Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Jak na to, aniž bychom se zničili
Mediace Radka Janebová.
Fáze dojednávání v poradenském rozhovoru, formulace cílů a tvorba plánu intervence Radka Janebová.
Počáteční fáze práce s klientem či klientkou
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Knihovna v obci - proč? aneb Víme, co máme? Kardašova Řečice říjen 2005 Zlata Houšková.
Dokáže člověk vytvořit něco tak dokonalého jako je příroda ? …snad možná hudbu..
Vzdělávání zaměstnanců Střediska sociálních služeb městské části Praha 9 je finančně podpořeno z Evropského sociálního fondu v rámci realizace projektu.
Jaroslava Sýkorová Milena Tomášková Karlovy Vary, 2014
X13PMT 2. seminář Ing. Martin Molhanec, CSc. Garant předmětu ČVUT – FEL, K13113.
Prof. Marie Königová Havlíčkův Brod června 2008.
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Soudní znalec …aneb, co je důležité…. Soudní znalec patří do kategorie expertů patří do kategorie expertů vidí detaily… vidí detaily… je perfekcionalista…
PRVOKONTAKT Fórum terénní práce, Tomáš Žák, Hana Viktorová, Pavla Pohlreichová, Miroslav Giljan.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Pyžamová párty ze dne V rámci zprostředkování kontaktu se společenským prostředím provozujeme v pečovatelské službě bezplatný Klub třetího.
Dobrovolníci v sociálních službách Dobrá praxe v SAS pro rodiny s dětmi Dobrovolnického centra, o. s.
Kurz rodinného poradenství pro pracovníky pomáhajících profesí KOORDINACE SLUŽEB V PÉČI O KLIENTA V RT.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Ekosystémová perspektiva. Přístup orientovaný na úkoly.
Kurz pro lektory 19. a Mgr. Pavel Motyčka.
Program zahájení - Petr Pavlinec, KÚ role systémového integrátora - Martin Vimr, PH organizace projektu - Vladimír Kvarda, PH obsazení projektového týmu.
SOCIÁLNÍ DETERMINACE PSYCHIKY
Komunikace s rodiči.
Komunitní sociální práce
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Systemický přístup v SP
1 Poradenský rozhovor Faktory účinnosti. 2 Faktor komunikace Vyjednávání při konfliktech – problémech –Společné vzájemné přibližování klienta a terapeuta.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Andrea Brožová Doubková
Absolventi na trhu práce
Vývoj sociální práce v ČR
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Supervize. Slovo supervize můžeme doslovně přeložit jako nadhled. Jde o činnost, při které supervizor pomáhá pracovníkovi (supervidované osobě) získat.
Finanční gramotnost: Kdo nám může poradit. NA PORADCI ZÁLEŽÍ … 10 Kdo nám může poradit Člověk s kufříkem se ptá jiného čekajícího na tramvaj: „Promiňte,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Středisko křesťanské pomoci v Praze Párová terapie násilných osob Mgr. Bc. Michaela Kopečková Mgr. Petra Králová KONFERENCE STOP NÁSILÍ VE VZTAZÍCH Místo.
Národní týden manželství „Manželství je víc než kus papíru“ únor, 2015.
Národní týden manželství (NTM) únor, 2007.
Principy KPSS Zlín Co KPSS přineslo do procesu plánování důraz na aktivní roli uživatelů sociálních služeb a zastoupení jejich zájmů v procesu.
Humanistický a existencionální přístup Mgr. Věra Pucová.
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Šikanován/Obtěžován vedoucím
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Struktura poradenského procesu
KDO VLÁDNE A JAK VLÁDNE? Lekce 4A.
1. Současný legislativní stav
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
Umění ptát se Jitka Navrátilová, Ph.D
Informace o průběhu informačních seminářů a výsledcích strukturovaných rozhovorů za stranu zaměstnavatelů BP Stavebnictví I.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociální šetření versus etický kodex sociálního pracovníka
Případová konference v práci s rodinami a ohroženými dětmi
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Prezentace a trénování v kurzu Rozvoj komunikačních dovedností
Otázky pro průběžnou práci
Násilná osoba aneb co s ní
Komunikace.
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
Financováno Nadací Sirius
Andrea Brožová Doubková
Rodičovství biologické a pěstounské
Výměna dobré praxe v rámci projektu „Domovník-preventista“
Transkript prezentace:

Systemický přístup Mgr. Věra Pucová

Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci přístup nedirektivní zaměřen na jednotlivce, nikoliv na skupinu

Historie systemického přístupu objevil se v 70. letech 20. století v Itálii počátky v souvislosti s problémy v rodině zejména při výchově dětí u nás propagace až koncem 20. století propagátorem Ivan Úlehla – kniha Umění pomáhat

Základní metody systemického přístupu metoda rozhovoru – podstatu tvoří systém cirkulárních otázek (opakujících se otázek) terapeut si tím ověřuje správnost chápání problémů klienta u terapeuta se často objevuje slůvko „aha“ (výraz pochopení) terapeuta zajímá: Proč jej rodina vyhledala? Proč jej vyhledala právě nyní? Co od té pomoci očekává?

Pravidla pro řešení problému Nespravuj, co není rozbité. Když něco funguje, tak toho dělej víc. To, co nefunguje, nedělej (hledej jiná řešení). Klient je největší expert na svůj život (nevnucuj mu svoji představu).

Fáze dialogu pracovníka s klientem 1. Příprava – vše, co se děje před rozhovorem s klientem. Příprava se týká zásadních otázek, kdo je pracovník, co je jeho poslání, co potřebuje umět, jaké má cíle. 2. Otevření – společná práce s klientem, sjednávání schůzky, uvedení do pracovny, první věty, první rozhovor, důležité je vytvořit prostředí bezpečí.

Fáze dialogu pracovníka s klientem 3. Dojednávání – pozice pracovníka a objednávky (zakázky) klienta. Cílem je, aby oběma bylo jasné, co pracovník může nabídnout a co si klient přeje. 4. Průběh – v kontaktech s klientem jsou udržovány užitečné pracovní vztahy. Jde o dosažení společného cíle vyřešením problému. 5. Ukončení – zhodnocení společné práce.

Dvě podoby sociální práce pomáhání – role klienta a pracovníka je v rovnováze vychází z toho, že klient je zodpovědný za svůj život sociální pracovník a klient mají buď ústní nebo písemnou dohodu (smlouvu)

Dvě podoby sociální práce kontrola – zde je aktivita v rukou sociálního pracovníka ten často nese zodpovědnost za sociálního klienta sociální pracovník je zde autoritou vztah nevyrovnaný pracovník jedná dle svého uvážení nehledí na klientovo přání

Pravidla komunikace s klientem 1. Být vstřícný – pracovník by měl přijmout klienta jako hosta, který je vítán. Pracovník i agentura jsou zde kvůli klientovi a pro něho. 2. Být si vědom svého služebního postavení – pracovník pečuje i o to, aby se klient mohl cítit respektovaný, kompetentní a byl schopný přijmout odpovědnost za vlastní jednání.

Pravidla komunikace s klientem 3. Soustavně objasňovat vlastní pozici – aby došlo k připojení pracovníka ke klientovi a mohl vzniknout pozitivní pracovní vztah – jak se může pracovník připojit: Před prvním setkáním s klientem se snažte představit si z klientova hlediska, co byste mohl chtít, aby pro vás pracovník udělal. Používejte jednoduchý hovorový slovník.

Pravidla komunikace s klientem Používejte přátelská, pozitivní slova. Chovejte se tak, abyste přijali klientovy způsoby jednání, vidění a vysvětlování věcí. Dopřejte klientovi být znalcem vlastních problémů a okolností. Během raných fází vaší práce často vyjadřujte komplimenty za cokoliv pozitivního, co klient dělá.

Užitečné otázky Co pro vás udělat? Jak vás napadlo přijít za mnou? Jak bychom měli našeho společného setkání využít? Je to, na čem teď pracujeme, opravdu to, co potřebujete? Jestliže není, jak jinak bychom měli postupovat?

Použitá literatura Úlehla, I.: Umění pomáhat, Renesance, Písek 1999