Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Druhy přísudku Skladba věty.
Advertisements

Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
32_04_25 Podmět Anotace Prezentace: Základní větný člen – podmět, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace, Český.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Podmět (Po) - opakování
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
Přísudek (Př) - druhy Přísudek, jehož základem je sloveso s plným významem, je přísudek slovesný – Přs. Přísudek může být vyjádřen také jménem (podstatným.
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Přísudek a podmět Český jazyk – 7. ročník.
PODMĚT ● Vyjadřuje, o kom, o čem vypovídá přísudek ● Ptáme se 1. pádem – Kdo, co? ● Nejčastěji vyjádřen podstatným jménem, zájmenem. ● Může být vyjádřen.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Hrátky s češtinou.
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Větné členy PŘÍSUDEK.
Slovesa modální a fázová
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE
Přísudek.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Skladba – základní skladební dvojice Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ vedlejší věta podmětná Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OP – VVP- HUM – CJL – PAV – L VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k výkladu nového učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.1 slovesný rod Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
S HODA PODMĚTU A PŘÍSUDKU Bc. K. Matějková. P ODMĚT A PŘÍSUDEK podmět podstatné jméno v 1. pádě příklad: maminka, ovoce, stroj přísudek sloveso součástí.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ větné členy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vendulka.
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
VY_32_Inovace_6.3.7 AZ kvíz tvarosloví Český jazyk 7. ročník
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
Základní větné členy - podmět
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_CJ8_02
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Prezentace opakuje pojmy podmět a přísudek. Zaměřuje se zejména na druhy přísudků. Obsahuje animace.

PŘÍSUDEK ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE Co dohromady tvoří podmět a přísudek? PODMĚT

Vysvětli rozdíl mezi členem holým, rozvitým a několikanásobným. PO – Pavel zaspal. PŘ – Máma peče. HOLÝ PO – Spolužák Pavel zaspal. PŘ – Máma peče koláč. ROZVITÝ PO -Pavel a Iva zaspali. PŘ – Máma vaří a peče. NĚKOLIKA- NÁSOBNÝ

Podmět  původce děje, nositel vlastnosti  nejčastěji je vyjádřen podstatným jménem nebo zájmenem v 1. pádě  může jím však být jakýkoliv slovní druh Je-li sloveso v 1. nebo 2. osobě, bývá podmět zpravidla nevyjádřený. např. Zítra ti to přinesu. Podmět všeobecný – (někdo, oni) např. Hlásili to v rozhlase.

Kterým slovním druhem je vyjádřen podmět?  Zpívání mě nudí.  Všichni se smáli.  Hnědá je nejhezčí barva.  Lhát se nemá.  Každé proč má své proto.  Sálem se ozvalo „hurá“.  Tři už se přihlásili.  Tvoje ano nás překvapilo. podstatné jméno zájmeno přídavné jméno sloveso příslovce citoslovce číslovka částice

PŘÍSUDEK  mluvnicky závisí na podmětu, shoduje se s ním SLOVESNÝSLOVESNÝ SLOŽENÝ JMENNÝ SE SPONOUJMENNÝ DRUHY PŘÍSUDKU:

SLOVESNÝ PŘÍSUDEK  je vyjádřen slovesem v určitém tvaru Venku fouká vítr. Pavel mi napsal dopis z tábora.

PŘÍSUDEK SLOVESNÝ SLOŽENÝ Je složen z více sloves: 1. sloveso v určitém tvaru 2. infinitiv významového slovesa Můžu zítra přijít? Začnu chodit do posilovny. a) fázová slovesa b) způsobová slovesa

PŘÍSUDEK JMENNÝ SE SPONOU JMÉNO SPONOVÉ SLOVESO BÝT, BÝVAT, STÁT SE, STÁVAT SE Bratr je lékař. Jan se stal starostou. Město bylo plné turistů.

PŘÍSUDEK JMENNÝ  sponové sloveso je vynecháno  přísudek je vyjádřen beze spony  často se vyskytuje v ustálených spojeních Mladost radost. Sliby chyby.

Vyhledej přísudek a urči jeho druh: Kuna se chytila do pasti. Tatínek je lékař. Středověké hrady bývaly nedobytné. Vstupné dobrovolné. Vytrvale prší. Můj mladší bratr je ještě malý. Po povodni byl sklep plný vody. Nemohl by ses vrátit? Můj strýc je Rakušan. Maminka mi koupila nový svetr. Smím přijít? slovesný jmenný se sponou slovesný jmenný slovesný složený slovesný slovesný složený

STYBLÍK, Vlastimil a kol. Český jazyk pro 7. ročník ZŠ. Praha: SPN, 1997, ISBN ilustrace klipart Zdroj:

FÁZOVÁ SLOVESA začít přestat zůstat ZPŮSOBOVÁ SLOVESA moci smět muset mít chtít