Kritéria a způsoby hodnocení profesní kvalifikace Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky ( M) _.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

Služby péče o dítě – diferenciace péče
Požadavky k získání známky
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.2.06/
Asistentka 5x jinak aneb Čas na změnu
Etický kodex I. Pedagogický pracovník jedná a rozhoduje se na základě principů humanity a demokracie, a to podle svých nejlepších dosažených znalostí.
Modelování jako prostředek vytváření předmatematických představ
Posouzení nepříznivé sociální situace
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Služba péče o děti v dětské skupině
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
MÉĎA – MINI ŠKOLKA NEMOCNICE TGM HODONÍN,p.o.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
VLIV RODINY A PROSTŘEDÍ NA STRAVOVACÍ ZVYKLOSTI DĚTÍ
Zařízení pro děti vyžadující okamžitou pomoc
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Ročník Lenka Miketová ZSF OU v Ostravě
Předškolní péče na Islandu Jónína Konradsdottir, ředitelka MŠ.
Opatření v oblasti sladění profesního, rodinného a osobního života
Školní poradenské pracoviště
Mimoškolní aktivity zábava a povinnost.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Zdravá škola.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb. Práva a povinnosti osob a výkon státní správy v ochraně veřejného zdraví POJMY Veřejným zdravím je zdravotní.
Výchovné zaměstnání v období kojeneckém
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
PŘÍPRAVNÉ TŘÍDY ZÁKLADNÍCH ŠKOL v Městské části Praha 9
Projekt dětská skupina MOTÝL
Západočeská univerzita v Plzni
Dokumentace k zajištění BOZP
Speciální školství v roce 2006 (a věřme, že i v dalších letech) Jiří Pilař
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
OBSAH SEMINÁŘE Č.2 : Rozbor sledované pohybové jednotky
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Metodika poradenství podpory zdraví a prevence nemocí MUDr. Věra Kernová Doc. MUDr. Lumír Komárek, CSc. Státní zdravotní ústav Praha.
Prostor pro rodinu Vytváříme prostor, ve kterém je možné sladit svou práci a péči o rodinu Prostor pro rodiče, pro pečující a pro zaměstnavatele.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Lydie Klementová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: Provozuje.
Podnikáme SPOLU – ženy dvou generací aktivně na trhu práce na Ústecku OBHAJOBA PODNIKATELSKÉHO PLÁNU DĚTSKÁ SKUPINA jako nástroj harmonizace profesního.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Odlišnosti lůžkové a primární péče o děti a dorost MUDr. Alena Šebková Předsedkyně OSPDL ČR.
ZÁVĚREČNÝ SEMINÁŘ 2. GLOBÁLNÍCH GRANTŮ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE V RÁMCI OPERAČNÍHO PROGRAMU VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Výzva č. 126 investiční priority 1.2 OPZ.  Pilotní ověření péče o nejmenší děti v mikrojeslích v ČR (mimo hl. m. Prahu)  Číslo výzvy: 03_16_126  Investiční.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Leoš Heger Konference „Zdraví seniorů“ , PSP ČR Praha programové body TOP 09 zdravotnictví x senioři.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Osobní asistence. osobní pomoc osobám se zdravotním postižením zahrnuje služby, které zmírňují důsledky postižení pro jedince při všech jeho činnostech.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
Název projektu: Moderní škola Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Škola: Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520, p.o. Číslo klíčové aktivity:
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
 Závazný dokument pro předškolní pedagogy (mateřské školy, přípravné třídy základních škol) a pro zřizovatele vzdělávacích institucí (od )
Odlehčovací služby. terénní, ambulantní nebo pobytové služby poskytované osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění.
Pojišťovnictví Pojišťovnické & pojistné právo
Erika Jirgesová (asistentka)
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Hygienické požadavky na dětskou skupinu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
M_ANIMA radí – Sama sobě vedoucí
ANOTACE Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích předškolního dítěte, se změnami při přechodu dítěte do školy. Výukový.
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Podpora implementace dětských skupin CZ /0.0/0.0/15_009/
Soc. událostí….mateřství, rodičovství
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
§ 49 Domovy pro seniory. V domovech pro seniory se poskytují pobytové služby osobám, které mají sníženou soběstačnost zejména z důvodu věku, jejichž.
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Transkript prezentace:

Kritéria a způsoby hodnocení profesní kvalifikace Chůva pro děti do zahájení povinné školní docházky ( M) _

Cíle zkoušky: Ověřit praktickou způsobilost k výkonu práce : o chůva pečující o dítě (děti) od narození v domácnosti o chůva pečující o děti v „dětské skupině“ (heterogenní skupiny dětí) o chůva pracující jako asistentka pedagoga v mateřských školkách při práci s dětmi od dvou let věku o chůva pečující o děti v mikrojeslích

Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů Kritéria hodnoceníZpůsoby ověření a) Uvést zásady bezpečnosti a prevence úrazůÚstní ověření b) Rozdělit zásady prevence do dvou hlavních skupin, charakterizovat je a uvést příklady Ústní ověření c) Popsat způsoby zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví dětí v zařízení či domácnosti dítěte s ohledem na specifika různých vnějších i vnitřních prostředí Ústní ověření

Dodržování zásad bezpečnosti a prevence úrazů Doporučení : V otázkách uvádět : o konkrétní věk o specifika různých vnějších i vnitřních prostředí (kuchyně, koupelna….) o konkrétní problém (popálenina, otrava, tonutí…)

Poskytování první pomoci dítěti/dětem a) Vyhodnotit rychle nenadálou situaci (např. bezvědomí, epileptický záchvat), určit druh, rozsah poranění či poškození a způsoby řešení Ústní ověření b) Předvést rozhovor při volání na záchranný systém Praktické předvedení se slovním vysvětlením c) Vysvětlit a předvést správný postup při neodkladné resuscitaci dítěte v dané věkové kategorii Praktické předvedení se slovním vysvětlením d) Vysvětlit a předvést správný postup poskytnutí první pomoci při nejčastějších úrazech dítěte v dané věkové kategorii, tj. např. úrazy hlavy, popálení, opaření, tonutí, pády, zasažení elektrickým proudem, dušení Praktické předvedení se slovním vysvětlením e) Vysvětlit a předvést správný postup při dalších obvyklých úrazech a nehodách dítěte v dané věkové kategorii, tj. např. otravy, požití drobných předmětů, poleptání, bodnutí hmyzem, poranění domácím zvířetem, napadení parazity, úpal, úžeh, ošetření krvácení, zlomenin Praktické předvedení se slovním vysvětlením

Poskytování první pomoci dítěte/dětem Doporučení : Zkoušet reakci na konkrétní simulovanou situaci : o například : chůva krmí dítě, které se najednou při jídle začne dusit. Dítě má strachem vyvalené oči, nevydává žádné zvuky, pomalu začíná modrat…. o nebo : dítě se houpe na židli, která se zvrátí a dítě spadne dozadu na hlavu, je v bezvědomí… Popsat reakci na situaci, kterou nelze simulovat : o například : chůva je na procházce s dítětem. Proti nim vyběhne velký pes, který na dítě zaútočí a kousne ho do ruky a uteče…

Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování a) Rozpoznat a vyhodnotit závažnost zdravotního stavu dítěte při začínající nemoci, vysvětlit na konkrétních příkladech Ústní ověření b) Zvolit a vysvětlit správné postupy při začínajícím i probíhajícím běžném onemocnění dítěte, vysvětlit na konkrétních příkladech Ústní ověření c) Popsat způsoby řešení situace výskytu infekčního onemocnění u dítěte/dětí v zařízení či domácnosti dítěte Ústní ověření

Péče o běžně nemocné dítě v domácím ošetřování Doporučení : Připravit otázky na konkrétní příklady z praxe: o například : dítě má zvýšenou teplotu, stěžuje si na bolest v podbřišku. Při močení pociťuje pálení a svědění. Jeho moč je kalná a zapáchá. Jak situaci vyhodnotíte? o nebo : kašel je sám o sobě příznakem nemoci, jeho příčiny mohou být různé. Vysvětlete, jak byste v případě, když má dítě kašel, postupoval/a?

Vedení dítěte k hygienickým návykům a) Prokázat znalost základních hygienických návyků vzhledem k věku dítěte, zvolit vhodnou motivaci k jejich nácviku Ústní ověření b) Popsat způsoby vedení dítěte/dětí k hygienickým návykům v zařízení či domácnosti dítěte, vysvětlit na příkladech Ústní ověření c) Popsat náplň denního režimu dítěte/dětí v souvislosti s dodržováním denní hygieny v zařízení nebo v domácnosti dítěte s ohledem na věk, vysvětlit na příkladech Ústní ověření

Vedení dítěte k hygienickým návykům Doporučení : Připravit otázky na konkrétní příklady z praxe: o v domácnosti dítěte o v dětské skupině nebo ve školce Například : Pečujete o tříleté dítě, jaké hygienické návyky by vzhledem ke svému věku mělo umět. Popište, jak budete dítě vhodně motivovat k nácviku … Nebo..Popište, jak budete učit dítě nácviku na nočník ?

Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte a) Uvést a zdůvodnit zásady správného životního stylu dítěte dané věkové kategorie i s příklady z oblasti výživy, pohybových aktivit, duševního zdraví a odpočinku Písemné ověření b) Sestavit jídelníček pro dítě dané věkové kategorie na tři dnyPísemné ověření c) Uvést a charakterizovat organizační způsoby zajištění stravování dětí v zařízení či domácnosti dítěte, včetně dodržování pitného režimu Písemné ověření

Uplatňování zásad správného životního stylu podle věku dítěte Doporučení : o otázky v písemném testu by měly být zcela srozumitelné o pokud je to možné, tak volné otázky zařazovat v kritériu c) o znalost jídelníčku zkoušet doplňováním jednoho jídla do celodenního jídelníčku dítěte s uvedením věku

Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte (dětí) a) Připravit ukázku hry tvořivé nebo pohybové nebo didaktické, vysvětlit její principy a cíle Praktické předvedení se slovním vysvětlením b) Vysvětlit cíle rozumové, tělesné, ekologické a estetické výchovy a uvést příklady s ohledem na věk dítěte Písemné ověření c) Vysvětlit principy výběru vhodné hračky podle věku dítěte, uvést příklady (např. estetičnost, hygieničnost, aktivní manipulace, prostor pro tvořivost, hračka, která s dítětem roste) Ústní ověření d) Předvést aktivitu výchovně-vzdělávací práce s ohledem na věk dítěte (např. vyprávět úryvek pohádky, přednes říkanky s pohybem, pohybová aktivita, výtvarná, hudební aktivita) Praktické předvedení e) Vysvětlit stanovování výchovných hranic dítěte a principy využití motivace Písemné ověření f) Charakterizovat výchovné a vzdělávací metody při práci s dítětem (komunikace, sebeobsluha, tělesný rozvoj, rozumové schopnosti, socializace) Ústní ověření g) Uvést 5 příkladů tvořivých nebo pohybových nebo didaktických her pro děti v interiéru a 5 příkladů v exteriéru, vysvětlit jejich principy a cíle Ústní ověření h) Uvést specifika výchovy v dětském kolektivu v zařízení či domácnosti dítěte včetně příkladu společné aktivity dětí, uvést praktické příklady a uvést specifika věkově heterogenní a homogenní skupiny Ústní ověření

Uplatňování metod a forem pedagogické práce s ohledem na věk dítěte/dětí Doporučení : o chůva by měla prakticky předvést, jak pracuje se skupinou dětí s ohledem na věk dětí a na počet dětí o v praktické ukázce by měla předvést motivační, didaktickou, pohybovou a tvořivou část hry. Vysvětlit použité principy (názornost, přiměřenost, aktivnost …) o k předvedení výchovně-vzdělávací části si může donést pomůcky, které bude ke hře potřebovat, i výsledek tvořivé části o měla by znát cíle hry i provést hodnocení o měla by znát alespoň jedno říkadlo s pohybem

Uplatňování metod a forem pedagogické práce o chůva by měla mít tzv.“zásobník her“ a měla by vyjmenovat a také prakticky vysvětlit další hry – pohybové, tvořivé a didaktické pro různé věkové skupiny o měla by znát hry jak pro kolektiv dětí, tak i pro jedno dítě v domácnosti a to v různých věkových kategoriích o v písemném testu je vhodné zařadit otázky volné, kdy chůva vlastními slovy vysvětlí cíle vybrané výchovy (rozumové, tělesné, ekologické a estetické) s ohledem na věk dítěte

Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska a) Charakterizovat odchylky v chování dítěte, znát způsoby zvládnutí agresivity dítěte, popsat základní přístupy při práci s hyperaktivním dítětem Ústní ověření b) Zvolit správný výchovný prostředek v nepříznivých výchovných situacích (např. princip práce se vzdorovitým, hyperaktivním, agresivním, neposlušným dítětem) Ústní ověření c) Popsat asertivní postupy při předcházení a eliminování nestandardních reakcí dítěte (např. záporné emoce – negace, vztek, snaha vyhnout se nepříjemnosti, dětská agresivita) Ústní ověření d) Popsat strategii vytváření příznivých podmínek a působení na skupinu dětí v domácnosti nebo v dětském zařízení (specifika homogenní nebo heterogenní skupiny, sourozenecké vztahy, vzájemné interakce dětí mezi sebou, odloučení dítěte od matky a vhodná adaptace atd.) Ústní ověření

Řešení nepříznivých výchovných situací z pedagogicko-psychologického hlediska Doporučení : o ověřit znalost chování dítěte v určité vývojové etapě a pak teprve zkoušet znalost odchylek o připravit otázky pro spojení teorie s praxí např. Chůva je s dvouletým dítětem na pískovišti. Dítě začne násilím vytrhávat ostatním hračky z ruky a pokud je nechtějí vydat, tak se vzteká ? Co uděláte ? o další příklad : chůva pracuje s dětmi v dětské heterogenní skupině. Dvouletý chlapeček se již druhý týden po nástupu odmítá zúčastnit společných her se staršími dětmi a sedí v koutě se svou hračkou. Popište způsob řešení.

Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi a) Charakterizovat jednotlivá stadia dětského vývoje v souvislosti s výkonem práce chůvy Písemné ověření b) Popsat vliv chůvy v jednotlivých věkových etapách dítěte na jeho socializaci Písemné ověření

Uplatňování znalostí o vývojových etapách a socializaci dítěte v praxi Doporučení : o otázky v písemném testu formulovat zcela konkrétně a jednoznačně o otázky by měly směřovat k ověření základních znalostí, které jsou pro chůvu důležité tj. chůva musí vědět, co je separační úzkost, čemu se říká „období vzdoru“, v jakém věku sejde ze schodů, slovní zásobu v určitém věkovém období, kdy dokáže nakreslit „hlavonožce“ atd.

Dodržování etických principů při práci chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám a) Vysvětlit zásady správného chování chůvy při výkonu její práceÚstní ověření b) Charakterizovat základní principy hygieny a osobního vystupování se zaměřením na diskrétnost a loajalitu při práci chůvy Ústní ověření c) Charakterizovat základní etické principy práce chůvy při dlouhodobé péči o svěřené děti po dobu nepřítomnosti rodičů (dovolená, zdravotní problémy) Ústní ověření d) Prokázat orientaci v základech etické výchovy při práci s dítětem nebo kolektivem dětí v zařízení či domácnosti dítěte Písemné ověření

Dodržování etických principů práce chůvy a vedení dítěte k morálním hodnotám Doporučení : o odpovědi na otázky by měly ověřit, zda si je chůva vědoma své zodpovědnosti a zásadního vlivu na dítě a to jak v rodině, tak v dětské skupině nebo školce o chůva by měla znát základní etická pravidla při práci chůvy (diskrétnost, nehodnotit rodinu, dodržovat dohodnutá pravidla) o důraz na etickou stránku věci, tj. nikdy nesmí dítě úmyslně připoutávat k sobě

Orientace v pracovně-právních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy a) Prokázat orientaci v občansko-právním vztahu chůva – zaměstnavatel/klient Písemné ověření b) Prokázat znalost legislativy v oblasti služeb péče o děti a souvisejících předpisů Písemné ověření c) Prokázat obecnou orientaci v oblasti pracovněprávních vztahůPísemné ověření d) Prokázat obecnou orientaci v daňové evidenci potřebné k výkonu profese Písemné ověření e) Prokázat znalost základních pravidel a podmínek při uzavírání písemné smlouvy s rodiči dětí při poskytování péče o dítě v zařízení či domácnosti dítěte Písemné ověření

Orientace v pracovněprávních vztazích uplatnitelných v profesním životě chůvy Doporučení : Otázky by měly ověřit obecnou znalost chůvy v oblasti práva, tj. o obecně zákoník práce, pokud je zaměstnaná v dětské skupině na HPP, DPP nebo DPČ – práva a povinnosti o pokud pracuje na živnostenský list – jakým způsobem živnost získá, druhy živností, sociální, zdravotní pojištění, daně o pracovně-právní vztah mezi chůvou a klientem v rodině, smlouva, pojištění odpovědnosti za škodu o zákon č. 247/2014 Sb. o poskytování služby péče o dítě v dětské skupině

Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte a) Popsat organizační zásady při vedení dětského kolektivu v zařízení či domácnosti dítěte (např. systém evidence dětí obsahující všechny informace nezbytné k zajištění péče o děti, administrativa, archivace dokladů o hlídaných dětech) Písemné ověření b) Prokázat znalost požadavků na prostory při péči o děti, znalost základních hygienických pravidel, základní povědomí o podmínkách v oblasti stavební a požární a uvést základní subjekty, které řeší tuto problematiku Písemné ověření

Provozní a hygienická pravidla při práci s dětmi v zařízení či domácnosti dítěte Doporučení : o otázky by měly být jednoznačné (spíše uzavřené) o měly by prokázat znalost vyhlášky 410/2005 Sb. o hygienických požadavcích na prostory a provoz dětské skupiny pro více než 12 dětí a vyhlášky 281/2014 Sb. o hygienických požadavcích na provoz dětské skupiny do 12 dětí o měly by prokázat znalost provozních a organizačních pravidel, docházka dětí, archivace dokladů, způsoby stravování atd.