Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Člověk a vývojová stádia člověka
Advertisements

Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
Sexuální výchova.
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Vývoj člověka - postnatální
Ontogeneze ryb relativně stálý a neměnný ráz vývoje s kvantitativními (zvětšování velikosti) změnami, které jsou přerušovány rychlými kvalitativními změnami.
Rámci projektu Digitální učební materiál vytvořený v rámci projektu: HUMANIZACÍ ŠKOLSTVÍ K ROVNÝM PŘÍLEŽITOSTEM CZ.1.07/1.4.00/ Dětský domov, základní.
Prader – Willi syndrom Olga Lokvencová.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
OPĚRNÁ (KOSTERNÍ) SOUSTAVA
Období dospělosti.
FYZIOLOGICKÁ OBDOBÍ ŽENY
DOSPĚLOST mladší dospělost, let střední dospělost, do 45 let
Opakování - vývoj jedince
Těhotenství, dětství a dospívání
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
Žena a sport.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
VY_52_INOVACE_PŘ Lidské tělo,test Název šablony – Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních věd Zaměření VM – Člověk a příroda – Přírodopis.
Anorexie Denisa Kandlová 2.HC.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Fyziologické aspekty stárnutí
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
Růst těla – Růst kostí ( do délky, do šířky) ontogenetický, prenatální vývoj (stádia morula, blastuly, gastruly, neuryly) zvětšování embrya a plodu Zábranská.
Stavba kosti.
Vývoj hlasu Hlasové změny – hlasové poruchy (vady)
Biologické děje v dospívání
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Základní charakteristika
OB21-VVP-HUM-OBN-MIK-U ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA Mgr. Marie Mikulcová.
Poruchy příjmu potravy. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Číslo v digitálním archivu školyVY_52_INOVACE_VZ_30 Sada DUMVýchova ke zdraví Předmět Výchova ke zdraví Název materiáluČasté neinfekční choroby - ateroskleroza.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
Tělesné a duševní změny u dospívajícího. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura,
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Lidské tělo - kostra.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Dublovice, okres Příbram
Oběhová soustava Krev.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Dospívání VY_32_INOVACE_12_36.
ETAPY VÝVOJE LIDSKÉHO ŽIVOTA II
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Libhošť 90, příspěvková organizace Autor: Mgr. Monika Hanzelková Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Vývoj člověka Ontogeneze.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Postnatální období –starší školní věk
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Období lidského života
Bolestivé stavy pohybového aparátu
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Popis svalových skupin
Dospívání - puberta Období, ve kterém se tělo dítěte mění na dospělého člověka schopného se rozmnožovat.
Transkript prezentace:

Ontogenetický vývoj

cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří klíčová slova : gerontologie, regresivní změny, zralá osobnost autor: Kamila Černá zpracováno: 2013

začíná dosažením patnáctého roku a končí v osmnácti letech přechodný úsek v životě člověka mezi dětstvím a dospělosti

období konečného dotváření samostatné, zralé osobnosti→ období kritické a rizikové ( citové vztahy mezi oběma pohlavími, problémy sociální adaptace → urychlování biologické zralosti X sociální nezralosti → poruchy chování – drogy, alkoholismus, sebevražednost, závislost na hracích automatech, promiskuita, prostituce….. )

růst dívky končí s růstem kolem šestnáctého roku chlapci po patnáctém roce ročně o víc než 2 cm růst ukončen v osmnáctém roce - (individuální)

začíná osmnáctým rokem a trvá do třiceti let

na začátku tohoto období je definitivně dokončen růst dokončuje se prořezávání stoliček jedinec přibývá na hmotnosti – nárůst výkonnosti, mohutní kosterní svalstvo, zvětšuje se vrstva podkožního tuku z biologického hlediska optimální doba pro založení rodiny

období mezi třicátým rokem a čtyřicátým pátým rokem

člověk dosahuje vrcholu tělesného rozvoje regresivní změny jsou pomalé  začínají šedivět vlasy  ochabuje svalstvo  zvětšuje se sklon k ukládání tuků do podkoží → přibývání na hmotnosti  čočka začíná ztrácet svoji pružnost → stařecká dalekozrakost v oblasti psychické – období získávání dalších životních zkušeností a psychického zrání

období mezi čtyřicátým pátým rokem a šedesátým rokem

v první polovině tohoto období nastupuje u žen přechod ( klimakterium ) u mužů změny spojené s klimakteriem nastávají později, jsou méně nápadné, tvorba spermií však u nich přetrvává prakticky do konce života

období mezi šedesátým rokem a sedmdesátým pátým rokem OBDOBÍ VYSOKÉHO STÁŘÍ období nad sedmdesátým pátým rokem OBDOBÍ KMETSKÉ období nad devadesátým rokem

problematiku stáří studuje gerontologie

zmenšuje se výška těla – snižování meziobratlových plotének a ohýbání páteře v hrudní části odvápňování kostí – zejména ženy – křehkost a lomivost kostí ubývá svalová síla zhoršuje se a zpomaluju chůze

degeneruje chrupavka → pohyb v kloubech bolestivý ztráta pružnosti čočky → stařecká dalekozrakost další vadou čočky → šedý zákal nedoslýchavost→ sluchový orgán zpočátku ztrácí schopnost registrovat vysoké tóny, později i nižší

šedivění vlasů a jejich vypadávání – lysina u 60% mužů ženám se v souvislosti se snižováním estrogenních hormonů mohou objevovat vousy kazivost a vypadávání zubů ochabuje kůže a skládá se ve vrásky klesá tělesná hmotnost cévy ztrácejí pružnost → arterioskleróza a vysoký krevní tlak

 8&um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=w1PpUIfPA8nQsgaPzoHQBw  &biw=1280&bih=641&wrapid=tljp &um=1&ie=UTF-8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=mlbpUK7PKYTKtAay9oGoBw  0&um=1&ie=UTF- 8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=MlnpUP63BM3IswbR9IBA#um=1&hl=cs&tbo=d&rlz=1R2AURU_csCZ501&tbm=isch&sa=1&q=obdob%C3%AD+zralosti&oq=obdob%C3%AD+zralosti&gs_l=img j c.1.sIpR26OoK08&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.&bvm=bv ,d.Yms&fp=ea8f14f6b42f77ae&bpcl= &biw=1280&bih=641  8&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=p1rpUJGMGI_FtAaStYGoAg  1ac.1.2PJOQKSGQAA 1ac.1.2PJOQKSGQAA  1ac.1.2PJOQKSGQAA 1ac.1.2PJOQKSGQAA  1ac.1.2PJOQKSGQAA 1ac.1.2PJOQKSGQAA  1ac.1.2PJOQKSGQAA 1ac.1.2PJOQKSGQAA  1ac.1.2PJOQKSGQAA 1ac.1.2PJOQKSGQAA  1ac.1.2PJOQKSGQAA 1ac.1.2PJOQKSGQAA  1ac.1.2PJOQKSGQAA