ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s. Barbora Uhlířová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Advertisements

Komunikace s uživateli knihoven s mentálním postižením Eva Cerniňáková Městská knihovna v Praze.
Osoby s handicapem Mgr. Terezie Pemová.
Speciálně pedagogické centrum při MŠ a ZŠ Kyjov, Za Humny 3304,
Krok do života 1 projekt, který pomáhá mladým lidem odcházejícím z dětských domovů vstoupit do samostatného života.
Zákon o sociálních službách
Skupina osob se zdravotním znevýhodněním
Posouzení nepříznivé sociální situace
Podpůrný metodický seminář I.
Sociálně-aktivizační služba pro rodiny s dětmi
„Jekhetanes“ aneb spolu Sophia Dvořáková. KDO JSME? Šance pro Tebe je nestátní nezisková organizace. Šance pro Tebe působí v Pardubickém kraji, sídlo.
Plánovaný rozvoj služeb
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Schopnosti. Schopnost Je psychická vlastnost, která umožňuje člověku naučit se určitým činnostem a úspěšně je vykonávat. Utváří se na podkladě biologické.
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Integrationsfachdienst Úmluva OSN o právech lidí se zdravotním postižením.
Sociální událost Mgr. Terezie Pemová.
Podporované zaměstnávání pro lidi se zrakovým postižením.
Komunikace mezi generacemi
Cílová skupina Děti, dospívající a mladí dospělý, kteří se připravují na svůj odchod do samostatného života. Mladí lidé, kteří již opustili náhradní péči.
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Poradenství pro zdravotně postižené Pojetí a přínos kurzu Anna Kučerová.
INVALIDITA JAKO SOCIÁLNÍ UDÁLOST
PhDr. Petra Potměšilová, Ph.D.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Veřejné setkání – informace o komunitním plánování sociálních služeb ve Zlíně
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Studentská dobrovolnická praxe Chráněné bydlení sv. Michaela pro lidi s mentálním postižením a autismem.
Modely mentální retardace
Symptomatické poruchy řeči u dětí s mentálním postižením
Profesní příprava a možnosti zaměstnávání osob s MP Vyhláška č.13 ze dne o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři. Podmínky přijetí.
Petr Kopečný Katedra speciální pedagogiky
Vzdělání a trh práce Přednáška do předmětu Ekonomika školství
HANDICAPOVANÍ MEZI NÁMI Mgr. Michal Oblouk. ZDRAVÍ = stav úplné fyzické, duševní a sociální pohody a) fyzické – tělesný stav zdraví b) mentální – stupeň.
Představení provozu kavárny a cateringových služeb v PwC ČR Roman Anděl, Startujeme, o.p.s.
Prezentace služeb Komunitní plánování Litomyšl
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Humanitární sdružení PERSPEKTIVA. Působnost organizace  HS Perspektiva poskytuje služby cílové skupině již 10 let  Sociální rehabilitaci od
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Koordinační skupina OZP Vít Kaška. Seznam členů Agentura Naděje Agentura Osmý den, o. p. s. Agentura osobní asistenční služby o. s. Asociace vozíčkářů.
STÁŘÍ Morávková, Jiránková C3A. STÁŘÍ poslední etapa lidského života, vysoký věk imunitní systém oslaben → větší náchylnost k nemocem stáří rané (65 -
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko Vzdělávání.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
MENTÁLNÍ RETARDACE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluMentální.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, o.s. Barbora Uhlířová.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Inteligence DUM_19.
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Týdenní stacionáře.
Pedie Co mají společné?.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
Sociální čtení.
Terénní péče o seniory s demencí a jejich podpora v domácím prostředí
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Nepříznivé sociální situace spojené se stárnutím senior v domácí péči
Sociálně aktivizační služby
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

ČLOVĚK s mentálním postižením Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v České republice, z.s. Barbora Uhlířová

Člověk s mentálním postižením  Idiot, imbecil, debil, oligofrenik  Mentálně retardovaný  Člověk s mentálním postižením  Člověk se specifickými potřebami  Člověk s potížemi v učení

Setkání s člověkem s mentálním postižením  Kdo se už s člověkem s mentálním postižením setkal?  Kdo se s člověkem s mentálním postižením setkává pravidelně?  Kdo se nikdy s člověkem s mentálním postižením nesetkal?

Jak se lidé s mentálním postižením projevují, jak vypadají?

 Snížená úroveň rozumových schopností a potíže v komunikaci  Potíže v učení (paměť, pozornost, myšlení)  Menší míra pozornosti  Horší orientace v čase a prostoru  Nižší úroveň sociálních dovedností  Nepřiměřené sebehodnocení  Pomalejší tempo  Omezená schopnost abstrakce a zobecňování  Přidružené postižení

Modely mentálního postižení  Limitační model – popisuje co neumí, nezvládne – čili limity  Popisný model – popisuje jak se mentální postižení konkrétního člověka projevuje v každodenním životě  Ekologický model – vychází z toho, že postižení vzniká jako interakce člověka a prostředí.

Proč se o modelech MP bavíme?  Limitační model v knihovně  Ekologický model v knihovně

Stupně postižení – limitační model  IQ – 50 – 69 lehké mentálním postižení V pomalejším tempu dosáhne samostatnosti v sebe-obsluze, naučí se číst a psát. V dospělosti za příznivých podmínek dosáhne samostatnosti, vykonává jednoduché zaměstnání.

Stupně postižení  Středně těžké mentálním postižení  IQ – Výrazněji zpomalené učení a myšlení a tím i psychomotorický vývoj. Osvojí si základy čtení a psaní. Samostatnost v sebe-obsluze je omezená. Samostatný život je možný s podporou.

Stupně postižení  Těžké mentálním postižení  IQ – 20 – 34 Obvykle si neosvojí čtení a psaní. Sociální čtení ano. Podstatně narušený psychomotorický vývoj, často přidružené motorické postižení. Za příznivých okolností si dokážou osvojit řadu dovedností v oblasti sebeobsluhy, komunikace a sociálních dovedností

Stupně postižení  Hluboké mentální postižení  IQ méně než 20 Psychomotorický vývoj velmi pomalý Tito lidé jsou schopní naučit se úplně základní hygienické návyky, mají vlastní komunikační styl Své okolí vnímají a reagují na něj Základními prostředky jsou schopni vyjádřit své potřeby, radost, smutek

Stupeň/potřeba podpory – eko model  Vychází z toho, že výška IQ nemusí vždy dobře vypovídat o tom, kolik pomoci či podpory člověk potřebuje  Snaží se postižení definovat pozitivně a tím se vyhnout vzniku škatulkování, labelingu, předsudků

Tento člověk potřebuje tuto pomoc: Přípravou jídla Udržováním čistoty při jídle Výběr oblečení Úprava oblečení Dodržování programu, časová orientace Společenský kontakt Spravování financí Vyřizování na úřadech  Jaký stupeň mentálního postižení má tento člověk?

Stupně podpory  Občasná podpora  Omezená podpora  Rozsáhlá  Pervazivní

Co postižení tvoří?

schopnosti jedince prostředí Fungování – stupeň podpory

Kalendářní x mentální věk

Lidé s mentálním postižením

Čísla  Lidé s mentálním postižením je asi 1% v populaci  U nás tedy asi lidí  80% lidí s mentálním postižením jsou lidé s lehkým stupněm  12% lidí s mentálním postižením má střední st.  7% těžké mentálním postižení  1% hluboké mentální postižení

Čísla  lidí s mentálním postižením v ČR žije v ústavech  Ostatní v rodinách nebo komunitních službách jako je chráněné bydlení  Očekávaný věk dožití se u lidí s mentálním postižením výrazně prodlužuje a blíží se lidem bez postižení

Příčiny mentálního postižení  V těhotenství  V průběhu porodu  Po narození  U 2/3 lidí s mentálním postižením není známa příčina

Příčiny mentálního postižení  Známé příčiny mentálního postižení Downův syndrom Syndrom fragilního X Prader-Willi syndrom Fetální alkoholový syndrom Protrahovaný komplikovaný porod Infekční onemocnění mozku v novorezeneckém období Úrazy

Downův syndrom  Děti a dospělí s typickým vzhledem Oční řasa Větší jazyk Zvláštní dlaňové rýha Hyper-mobilita Srdeční poruchy

Syndrom Prader-Willi  Geneticky způsobená porucha  Vyznačuje se neovladatelnou chutí k jídlu  Obesitou  Mentálním postižením

Další časté podoby a zdravotní problémy lidí s mentálním postižením  Autismus s mentálním postižením  Dětská mozková obrna v kombinaci s mentálním postižením  Epilepsie

Potřeby lidí s mentálním postižením  Maslowova pyramida potřeb ? Práce, koníčky Partner, rodina, děti

Jak lidé s mentálním postižením žijí?  Sociální vyloučení  Diskriminace  Chudoba  Toto se týká i blízkých lidí, kteří o člověka se mentálním postižením pečují

Jak lidé s mentálním postižením žijí?  Rodiny lidí s mentálním postižením pečují o lidi s mentálním postižením celoživotně a čelí řadě problémů (zaměstnání, ekonomické problémy, společenský status, únava…) Jejich společenský význam není plně doceněn.  Vzdělávání Inkluzivní x speciální vzdělávání

Jak lidé s mentálním postižením žijí?  Zaměstnávání Důležitý aspekt dospělého života Práce na otevřeném trhu práce s podporovaným zaměstnávání, chráněná pracovní místa  Sociální služby Denní stacionáře, chráněná bydlení, sociální rehabilitace, poradenství Kvalita sociálních služeb

Jak lidé s mentálním postižením žijí?  Přístup k občanským a politickým právům Způsobilost k právním úkonům Volební právo Právo mít rodinu a děti  Přístup k lidským právům Úmluva o právech lidí se zdravotním postižením  Samostatný život  Sebeobhajování

Lidé s mentálním postižením v literatuře a ve filmu  O myších a lidech (Lenny)  Vesničko má středisková (Otík)  Rekviem pro panenku  Nuda v Brně  Tajný agent (Stevie)

Společnost pro podporu lidí s mentálním postižením v ČR, o.s.  Celorepubliková organizace lidí s mentálním postižením a jejich rodičů  Cca 8000 členů v celé ČR  Sekretariát v Praze  Poskytujeme sociální služby, děláme volnočasové aktivity, osvětu, vzdělávání, lobbing  Sebeobhájci  Deinstitucionalizace, transformace ss (komunitní služby, dostupné veřejné služby, neformální péče)