Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Placentálové – řád hmyzožravci
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Anotace – Hmyzožravci Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, na základě znalostí.
 AUTOR: Ing. Tereza Kovalská  NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Původ a vývoj savců  ROČNÍK: 9. ročník ZŠ  VZDĚLÁVACÍ OBLAST:Člověk a příroda  VZDĚLÁVACÍ OBOR:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: září 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název projektu: Modernizace vzdělávání Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Název klíčové aktivity:INOVACE A ZKVALITNĚNÍ VÝUKY V OBLASTI PŘÍRODNÍCH.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Plazi II. Základní škola a Střední škola CREDO, o.p.s.
Netopýr ušatý je savec. Patří do skupiny obratlovců.
VY_32_INOVACE_BOHACOVA.BIOTER.09
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Řád: Hmyzožravci Protáhlá lebka Velký počet ostrých zubů
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Jméno autora výukového materiálu
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
PLAZI VY_32_INOVACE_06-54 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Eliška Nováková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
zpracovaný v rámci projektu
Ekosystém louka Živočichové
PČ_141_Dřevo_Dlabání dřeva
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Název projektu: Modernizace vzdělávání
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
SAVCI VY_32_INOVACE_06-52 Ročník: 3. Vzdělávací oblast:
Číslo přílohy: VY_ 52_INOVACE_32_PTÁCI Mgr. Petra Kukuczková Prvouka
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
VY_32_INOVACE_04-36 Ročník: VII. ročník Vzdělávací oblast:
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název materiálu: VY_32_INOVACE_02-08_Savci - hmyzožraví, letouni, chudozubí Autor:Mgr. Věra Vlková Ročník:8. Datum vytvoření:

Vzdělávací oblast:Člověk a jeho svět Tematická oblast:Přírodopis pro 8. a 9. třídu Předmět:Přírodopis Výstižný popis způsobu využití, metodické pokyny: Žáci se seznamují se savci, konkrétně s hmyzožravými, letouny a chudozubými a s jejich zástupci. Klíčová slova:Hmyzožravci, letouni, chudozubí, krtek obecný, ježek, rejsek, netopýr, lenochod, mravenečník, pásovec Druh učebního materiálu:prezentace

Hmyzožravci hmyzožravci jsou primitivní starobylá skupina savců, velikost těla hmyzožravců je rozmanitá, od 3,5 mm do 45 cm, stavbou těla se přizpůsobili životu v různém prostředí všichni hmyzožravci mají hlavu protaženou v rypáček se dvěma důležitými smysly – čichem a hmatem živí se hlavně hmyzem, v ústech mají množství ostrých drobných zubů, kterými chytají hmyz 1

KRTEK OBECNÝ dobře se přizpůsobil životu pod zemí, kde si vytváří spletité sítě chodeb, přebytečnou hlínu vyhrne nad zem a vytvoří známé krtiny pod zemí, v hloubce kolem půl metru pod hlavní krtinou, buduje své hnízdo má zakrnělé oči, čich naopak velmi dobře vyvinutý, k hrabání mu slouží přední nohy se silnými drápy živí se larvami různého hmyzu a žížalami 2

JEŽEK žije v křovinách a zahradách, před predátory ho chrání ostny, v nebezpečí se dokáže svinout do klubíčka živí se hmyzem a různými měkkýši na zimu se ježek zahrabává do úkrytů ze suché trávy, listí nebo pod hromadu dřeva, upadá do stavu strnulosti – zimního spánku, v průběhu zimního spánku se v jeho těle zpomalí všechny životní pochody – sníží se jeho tělesná teplota, zpomalí se tep a dech před zimnou si musí ježek vytvořit ve svém těle tukové zásoby 3

REJSEK ukrývá se v husté trávě podobá se myši, ale na rozdíl od ní se živí dravě drobným hmyzem některé druhy rejsků jsou chráněny zákonem 4

Letouni jako jediní ze savců se mohou aktivně pohybovat ve vzduchu, k tomu mají uzpůsobeny přední končetiny, které jsou přeměněny v křídla mezi prsty, tělem a zadními končetinami je natažena tenká létací blána, létají velmi rychle, tiše a obratně všichni letouni jsou noční savci, ve dne odpočívají a v noci vylétají na lov, orientují se pomocí echolokace – vysílají ultrazvukové signály tlamičkou a jejich odraz zachycují sluchem 5

NETOPÝŘI žijí ve velkých koloniích, mláďata se rodí slepá a holá, většinu času tráví zavěšena na břiše samice, některé netopýří matky vylétají na lov i s mládětem u nás žije 24 druhů netopýrů a všechny jsou chráněny zákonem naším největším netopýrem je netopýr velký, který má rozpětí křídel až 35 cm, živí se hmyzem, z letounů se u nás vyskytují také hmyzožraví vrápenci, v tropech Asie a Afriky žijí býložraví kaloni 6

Chudozubí chudozubí jsou malá skupina savců žijících pouze ve Střední a Jižní Americe díky protaženému čenichu mají velmi dobrý čich, který používají k vyhledávání potravy ostatní smysly nejsou dobře vyvinuty 7

LENONOCHODI žijí v tropických pralesích Střední a Jižní Ameriky celý život jsou zavěšeni hlavou dolů, pomalu se pohybují v korunách stromů a pomocí drápů na končetinách se zachycují větví, pomalé jsou i ostatní životní projevy, například dýchání trus vylučují jednou za 8 – 10 dní, spí 15 hodin denně, živí se listy stromů potrava projde žaludkem do střeva až za měsíc na zem sestupují jen vzácně, aby vykonaly potřebu 8

MRAVENEČNÍCI mají protáhlou hlavu zakončenou rourkovitým čenichem z malých úst vysunují dlouhý lepkavý jazyk, jímž sbírají potravu živí se hlavně mravenci a termity, které vyhrabávají ostrými drápy, ty používají i při soubojích a mohou jimi způsobit nepříjemné šrámy svému soupeři 9

PÁSOVCI jsou nápadní svým krunýřem, který chrání větší část jejich těla, krunýř tvoří destičky různé velikosti a tvaru břišní strana těla je volná a porostlá srstí při nebezpečí se pásovci snaží zahrabat pod zem, nebo se stočí do koule podobně jako ježek živí hmyzem, v ústech mají až 100 drobných zubů 10

Opakování Uveďte charakteristické znaky chudozubých. Jaký způsob obrany používají pásovci i ježci při ohrožení? Vysvětlete, jakým způsobem se letouni pohybují v prostoru a jak se orientují. Které zástupce hmyzožravců znáte?

Použité zdroje: 1.Hedgehog-en. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit ]. Dostupné z: 2.Talpa europaea MHNT. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2012 [cit Dostupné z: 3.Erinaceus europaeus LC0119. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 4.Common Shrew. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 5.Big-eared-townsend-fledermaus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2011 [cit ]. Dostupné z: 6.Fledermäuse. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2013 [cit ]. Dostupné z: 7.Myresluger. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2010 [cit ]. Dostupné z: 8.Bradypus. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit ]. Dostupné z: 9.Giant Anteater Santa Barbara Zoo 2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2005 [cit Dostupné z: 10.Euphractus sexcinctus2. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: