Motivace mladých lidí ke vstupu do církve Výsledky výzkumu 28. dubna 2006 Michal Kaplánek.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
Advertisements

Křesťanská iniciace pokřtěných dětí s odkazem na aktuálnost dekretu Quam singulari.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Hodnotová orientace svobodné generace
Analýzy administrativních procesů. Analýzy ve 2 krocích Analýza dokumentů Analýza administrativních procesů.
…základy pastorace Jirka Pospíšil, EBED,
Sociologie Sociologie je společenská věda, která zkoumá sociální život jednotlivců, skupin a společnosti.
Metodologie historického výzkumu volného času
Jaký smysl má takové setkání? - upevnit vztah s Bohem - nalézt inspiraci pro další dynamiku tohoto vztahu - týdenní program je zaměřen na rozvoj osobnosti.
Přijď Duchu svatý.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
OBLAST 1: KOOPERACE VE VÝZKUMU A VÝVOJI Marek Junek Filozofická fakulta Univerzity Karlovy v Praze EVROPSKÁ KULTURNÍ STEZKA SV. CYRILA A METODĚJE.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
Mentoring pro začínající vědkyně a vědce Kateřina Cidlinská Národní kontaktní centrum – ženy a věda Sociologický ústav AV ČR, v. v. i.
Křesťanství.
Obyvatelstvo – struktura národnostní a náboženská
Sociologický výzkum.
Doprovázení nemocných a jejich příbuzných P. Mgr. Václav Tomiczek Čeladná Mezinárodní konference hospicové a paliativní péče Ostrava, 26. listopadu 2009.
Výzkum: ženy v politice Rada pro rovné příležitosti pro ženy a muže.
Integrovaná duchovní péče ve zdravotnických službách Rev. George Cobb Vedoucí kaplanského týmu Nemocnice Mount Vernon North West London, UK.
1 Tento projekt je spolufinancován Evropským Sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Představení výzkumného projektu CZ / /0203 POSTAVENÍ.
SOCIOLOGIE 10 Náboženství
Malá křesťanská společenství PĚT ETAP RŮSTU CÍRKVE.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Vyhodnocení besed a ankety studentů SŠ o neobnovitelných přírodních zdrojích VŠB - TU Ostrava, katedra společenských věd Ing. Jiří.
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Základní principy geografického výzkumu
Pastorace rodiny, dětí a mládeže
RELIGIONISTIKA představení oboru Religionistika jako věda, náboženství jako její předmět, studijní literatura.
Klinická pastorační péče a její poskytovatel
Model transkulturní péče
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Centrum pro katechezi v Olomouci 2014 Foto:morguefile.com.
Prvá študentská vedecká konferencia v odbore špeciálna pedagogika a liečebná pedagogika ŠTUDENT NA CESTE K PRAXI Analýza podpůrných opatření a poradenských.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Řízení a plánování kariéry
Příprava k přijetí svátosti biřmování
Vedoucí bakalářské práce: Mgr. Pavel Vyleťal Autor: Roman Lachowicz Motivace Jana Beera a jeho projekt sekundárního vzdělávání v penitenciární praxi
„Podpora zaměstnanosti Litoměřicka“ CZ.1.04/3.3.05/ Projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Lidské zdroje a.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
Mladí lidé a dobrovolnictví v oblasti péče o přírodu a kulturní dědictví České republiky prezentace výsledků výzkumu Tomáš Blaha Marek Zemský.
Základy pedagogiky volného času Jihočeská univerzita - Teologická fakulta Bakalářské studium pedagogiky volného času ZS 2005/2006 Mgr. Michal Kaplánek,
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Sociální práce s dětmi a mládeží Průběh semináře PROČ? Smysl a cíl CO? Čeho si všímáme? JAK? Způsob zjišťování údajů Pozorování, sběr údajů REFERÁTY Požadavky.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
EVANGELIZOVAT VÝCHOVOU a VYCHOVÁVAT EVANGELIEM P. Michal Kaplánek, SDB Praha, 28. května 2007 KTF UK – Celoživotní vzdělávání pro kněze.
Jsem katolík. Jak a čím se liším od ostatních?
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Něcisté, ateisté a agnostici: Čemu v Česku věříme?
SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE
Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny Fakulta sociálních studií
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Informace o průběhu informačních seminářů a výsledcích strukturovaných rozhovorů za stranu zaměstnavatelů BP Stavebnictví I.
OŠMS, Krajský úřad Kraje Vysočina
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Tisková konference
Pedagogika a psychologie
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
BP KULTURA Ing. Dana Smetanová, SKIP ČR
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
Náhradní rodinná péče v Moravskoslezském kraji
Benediktbeuern Hochschule
Transkript prezentace:

Motivace mladých lidí ke vstupu do církve Výsledky výzkumu 28. dubna 2006 Michal Kaplánek

Konverze Teologicky: v bibli: šúb – ’Eπιστρεφείν – Mετανοία v dějinách židovství a křesťanství v teologii 20. stol. – osobnosti: 1916 Hilbert: „Německo je misijní země“ 1943 Godin – Daniel: La France pays de mission? 1947 Suhard: zkušenost sekularizace je přínos pro církev 60. léta Rahner, Häring – pojem „Grundentscheidung“

Konverze Teologicky (2): v teologii 20. stol.: koncil a magisterium Ad Gentes – pojem „evangelizace“ (AG 35) Pavel VI. – Evangelii nuntiandi (také evangelizace ateistů) Jan Pavel II. – pojem „nová evangelizace“ Modely evangelizace: eklesiocentrický model inkulturace bibliocentrický model aktualizace

Konverze Vývoj výzkumu konverze v humanitních vědách: 18. stol. USA Jonathan Edwards – filozof a teolog 19. stol. Edwin Starbuck, J. H. Leuba Východisko výzkumu: zážitek Pavla u Damašku (Sk) 11 charakteristických znaků konverze v současnosti především v USA – psychologické a sociologické výzkumy konverze Předmět zkoumání: převážně přestup z církví do sekt

Cíl výzkumu Předmět zkoumání Životní procesy 1. Co vzbudilo zájem o křesťanství? 2. Jaká byla motivace pro přijetí křtu? 3. Co se po křtu změnilo? Zájem o náboženské otázky Zájem o křesťanství První aktivity v tomto směru Rozhodnutí: „Nechám se pokřtít“ Katechumenát Křest Popis a hodnocení života po křtu

Charakteristika vzorku I. Kritéria výběru Mladí lidé narození v létech pokřtění v roce 2001 z různých diecézí z různého prostředí

Charakteristika vzorku II. Realizované rozhovory Stáří: Ročníky (v době křtu let) 34 Ročníky (v době křtu let) 7 Ostatní ročníky (starší i mladší) 5 Ukončené vzdělání: základní 4 vyučen/a 6 střední škola s maturitou 19 vysoká škola nebo vyšší odborná škola 14 bez údajů 3

Charakteristika vzorku Počet podle diecézí

Průběh výzkumu I. Přípravná fáze Studium problematiky Design výzkumu Harmonogram činnosti Příprava výzkumného personálu Příprava dokumentace

Průběh výzkumu II. Sběr a zpracování dat Realizace rozhovoru (s nahrávkou) Transkripce Příprava materiálů k analýze – konstrukce deskriptivních systémů

Průběh výzkumu III. Vyhodnocení dat (1) a) Případová analýza Strukturovaná obsahová analýza  základní kategorie (předchozí fáze)  induktivní kódování  sekundární přiřazování ke kódům pomocí software MAXqda2  rekonstrukce biografie

Průběh výzkumu IV. Vyhodnocení dat (2) b) Srovnávací analýza  Kvantifikace, společné a rozdílné znaky  typologie procesů  typologie osob Formulace pastoračně aplikovatelných závěrů

Výsledky výzkumu I. 5 tezí: Mladí lidé se nerozhodují ke křtu rychle nebo unáhleně Vyšší vzdělání je pro náboženské hledání výhodou Hlavní motivy, které vedly k zájmu o křesťanství a ke křtu jsou různé: intelektuální hledání, existenciální nespokojenost, citový prožitek, zkušenost krize, zážitek společenství, přátelství mezi křesťany, svědectví přítele nebo partnera, přizpůsobení se křesťanskému prostředí Přijetí křesťanské víry nelze automaticky ztotožnit se zapojením do církve (socializací v církvi) Oficiální zástupci církve – kněží, pastorační asistenti – hrají na cestě ke křtu významnou roli

Výsledky výzkumu II. Životopis víry

Výsledky výzkumu III. Motivace na cestě víry

Typologie (dle motivace) I. Intelektuální hledači Stáří: Vzdělání: maturita nebo vysoká škola delší doba hledání (více než 4 roky) individuální „surfování“ v různých náboženstvích „Spolčoví“ křesťané spíše mladší respondenti (15-19), které přitáhla křesťansky orientovaná skupina (kamarádi, skaut), bez dlouholetého hledání a zájmu o jiná náboženství

Typologie (dle motivace) II. „Tandemoví“ křesťané mladší respondenti (15-19), převážně z Moravy první motiv: přítel, přítelkyně, partner, partnerka, příp. úmysl mít svatbu v kostele Hledači východiska starší respondenti (20-25), převážně ženy, jejich zájem o víru se rozvinul v souvislosti s osobní krizí nebo se silným emocionálním zážitkem

Situace nově pokřtěných – výzva pro pastoraci Výsledky výzkumu: role rodiny, prostředí, celého životního kontextu pro víru rozdíly v možnostech setkání mladého člověka s křesťanstvím různost motivací Přijetí víry neznamená vždy církevní socializaci důležitá role reprezentantů církve při doprovázení ve víře Důsledky pro pastoraci: objevovat a kultivovat tradici rozvíjet schopnost mluvit o víře podpora hledání pestrost nabídky přizpůsobení nabídky procesu individualizace rozvoj kompetencí těch, kteří by mohli osobně doprovázet ve víře

Dvě „náboženské tradice“ Zbytky křesťanské tradice –Křesťanské hodnoty platí, ale ztrácí na samozřejmosti –Náboženské pojmy se užívají, ale jsou nepochopitelné –Náboženské obřady při významných událostech jsou aktuální –„Posvátno a tajemno“ přitahuje Zbytky ateistické tradice –Náboženská témata jsou na veřejnosti tabu –Materialismus je považován za „vědecký světový názor“ –Nedůvěra – někdy i nepřátelství – vůči církvi

Dvě „náboženské tradice“ Odpověď pastorace na „zbytky katolické tradice“: Úsilí o rozvoj života farností a schopnost svědčit o víře životem a slovem Odpověď pastorace na „ateistickou tradici“ Úsilí o nové (pozitivní) ocenění kritiky církve a kritiky náboženství List francouzských biskupů (1996): Uznat pozitivní stránku postavení církve v laicistickém státě Uznat, že církev nemůže vyžadovat, ale spíš nabízet.

Svědectví primárně – svědectví života Svědectví není nějaká speciální činnost. Každý křesťan je natolik svědkem, nakolik autenticky prožívá svoje křesťanství a nakolik rozvíjí svůj vztah k Bohu sekundárně (což neznamená, že je to méně důležité) – schopnost vyjadřovat svoji víru slovy i symboly „religiöse Sprach- und Zeichenkompetenz“ (erfurtský biskup Joachim Wanke)

Praktické návrhy Priorita tzv. „osobní nabídky“ (ZuAkJ, 3) Přitažlivá společenství Svědectví jednotlivých křesťanů Formace a vzdělávání osob, které osobně (duchovně) doprovázejí Rozvoj tzv. mystagogické (empatické) pastorace Rozvoj „misijních jazykových schopností“ Pedagogika zážitku – reflexe zážitků štěstí i bolesti („vrcholy a hloubky“)

Jak mluvit o Bohu? Kritéria podle Ottmara Fuchse: Řeč křesťana o Bohu mluví „tělesně a něžně“ – což znamená, že taková řeč o Bohu „překážky a tabu nevytváří, nýbrž překonává“ „osvobozuje a uzdravuje.. a umožňuje nový život“, má význam jak pro osobní, tak pro společenský život „nemá strach z konfliktu a konfrontace“, je výsledkem zažitého vztahu k Bohu, mlčí o Bohu, protože Bůh se právě v mlčení může zjevit.