Materiál je určen pro 1. ročník studijního oboru Provoz a ekonomika dopravy, předmětu Dopravní zeměpis, inovuje výuku použitím multimediálních pomůcek – prezentace s názornými obrázky doplněných textem podporujícím výklad učitele Metodický pokyn Materiál používá učitel při výkladu – pro větší názornost a atraktivnost výuky a zároveň jej mohou využívat žáci pro domácí přípravu na výuku. Pro možnost plného využití materiálu je potřebné být připojen k internetu a žáci potřebují k hodině Autoatlas České republiky.
MO: Městský okruh v Praze R1: Pražský okruh R4: Praha – Nová Hospoda (u Písku) R6: Praha – Cheb - Německo R7: Praha – Chomutov R10: Praha – Turnov R35: Liberec – Lipník nad Bečvou R43: Brno – Moravská Třebová R46: Vyškov – Olomouc R48: Bělotín – Český Těšín – Polsko R49: Hulín – Zlín – Slovensko R52: Brno – Mikulov – Rakousko R55: Olomouc – Břeclav – Rakousko R56: Ostrava – Frýdek Místek R63: Teplice – Řehlovice
DÁLE MEZI RYCHLOSTNÍ KOMUNIKACE SE ZAŘAZUJÍ NÁVAZNÉ KOMUNIKCE NA DÁLNICE D3 A D11: R3:Třebonín – Dolní Dvořiště – Rakousko R11: Jaroměř – Královec - Polsko
V Praze je kromě R1 (PRAŽSKÝ OKRUH ) budován ještě druhý okruh zvaný " MĚSTSKÝ OKRUH " neboli MO. NĚKDY SE TAKÉ OZNAČUJE JAKO "VNITŘNÍ". R1 a MO budou spojeny sedmi radiálami a tato soustava má po svém úplném dokončení jak dopravně obsloužit město Prahu, tak odvést tranzit z hlavního města mimo něj. MĚSTSKÝ OKRUH i navazující radiály (na rozdíl od R1) nejsou vzhledem k svému místnímu charakteru zařazeny do silniční a dálniční sítě České republiky, jsou ovšem vystavěny jako tzv. "místní rychlostní komunikace" a označovány značkou "Silnice pro motorová vozidla". ÚLOHA TOHOTO vnitřního okruhu je odvést dopravu z centrální části města a ze severo - jižní magistrály, která vede centrem města a je značně přetěžována. MO TEDY NEMÁ PŘEBÍRAT TRANZIT Z PRAŽSKÉHO OKRUHU, jak se tomu v současnosti bohužel děje (například na Jižní spojce, protože jižní část Pražského okruhu zatím chybí), ale má obsluhovat dopravu uvnitř města. To jsou například směry SMÍCHOV – KRČ NEBO CHODOV – DEJVICE A DALŠÍ. VÝSTAVBA MO ZAČALA v 80. letech stavbou tzv. "Jižní spojky", která byla postupně otevírána v letech 1982 – 1988.
TRASA PRAHA - ZÁBĚHLICE úsek od Šterboholské radiály k D1 PRAHA – SPOŘILOV PRAHA – JIŽNÍ SPOJKA PRAHA – BARRANDOVSKÝ MOST PRAHA - ZLÍCHOV tunel a úsek mezi Barrandovským mostem a Mrázovkou PRAHA - RADLICKÁ tunel Mrázovka jih PRAHA - SMÍCHOV tunel Mrázovka sever PRAHA - SMÍCH OV Strahovský tunel jih PRAHA - BŘEVNOV Strahovský tunel sever PŘERUŠENÍ (přes Střešovice, Špejchar, Holešovice, Libeň a Malešice do Záběhlic).
VÝSTAVBA DÉLKA OKRUHU 33 km (15 km v provozu, 18 km v přípravě) KATEGORIE MR 26,5
NÁVAZNOSTI 1.Praha – Štěrbohol Štěrboholská radiála R1 1/1 2.Praha – Spořilov Chodovská radiála R1 3.Praha – Jižní spojka 4.Praha – Barrandovský most Chuchelská radiála R1 5. Praha - Zlíchov Zlíchovský tunel a úsek mezi Barrandovským mostem a Mrázovkou Radlická radiála R1 D5 6. Praha - Radlická tunel Mrázovka jih Praha - Smíchov tunel Mrázovka sever Praha - Smíchov Strahovský tunel jih 7.Praha - Břevnov (Střešovice) Strahovský tunel sever Břevnovská radiála R1 R6a 8.Praha – Holešovice Prosecká radiála R1 D8,1/9 9.Praha – Libeň Vysočanská radiála R10 D11
1. Popiš trasu R4 a ukaž na mapě? 2. Popiš trasu R10 a ukaž na mapě? 3. Popiš trasu R35 a ukaž na mapě? 4. Popiš trasu MO v Praze?
ŽEMLIČKA, Zdeněk; MYNAŘÍK, Jaroslav. Doprava a přeprava 1. díl. Praha: Nadatur, 2008, ISBN (BROŽ.). ŠIROKÝ, Jaromír. Základy technologie a řízení dopravy, Vyd. 1. Pardubice: Institut Jana Pernera, 2007, ISBN (BROŽ). Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora