/l kg/m³
1 000 kg/m³ 10 g/cm³ 1 g/cm³ kg/m³
ρ=m-Vρ=m-V ρ=m∙Vρ=m∙V ρ=m+Vρ=m+V ρ=m:Vρ=m:V
m = ρ:V m = ρ-V m = ρ+V m = ρ∙V
V =m +ρ V =m -ρ V =m ∙ρ V =m :ρ
Správná odpověď: Na základě znalosti hustot a následného zvážení. Krychle s nejmenší hmotností je dřevěná, krychle s největší hmotností je z olova.
Správná odpověď: Těleso z látky o nejmenší hustotě má největší objem (polystyrénový válec). Nejmenší objem má válec kovu.
Správná odpověď: Podle objemu-kovová koule je menší (má menší objem), protože má větší hustotu.
kg/m³ g/cm³1,82,6 látka diamant 3, ,852,1 křídažulanaftabeton
Hustotu pevných látek určujeme na základě měření jejich hmotnosti a objemu.
Hustotu kapalných látek určujeme buď stejně jako hustotu pevných látek (na základě měření jejich hmotnosti a objemu) nebo existují HUSTOMĚRY, jimiž lze hustotu kapalin přímo změřit. Hustoměrem se např. zjišťuje tučnost mléka. Pomocí hustoměru zjišťují technici v autoservisech stav nabití autobaterie.
hustoměr
V = 50 cm³ ρ =m :V m=75 g ρ =75 :50 ρ=? [ g/cm³] ρ =1,5 g/cm³ Hustota plastelíny je 1,5 g/cm³.
Řešení: Vypočítáme hustotu a podle Tabulek určíme z jakého kovu je figurka. m = 46 g ρ =m/V V= 17 cm³ ρ =46/17 ρ =? [g/ cm³ ] ρ =2,706 g/ cm³ Kovová figurka vojáka je pravděpodobně z hliníku.
Řešení: m = 29 g ρ =m/V V= 1,5 cm³ ρ =29/1,5 ρ =? [g/ cm³ ] ρ = 19,3 g/ cm³ Hustota látky prstenu je 19,3 g/ cm³, což je hustota zlata.
Tesař J., Jáchim F., Fyzika 1 pro ZŠ, Fyzikální veličiny a jejich měření, pedagogické nakladatelství, a.s., SPN Rauner K., Havel V., a kol., Fyzika 6 pro ZŠ a víceletá gymnázia, Nakladatelství Fraus Bohuněk, J., Sbírka úloh z fyziky pro ZŠ 1díl, Prometheus, s.r.o., ISBN galerie office [cit: ] [cit: ] [cit: ] [cit: ] dMeasuringCylinderGradeB25ml_000.jpghttp:// dMeasuringCylinderGradeB25ml_000.jpg [cit: ] Ar%C3%A4ometer.jpghttp://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/18/Ar%C3%A4ometer.jpg/220px- Ar%C3%A4ometer.jpg [cit: ] [cit: ] [cit: ]
1. Prezentace slouží k naučení nového učiva. 2. Žák si nejprve formou otázek a odpovědí zopakuje již naučené učivo o hustotě jako odvozené fyzikální veličině. 3. Určování hustoty pevných látek na základě určení hmotnosti a objemu. 4. Určování hustoty kapalných látek pomocí hustoměru. 5. Žák řeší úlohy na výpočet hustoty pevných látek podle vzorce.