NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Tomáš Ryba NÁZEV:VY_52_Inovace_Chemie ČÍSLO DUM:2 TÉMA:Elektrolýza ROČNÍK:9. OBDOBÍ REALIZACE:10/2012
Anotace žák vysvětlí princip elektrolýzy žák rozliší pojmy elektrody a elektrolyt žák vysvětlí pojmy katoda a anoda žák zapíše pomocí chemické rovnice průběh elektrolýzy žák určí využití elektrolýzy
ELEKTROLÝZA
děj probíhající na elektrodách při průchodu stejnosměrného proudu roztokem nebo taveninou (roztok nebo tavenina obsahuje volně pohyblivé ionty = kationty, anionty) elektrody- katoda (záporná -) - anody (kladná +) elektrolyt - roztok soli kovu
Př.: ZnI 2 → Zn I -
reakce: katodaZn e - → Zn (Zn II → Zn 0 ) redukce anoda 2I - - 2e - → I 2 (I -I → I 0 )oxidace
využití: výroba kovů, pokovování (pozinkované plechy,…), čištění kovů
Otázky a odpovědi 1. Jaké elektrody rozlišujeme? katoda, anoda 2. Která elektroda je kladná? anoda 3. Jaký proud prochází roztokem při elektrolýze? stejnosměrný
Otázky a odpovědi 4. Které částice musí obsahovat roztok nebo tavenina, aby v něm mohla probíhat elektrolýza? volné ionty (kationty, anionty) 5. Jaká reakce probíhá na katodě? redukce 6. Jaké je využití elektrolýzy? výroba a čištění kovů, pokovování
Použité zdroje BENEŠ, Pavel, Václav PUMPR a Jiří BANÝR. Základy chemie pro 2. stupeň základní školy, nižší ročníky víceletých gymnázií a střední školy: Základy chemie vyd. Praha: Fortuna, 1995, 96 s. ISBN Wikipedie, otevřená encyklopedie [online] [cit ]. Dostupné z: ol%C3%BDza.jpeg