Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_10A_CJ9_20_SLOH_A_KOMUNIKACE – Souhrnné poučení o slohu Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: SLOH A KOMUNIKACE Souhrnné poučení o slohu Ročník: 9. ročník Klíčová slova: styl, objektivní činitelé, subjektivní činitelé, jazykové prostředky
ANOTACE Žáci formou skupinové práce opakují poučení o slohu v zásadách projevu, stylech, činitelích, jazykových prostředcích.
SLOH A KOMUNIKACE Souhrnné poučení o slohu
lidé se mezi sebou dorozumívají slepecké písmo písmo zvuky řečí symboly světlem mimikou abc
nejčastější dorozumívání jazykem řečí písmem Všichni lidé však nemluví ani nepíší stejně. Všichni lidé však nemluví ani nepíší stejně. Porovnejte si. Apríl nám ztropil i ošklivý žertík. Po předčasném příchodu jara už v půli února a po teplém měsíci březnu přišly v čase, kdy to jen málokdo čekal, silné noční mrazy. A.př.: Apríl nám ztropil i ošklivý žertík. Po předčasném příchodu jara už v půli února a po teplém měsíci březnu přišly v čase, kdy to jen málokdo čekal, silné noční mrazy. V měsíci dubnu postihly naše území silné noční mrazy. Teplota vzduchu klesla v noci až na -10C, tedy podstatně níže, než tomu bylo v březnu a ve druhé polovině února. B.př.: V měsíci dubnu postihly naše území silné noční mrazy. Teplota vzduchu klesla v noci až na -10C, tedy podstatně níže, než tomu bylo v březnu a ve druhé polovině února.
styl = SLOH Způsob výběru tematických (obsahových) a jazykových prostředků a jejich využití a uspořádání v jazykových projevech vytvářejí styl = SLOH ZÁSADY PROJEVU: jazykově správné slohově vhodné
ZÁVISÍ NA: na zaměření, funkci (poučit, sdělit, získat) na formě (mluvený, psaný) na situaci (soukromý, veřejný) komu je určen (věk, odbornost) zda je, není připravený osobnost autora vyjadřovací schopnosti pohotovost vzdělání osobní vlastnosti osobní zkušenosti činitelé objektivní: činitelé subjektivní:
JAZYKOVÉ PROSTŘEDKY: slohově nezabarvené, neutrální slohově zabarvené tvoří různé stylové vrstvy prostěsdělovací odbornou publicistickou uměleckou
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 6. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 7. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2003, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 1998, ISBN
Slepecké písmo: MOUSTIER, Christophe. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Trumpeta: DBENZHUSER. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Řeč: ŠÁCHOVÁ, Pavla. zivotni-energie.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Kapesní svítilna: WUZUR. cs.wikipedia.org [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:
Symboly: AUTOR NEUVEDEN. kerky.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: eofra.png_595.jpg eofra.png_595.jpg Mimika: AUTOR NEUVEDEN. dan.univerzita-online.cz [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: online.cz/wp-content/uploads/2011/11/facial-expression.jpghttp://dan.univerzita- online.cz/wp-content/uploads/2011/11/facial-expression.jpg