Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož
-2- Kontext pro zpracování analýzy Národní plán zavedení elektronického zadávání veřejných zakázek pro období let 2006 až 2010 za rok 2006 („Národní plán“) strategický dokument vlády řešící zavádění moderních informačních a komunikačních technologií do procesu zadávání veřejných zakázek každoročně jsou zpracovávány zprávy o plnění Národního plánu Usnesení vlády ČR ze dne 11. dubna 2006 č. 357 – zpráva o plnění Národního plánu za rok 2006 – opatření J.1 “Zpracovat analýzu možností využití institutu Centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů“ MMR jako gestor opatření zpracovalo zadání analýzy zadání analýzy bylo rozesláno dopisem ministra jednotlivým ústředním orgánům státní správy (zpracování povinné) a krajům (zpracování doporučeno)
-3- Předmět analýzy Zjištění existence prostoru pro zefektivnění procesů zadávání VZ formou využití institutu centrálního zadavatele dle ustanovení § 3 ZVZ agregace poptávek za více organizačních útvarů, organizačních složek či právnických osob rozsáhlejšího využívání rámcových smluv (tj. omezení jednorázových nákupů u komodit nakupovaných pravidelně) Identifikace možných modelů zadávání VZ vhodných pro specifika jednotlivých resortů např. uzavírání rámcových smluv, na základě kterých jednotliví zadavatelé v rámci resortu zadávají VZ
-4- Cíle analýzy Výstupy z analýzy budou ze strany MMR využity k: Identifikaci prostoru pro centralizované zadávání, a to na různých úrovních (především národní a resortní) Komparaci systémů zadávání VZ v jednotlivých resortech Formulování doporučení pro vládu ČR ohledně dalšího postupu v oblasti centralizovaného zadávání VZ Rozhodování o cílené podpoře zadavatelů v oblasti centralizovaného zadávání, např. typové ukázky používaných rámcových smluv metodické postupy ke kategorizaci a standardizaci komodit
-5- Postupy „centralizovaného zadávání“ Předmětem analýzy jsou následující postupy „centralizovaného zadávání“: Centralizované zadávání podle § 3 zákona č. 137/2006 Sb. „Centralizované“ zadávání VZ na úrovni jednoho zadavatele organizační útvary v jedné organizaci nemají postavení zadavatele ve smyslu ZVZ organizační složky již za samostatné zadavatele považovány jsou Agregace poptávek více organizačních útvarů na úrovni jednoho zadavatele Zadávání VZ jednotlivými organizačními útvary jednoho zadavatele na základě centrálně uzavíraných rámcových smluv Jiné formy společného postupu
-6- Analyzované aspekty centralizovaného zadávání Analýza stávajícího organizačního zajištění zadávání VZ v resortu počty organizačních útvarů s oprávněním zadávat VZ rozsah oprávnění jednotlivých zadavatelských útvarů v oblasti zadávání VZ rozsah metodického řízení a koordinace Analýza vnitřních předpisů upravujících zadávání VZ a vnitřních předpisů stanovujících rozsah oprávnění jednat jménem příslušného subjektu Analýza finančních objemů VZ zadaných za rok 2006 za jednotlivé subjekty v resortu Analýza stávajícího stavu využívání vybraných institutů zákona za jednotlivé subjekty Rozbor nakupovaných komodit za jednotlivé subjekty Analýza strategických záměrů v oblasti centralizovaného zadávání Zjišťování stavu STÁVAJÍCÍHO vs. PLÁNOVANÉHO
-7- Náměty pro zpracování analýzy Přípravná fáze specifikace záměrů resortu spojených se zpracováním analýzy zmapování resortu a vhodná vizualizace struktury resortu upřesnění metodiky pro zpracování analýzy Analytická fáze viz předchozí slide Finalizační fáze syntéza dat metodou SWOT analýzy shrnutí hlavních závěrů z analýzy a formulace doporučení sestavení závěrečné zprávy a její odeslání na MMR, a to do rozpracování strategických/projektových záměrů v oblasti centralizovaného zadávání (viz záměry spojené se zpracováním analýzy)