Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
subjektivně zabarvený
Advertisements

Název projektu: Moderní škola
Osnova rozboru uměleckého textu
ÚVOD DO STUDIA LITERATURY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Literární teorie I III/2-CJ1/1.20/Šv.
VY_32_INOVACE_Čj-Li 6.,7.06 Anotace: Prezentace obsahuje stručnou definici literárních pojmů, které jsou vysvětleny na příkladech. Vzdělávací oblast: český.
Jazyk literárního díla
BAJKA Obyčejně kratší próza (existují však i bajky veršované) obsahující hlubší význam. Bajky využívají tzv. alegorie - zvířata jednají jako lidé, mají.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA
subjektivně zabarvený
Jméno autora: Mgr. Věra Kocmanová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_12_INOVACE_23_CJL_NP2 Ročník: I. Český jazyk a literatura Vzdělávací oblast:
Básnické tropy a figury
Struktura literárního díla
Poezie z řeckého poiésis – tvorba
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_05_02 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_05_02 Zpracovala:Mgr.
Figury II Marcela Jurková.
Tropy II Marcela Jurková.
NAUKA O SLOVĚ Význam slov 7. ročník.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
subjektivně zabarvený
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
T R O P Y.
OPAKOVÁNÍ.  Přečti si pozorně následující texty a rozhodni, o jaký druh básnického pojmenování se jedná.  Odpověz kliknutím na bublinu obsahující zvolenou.
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 2 FIGURY
BÁSNICKÁ POJMENOVÁNÍ 1 TROPY
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_13_08 Název materiáluSlova jednoznačná.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková BÁSNICKÉ PROSTŘEDKY Abeceda (Pantomima) - VÍTĚZSLAV NEZVAL A nazváno.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
ROZBOR DÍLA ROZBOR DÍLA MÍSTO DĚJE krajina u Doks bez bližšího časového vymezení noc před Vilémovou popravou a ráno závěr po sedmi letech.
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy Zvolenovská 537, Hluboká.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
Obrazná pojmenování Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Duben 2012 Výukový materiál je určen pro ž áky 7. ročníku. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_FIGURY.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_5E_SEI_06_SLOHOTVORNI_.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Daniela Vlčková Název materiálu: VY_12_INOVACE_ Cj.8.Vc. 25_liceni Datum:
LITERÁRNÍ POJMY STATISTIKA Jakub Kunt 8.D Jan Chlachula 8.D Matěj Rachůnek 8.D.
Základní jazykové prostředky výstavby uměleckých textů
Subjektivně zabarvený popis - líčení
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Kmentová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Naděžda Ružičková ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_1,2,4_75
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
SUBJEKTIVNĚ ZABARVENÝ POPIS
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
Obohacování slovní zásoby
Struktura literárního díla
Opakujeme základní pojmy
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CJ_1_1E_SEI_TROPY Autor Mgr. Zuzana Seimlová Tematický okruh Český jazyk a literatura Ročník 1. ročník a kvinta Datum tvorby listopad 2012 Anotace Materiál slouží k výkladu a nácviku uměleckých prostředků - tropů Metodický pokyn Žáci využijí výkladu k tvoření vlastních příkladů tropů na základě analogie Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

UMĚLECKÉ PROSTŘEDKY TROPY - básnická pojmenování vytvořená na základě přenášení významu metaforické - metaforické - vztah dle vnější podobnosti metonymické - metonymické - vztah dle vnitřní souvislosti FIGURY - zvláštnosti v jazykovém vyjádření, vybočení ze syntaxe, z morfologie či fonetiky /beze změny významu slova / syntaktické - syntaktické zvukové - zvukové - hromaděním - hlásek - slov řečnické -řečnické

TROPY - METAFORICKÉ metafora metafora - pojmenování skutečnosti na základě podobnosti s jiným jevem / pršelo listí, skřivánek střásá perly / / okno je skleněná loď / - Wolker personifikace personifikace - vlastnosti či schopnosti živé bytosti se přenáší na neživou / vítr hvízdá, měsíc putuje / /den se již trochu dlouží a máchá se v louži / - Nezval alegorie alegorie - jinotaj - užití skrytého významu /Čech- Evropa, Slávie/ /JAK -Labyrint / synestézie synestézie - zaměňují se počitky různých smyslů / sladká chuť, ostrá chuť / / a zní, jak jeho ústy by mluvil sám tón ten žhavý / - Sova katachreze katachreze - použití slova v nenáležitém významu - - spojení nespojitelného / hluboká mělčina, živá mrtvola, veliký lilipután /

TROPY - METONYMICKÉ eufemismus eufemismus - zeslabení významu užitím mírnějšího způsobu vyjádření - zjemnění slov a výrazů pro drsné, nepříjemné často tabuizované jevy / došel, roste na něm travička, sladce spí... místo zemřel / hyperbola - nadsázka - zveličení i naopak / už jsem to řekl stokrát, přišlo tam celé město / / nářek střech po celé Francii / - Biebl / nejsem o nic větší než prášek krupice / - Nezval litotes litotes - zjemnění - zmírnění použitím negace / nemohu neříci, není zrovna chytrý / / ona mne nemá nerada / - Villon, popře protiklad - / není zrovna hloupý / - popře protiklad / není zrovna hloupý / synekdocha synekdocha - pomocí celku pojmenovává část a naopak / čte Jiráska, mám v knihovně Dostojevského živit pět krků, řekly veverčí zuby, dáma v tchoři /

TROPY - METONYMICKÉ ironie ironie - vyjádření záporného vztahu vyslovením pravého opaku toho, co máme na mysli / ošklivému - ty jsi ale krasavec / druhy ironie: - perzifláž - perzifláž - posměšné napodobení - sarkasmus - sarkasmus - stupňovaná ironie perifráze perifráze - opis několika slovy - nahrazení známého obšírným opisem slov i vět/ souborem představ o onom jevu / nikdy = na svatého Dindy - až naprší a uschne / / básník = ten, kdo v zlaté struny zahrát zná / - Hálek

í epiteton ozdobný/ ornans epiteton - básnický přívlastek - ozdobný/ ornans /čtrnáctikarátová hlava ženy/ obyčejný/ konstans - obyčejný/ konstans / stoupající letadlo / přirovnání přirovnání - využití jednoho jevu k přiblížení jevu druhého paralelismus paralelismus - srovnání jevů, ale bez vytyčení společného znaku antiteze antiteze - srovnání protikladů /nahý jak červ - oděn jak prelát sám / oxymórón oxymórón - spojení jevů ve zjevném rozporu / je včera, bude dnes, byla zítr / / zašlé bludice pouť, mrtvé milenky cit.. / - Mácha TROPY - afektivní pojmenování

Zdroje: Hrabal, Bohumil: Schizofrenické evangelium, Melantrich, Praha 1990 Vlašín, Zdeněk:Teorie literatury, ČS, Praha 1984