ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ELEJSKÁ ŠKOLA.
Advertisements

Antická filosofie VY_32_INOVACE_28-05 Eleaté.
Počátky filozofického myšlení ve starověkém Řecku
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_28-07 Antická filosofie ŘECKÝ ATOMISMUS.
FILOZOFIE A VĚDA VE STAROVĚKÉM ŘECKU
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: základy společenských.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Eleaté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Anotace: Seznámit žáky s počátky filozofického myšlení v Evropě Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní vzdělávání Vzdělávací obor: Základy společenských.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Racionalismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Démokritos z Abdér Strejčková Barbora, C4A.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Empirismus Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Filozofie Číslo materiálu:EU Název: Atomisté Autor: Mgr. Šárka Rambousková Ročník: osmý osmiletého.
…wait for it….
Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.
Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU 17. PowerPoint – zadání a ukázka – představení osoby NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 16 – Renesance – Niccolo Machiavelli NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 04 – Čití a vnímání NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Křesťanská filosofie – úvod, rozdělení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 18 – Buddhismus NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 11 – Soudní soustava NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Elejská škola.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TEMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 02 – Předsokratovské filosofické školy – Eleaté a Atomisté NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice AUTOR Mgr. Petr Kajnar TÉMATICKÝ CELEK Řecká filosofie ROČNÍK 4.- HŠ DATUM TVORBY Září 2013

Anotace Prezentace: -přiblíží žákům další předsokratovské filosofické školy -vysvětlí pojmy „racionalismus“, „materialismus“, „atom“ a „aporie“ -objasní souvislost mezi klasickou filosofií a moderní fyzikou a chemií Metodické pokyny: Materiál je vytvořen jako prezentace v programu MS PowerPoint. Pro jeho využití je potřeba mít k dispozici počítač nebo notebook, dataprojektor, promítací plochu a příslušné programové vybavení

Další předsokratovské filosofické školy - Eleaté a Atomisté

Eleaté filosofická škola v městě Elea – dnešní Velia v jižní Itálii filosofická škola v městě Elea – dnešní Velia v jižní Itálii

působení: stol. př. n.l. působení: stol. př. n.l. zabývá se poznáním, největší význam přikládá logice, smyslové poznání může být klamné zabývá se poznáním, největší význam přikládá logice, smyslové poznání může být klamné zakladatel: Parmenides zakladatel: Parmenides - otec racionalismu (teorie, že rozumové poznání je důležitější než smyslové) - citát: Bytí je, nebytí není. – lze tak říci, že eleaté považují samotný fakt bytí za arché

Zenón z Eleje Zenón z Eleje - cca př.n.l. - dokazuje klamnost smyslového vnímání pomocí tzv. aporií (protimluvů)

Achilles a želva Achilles nikdy nedohoní želvu. Než Achilles doběhne do bodu, v němž se želva nachází, tak želva už je o kousek dál. Když Achilles dorazí do tohoto dalšího místa, želva opět popošla, atd. až donekonečna. Tuto aporii lze matematicky vyvrátit.

Letící šíp Když lukostřelec vystřelí šíp, tak ten v každém jednotlivém bodě své dráhy de facto stojí. Jestliže se tedy ve všech bodech své dráhy nepohybuje v prostoru, pak se nepohybuje ani v čase, tedy stojí.

Atomisté filosofická škola, která předpokládá, že celý vesmír je složen z nepatrných nedělitelných (a-tomos) částeček, které se pohybují v prázdnu filosofická škola, která předpokládá, že celý vesmír je složen z nepatrných nedělitelných (a-tomos) částeček, které se pohybují v prázdnu 5. stol. př. n.l. 5. stol. př. n.l. tato teorie později zapomenuta, vrací se až v baroku a posléze je ověřena jako pravdivá tato teorie později zapomenuta, vrací se až v baroku a posléze je ověřena jako pravdivá

Démokritos z Abdér cca př.n.l. cca př.n.l. pocházel z Abdér v Thrákii pocházel z Abdér v Thrákii (dnes osada Abdéra v severním Řecku) (dnes osada Abdéra v severním Řecku)

důsledný materialista důsledný materialista materialismus = představa, že podstata světa je založena na hmotě (materii) – navazuje např. Marx materialismus = představa, že podstata světa je založena na hmotě (materii) – navazuje např. Marx za arché je tedy považována hmota za arché je tedy považována hmota atomy (a-tomos = nedělitelný) jsou nepatrná tělíska, která objevíme tak, že nějaký předmět budeme dělit do chvíle, kdy už rozdělit nepůjde atomy (a-tomos = nedělitelný) jsou nepatrná tělíska, která objevíme tak, že nějaký předmět budeme dělit do chvíle, kdy už rozdělit nepůjde pohybují se v prázdnu, narážejí na sebe a shlukují se, čímž vytvářejí předměty pohybují se v prázdnu, narážejí na sebe a shlukují se, čímž vytvářejí předměty

Shrnutí Eleaté – zakladatelé racionalismu (rozumové poznání je důležitější než smyslové) Eleaté – zakladatelé racionalismu (rozumové poznání je důležitější než smyslové) aporie – snaha dokázat klamnost smyslového vnímání aporie – snaha dokázat klamnost smyslového vnímání Atomisté – zakladatelé materialismu (podstatou světa je hmota) – vše se skládá z atomů Atomisté – zakladatelé materialismu (podstatou světa je hmota) – vše se skládá z atomů

Zdroje ol.php?lang=cs&uselang=cs&params=40.16_N_15.154_E_t ype%3Acity&title=Velia&zoom=15&lat= &lon= &layers=B00000FTTTF ol.php?lang=cs&uselang=cs&params=40.16_N_15.154_E_t ype%3Acity&title=Velia&zoom=15&lat= &lon= &layers=B00000FTTTF ol.php?lang=cs&uselang=cs&params=40.16_N_15.154_E_t ype%3Acity&title=Velia&zoom=15&lat= &lon= &layers=B00000FTTTF ol.php?lang=cs&uselang=cs&params=40.16_N_15.154_E_t ype%3Acity&title=Velia&zoom=15&lat= &lon= &layers=B00000FTTTF es.jpg es.jpg es.jpg es.jpg style_recurve.jpg style_recurve.jpg style_recurve.jpg style_recurve.jpg de/Greece_location_map.svg/250px- Greece_location_map.svg.png de/Greece_location_map.svg/250px- Greece_location_map.svg.png STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 2. rozš. vyd. Praha: Zvon, 1992, 559 s. ISBN STÖRIG, Hans Joachim. Malé dějiny filozofie. 2. rozš. vyd. Praha: Zvon, 1992, 559 s. ISBN