Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Pracovní setkání zástupců MŠMT s krajskými školskými koordinátory prevence a metodiky prevence Praha, 28. března 2012
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Úvod (stav veřejných financí) „Vícezdrojové“ financování Financování jako nástroj, ne jako cíl Financované programy a subjekty Výše podpory a finanční limity Krajský plán prevence jako základní dokument Systém koordinace PP v systému hodnocení projektů Hodnocení žádostí o dotaci (projektů) Projednávání žádostí (průběh dotační komise a role KŠKP)
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Stav veřejných financí v ČR a restriktivní přístup k výdajové části rozpočtu Postupné snižování finančních prostředků MŠMT Účelné vynakládání finančních prostředků Co podpořit a co omezit - soulad priorit MŠMT a priorit krajů? Další „drobení“ nebo systémová podpora
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Zodpovědnosti a úkoly obce, kraje, státu v primární prevenci Specifická primární prevence: 1. všeobecná – zejména obec a kraj 2. selektivní 3. indikovaná Všeobecná PP – pro všechny děti, velmi často práce se třídou, se skupinou ve škole (financuje obec, kraj, stát + další zdroje) Selektivní – se skupinou ohrožených dětí Indikovaná – s jednotlivci - individuální (včasná intervence) Podíl financování PP je reálným měřítkem zájmu na PP Udržitelnost programů: součinnost obec –kraj – stát
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Financování jako cíl: Samoúčelné vynakládání finančních prostředků (snahou je pak získat co nejvíce prostředků na cokoliv) x Financování jako nástroj: Naplňování strategií => řešení problémů (snahou je efektivní rozdělování financí na řešení stavu, situace, problému) Hledání souladu: poskytovatel dotací a příjemce dotací =>stanovení podmínek, povinností, kompetencí…..
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy MŠMT podporuje stěžejní a prioritní projekty, které jsou v souladu: se strategií prevence rezortu se schválenými krajskými plány prevence (prioritní projekty) splňuji kriteria kvality (certifikace) a efektivity (cena/výkon) 1) projekty škol a školských zařízení 2) projekty služeb pro školy a školská zařízení a realizovaná ve školách a školských zařízeních 3) projekty zaměřené na informace, výzkum, hodnocení (např. konference, časopis, evaluace, systém hodnocení kvality atd.)
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Celková výše možné podpory projektů: Vlastní preventivní programy škol a školských zařízení (program realizuje organizace sama pro sebe) Kč Programy určené jiným organizacím – poskytování preventivních programů (program realizuje organizace pro jiné) Kč Systémové projekty - projekty zaměřené na informace, výzkum, hodnocení (např. konference, časopis, evaluace, systém hodnocení kvality atd.) ,-
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Osobní náklady: maximálně na 1 celý pracovní úvazek Adaptační výjezdy: maximálně do 40% celkových nákladů projektu Vzdělávání pedagogických pracovníků: maximálně do 40% celkových nákladů projektu Materiálové vybavení: pouze související s přímým poskytováním programu (činnostmi v programu) maximálně do 25% celkových nákladů projektu
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy MŠMT provede v rámci metodické podpory ve všech krajích školení pro žadatele o finanční prostředky – dotace pro dotační program prevence rizikových forem chování. Cíl školení: Zajistit user-friendly (uživatelsky příjemné) podávání žádostí Minimalizovat chybovost v podávání žádostí Odpovědět přímo na dotazy žadatelů o dotaci Termíny školení: Praha; Liberec, Hradec Králové; Pardubice, Jihlava; Ostrava, Olomouc; Zlín, Brno; 6.6. České Budějovice, Plzeň; 7.6. Karlovy Vary, Ústí nad Labem; 5.9. Praha; 6.9. Brno
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Vypracování KPP - podmínka pro přiznání finančních prostředků a základní podkladový dokument pro rozdělování dotačních prostředků. KPP zobrazuje data, potřeby, cíle a finanční participace kraje: Popis kraje – demografické údaje Východiska plánu - analýzy Síť služeb kraje Kdo z krajské úrovně a PP PRCH participuje Aktivity kraje v oblasti PP PRCH obecně Financování služeb PP PRCH v kraji Priority kraje na rok 2012
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Školní metodik prevence (ŠMP): žádá o finanční prostředky na minimální preventivní program, dává podklady poskytovatelům programů PP, ověřuje pravdivost údajů v projektu, provádí evaluaci projektů realizovaných v jeho škole Metodik prevence v PPP (MP): žádá o finanční prostředky PPP, metodicky podporuje ŠMP a poskytovatele programů, hodnotí projekty poskytovatelů, podílí se na analýze potřeb, sítě programů a vytváření krajských plánů prevence. Krajský školský metodik prevence (KŠKP): vytváří ve spolupráci s OMP krajský plán prevence a koordinuje funkční síť, navrhuje projekty k podpoře, rozhoduje hlasováním Pracovníci MŠMT: hodnotí tzv. systémové projekty, vytváří sytém hodnocení i sytém dotací, připravují strategie PP
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Projekty služeb pro školy a školská zařízení a realizovaná ve školách a školských zařízeních hodnotí: příslušný (okresní) metodici prevence v pedagogicko- psychologických poradnách a externí hodnotitelé (1+1 každý projekt), v případě možného střetu zájmů projekt hodnotí KŠKP Systémové projekty - projekty zaměřené na informace, výzkum, hodnocení (např. konference, časopis, evaluace, systém hodnocení kvality atd.) hodnotí: pracovníci MŠMT a externí hodnotitelé (1+1 každý projekt) Školení pro hodnotitele žádostí:
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy (průběh dotační komise a role KŠKP)(průběh dotační komise a role KŠKP KŠKP je členem komise, jeho role jsou: představí projekty, které projdou stanovenou bodovou hranici k podpoře dle potřeb sítě a priorit kraje hlasuje - dle zpracování plánu má k dispozici 0-3 body, hlasy, o počtu jeho hlasů rozhoduje : zpracování a schválení plánu - 1 bod síť služeb + priority jsou nadefinované se znalostí terénu - 1 bod finanční participace kraje na financování PPRCH 1 bod
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy KŠKP představí strukturovaně jednotlivé projekty dle osnovy předem stanovené MŠMT, zaměří se zejména: Zda je projekt v souladu s krajským plánem prevence Jaké cíle plánu prevence naplňuje V čem splňuje svoji nezastupitelnost v síti služeb kraje Zda je v souladu poskytovaného programu s analýzou výskytu rizikového chování v kraji Komu je projekt určen-cílová skupina Výkonnost projektu – velikost cílové skupiny
Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy Financování programů PP na základě Krajských plánů prevence (vytvořených ve spolupráci s metodiky prevence) Využití koordinačního systému prevence MŠMT v dotačním systému Hodnocení projektů metodiky prevence z PPP (princip subsidiarity) Navýšení pravomoci školských metodiků prevence – kontrola a evaluace poskytovaných programů Možnost školských zařízení a popř. škol žádat o dotace až do výše Kč (jako poskytovatelům programů dalším organizacím) Omezení finančních položek v projektu (adaptační výjezdy, vybavení …)
Mgr. Vladimír Sklenář Telefon: úsek prevence odbor speciálního vzdělávání, prevence a institucionální výchovy MŠMT Úsek prevence Odbor speciálního vzdělávání, Prevence a institucionální výchovy