Revize BREF, jejich implementace a výhled do budoucna Ing. Jan Slavík, Ph.D. Horský hotel Sepetná, –
Obsah 1.Proces zpracování BREF v EU 2.Proces na národní úrovni 3.Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT 4.Projednávané závěry o BAT 5.Ostatní aktivity a budoucnost
Proces zpracování BREF v EU Návrh BREF zpracovávají technické pracovní skupiny (Technical Working Group – TWG), jejímiž členy jsou zástupci států, průmyslových a nevládních organizací. TWG vede pracovník EK – autor BREF. Požadavky na BREF i vlastní proces (sběr dat, jejich zpracování atd.) definuje prováděcí rozhodnutí Komise 2012/119/EU. Návrh BREF je diskutován na veřejném evropském Fóru podle čl. 13 IED, kromě BREF se fórum vyjadřuje k harmonogramu revizí a obecným procesním postupům. Komise není stanoviskem fóra vázána. Klíčová část BREF, závěry o BAT, je po zapracování připomínek z fóra dále schvalována kvalifikovanou většinou členských států na výboru podle čl. 75 IED. Následně je zveřejněna v podobě prováděcího rozhodnutí ve Věstníku EU.
Proces na národní úrovni Zapojené subjekty Na národní úrovni řešeno zákonem o integrované prevenci (§ 27). Systém výměny informací o BAT zabezpečují: Ministerstvo životního prostředí, Ministerstvo průmyslu a obchodu Ministerstvo zemědělství. Na systému výměny informací se podílejí: Agentura (tj. CENIA), Krajské úřady, Občanská sdružení, obecně prospěšné společnosti, zaměstnavatelské svazy a hospodářské komory, jejichž předmětem činnosti je prosazování a ochrana profesních zájmů nebo veřejných zájmů podle zvláštních právních předpisů Účast má podobu zapojení do činnosti jednotlivých technických pracovních skupin, zřízených v rámci systému – celkem cca 30.
Proces na národní úrovni Aktivity Ministerstva k jednotlivým kategoriím činností uvedeným v příloze č. 1 k zákonu o integrované prevenci a průřezovým oblastem podle své působnosti zajišťují: a)zřízení a činnost technických pracovních skupin, b)překlady relevantních dokumentů Evropské unie k BAT, c)informování orgánů veřejné správy, provozovatelů zařízení a veřejnosti o BAT a nově vznikajících technikách. Technické pracovní skupiny se ve své činnosti zaměřují především na a) sledování BAT v příslušné oblasti v České republice a na úrovni EU, b) přípravu podkladů k závěrům o BAT a BREF, c) poskytování podkladů pro přípravu pozice ČR při vyjednávání na úrovni EU, d) hodnocení odborné kvality překladů závěrů o BAT před jejich zveřejněním, e) sledování vývoje nově vznikajících technik. Informace o BAT a nově vznikajících technikách zveřejňuje na svých internetových stránkách Ministerstvo průmyslu a obchodu, kde je i podrobná metodika (
Proces na národní úrovni Národní technické pracovní skupiny V ČR je ustaveno cca 30 technických pracovních skupin. Skupiny jsou aktivní zejména v případě, že probíhá revize příslušného BREF. Základním kritériem pro členství je odbornost a praxe v řešené problematice (dokládá se profesním životopisem). Vedoucí pracovní skupiny jmenuje příslušný resort. Musí se jednat o odborníka na danou oblast, ale nemusí se jednat o pracovníka státních institucí. Administrativní agendu technické pracovní skupiny zajišťuje příslušný rezort. Členové skupiny jsou pak jmenováni příslušným resortem na podkladě vyjádření vedoucího k jejich odbornosti. Z členů národní technické pracovní skupiny jsou jmenováni zástupci do skupiny evropské. Podmínkou je znalost anglického jazyka, vůle a možnost participovat na jednáních a souhlas zaměstnavatele.
Povinností vedoucích pracovních skupin je kromě přípravy příslušných dokumentů, vedení a svolávání jednání i poskytování informací laické i odborné veřejnosti k projednávání příslušného BREF a to zejména prostřednictvím stránek a Národního fóra pro výměnu informací o BAT. Pracovní skupiny rozhodují pomocí odůvodněného konsensu, který formuluje její vedoucí. Minimálně jednou ročně probíhá veřejné jednání Národního fóra pro výměnu informací o BAT. Úkolem fóra je seznamovat širší odbornou veřejnost s procesem výměny informací a jejím aktuálním stavem a dále získat zpětnou vazbu z praxe k řešeným otázkám. Garantem fóra je MPO. Proces na národní úrovni Národní technické pracovní skupiny
Organizace procesu výměny informací Proces přípravy BREF na evropské úrovni Technical Working Group Forum art. 13 IEDComittee art. 75 IED Technická pracovní skupina MPO Technická pracovní skupina MZeZástupce MŽP + MPO/MZeZástupce MŽP Technická pracovní skupina MŽP Proces na národní úrovni Formálně je Česká republika vůči evropským institucím zastupována MŽP, nicméně národní pozice je založena na vyjádření příslušného resortu a jeho technické pracovní skupiny.
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Výroba železa a oceli 14 aktivních zařízení, zejména v Moravskoslezském kraji. Žádná žádost o výjimku z aplikace BAT. Nákladovost implementace odhadována v roce 2010 na 31 – 35 miliard Kč (vč. sléváren). Ekologizační opatření byla podpořena z OPŽP v řádu jednotek miliard Kč. Při implementaci závěrů o BAT se objevili nejasnosti ohledně požadavků na monitoring a odběru vzorků u emisí prachu a rtuti (BAT 14 a BAT 88).
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Sklářský průmysl 24 aktivních zařízení. Při přezkumech indikována potřeba výjimky až u 11 zařízení. Nakonec řešeno 7 výjimek. 4 výjimky již byly již uděleny – na časově omezenou dobu. Nákladovost implementace BAT je podle žádostí o výjimky BAT odhadována na jednotky miliard Kč. Při implementaci závěrů o BAT se objevili zásadní nejasnosti ohledně formátu emisích limitů (koncentrační / měrné), dále pak identifikace správné hodnoty emisí k provozované technologii, vady překladu a ověřování u limitů vypouštění odpadních vod. K řešení problémů bylo uspořádáno mimořádné jednání na MŽP, zpracovány podklady pro povolující úřady a proběhla i komunikace s EK.
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Výroba cementu a vápna 10 aktivních zařízení. Přezkumy k souladu s BAT z velké části již proběhly. Jinde řešeno porovnáním provozovatelem a návaznou žádostí o změnu. Potenciálně indikovány 3 výjimky. CENIA / MŽP zpracovaly k usnadnění přezkumů porovnání emisních limitů a naměřených koncentrací s úrovněmi emisí dle závěrů o BAT. Nákladovost implementace BAT je podle studie z roku 2010 odhadována 1 – 2 miliardy Kč. Při implementaci závěrů o BAT se objevili zásadní nejasnosti ohledně aplikace poznámky pod čarou pro emise NO x u pecí MAERZ (BAT 45 ), dále pak aplikace požadavků BAT pro emise NH 3 (BAT 20). Aktivně řešeno s příslušným průmyslovým svazem, zapojena výzkumná pracoviště a proběhla komunikace s EK.
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Výroba chloru a louhu 2 aktivní zařízení. Možnost výjimek u zařízení s rtuťovou elektrolýzou je problematická. Stávající integrovaná povolení ukládají povinně změnu technologie / ukončení provozu. Nákladovost implementace BAT je podle otevřených zdrojů odhadována na 4 miliardy Kč. Nařízení REACH zakazuje od 10/10/2017 použití pěti sloučenin fenylrtuti (katalyzátorů používaných při výrobě polyuretanu), čímž prakticky zakazuje použití rtuti při výrobě chloru a alkalických hydroxidů. Vývoj v této oblasti je pozorně sledován EK. Jedna nová jednotka membránové elektrolýzy zahájí provoz během roku 2016.
Zkušenosti s aplikací závěrů o BAT Ostatní závěry o BAT U již schválených závěrů o BAT nejsou z vlastního projednávání indikovány problematické hodnoty emisí. Nejsou zatím identifikovány nejasnosti ze závěrů o BAT. Závěry o BAT pro výrobu buničiny, papíru a lepenky - CENIA / MŽP zpracovaly k usnadnění přezkumů porovnání emisních limitů a naměřených koncentrací s úrovněmi emisí dle závěrů o BAT. Závěry o BAT pro společné systémy čištění odpadních vod – nejasnosti ohledně rozsahu zahajovaných přezkumů.
Projednávané závěry o BAT Velká spalovací zařízení Projednáváno od roku Snaha o aplikaci zkrácených postupů ze strany EK neměla praktický efekt. Aktivní přístup ČR – organizace jednání států s podobnými problémy v Praze v roce 2014 a Snaha měla pouze částečný úspěch. Na závěrečném jednání TWG 05/2015 řada velmi problematických úprav (SO x, NO x, prach, Hg). IED Fórum se koná 20/10/2016. EK je pod extrémním tlakem nevládních ekologických organizací. Předpokládá se, že náklady na implementaci se budou pohybovat kolem miliard Kč (odhad, odvozeno ze starší studie). Předpokládány desítky výjimek. Zvažováno dopracování metodiky MŽP adresně ve vztahu k LCP.
Projednávané závěry o BAT Velkochovy prasat a drůbeže Dopadá na nejpočetnější kategorie činností v IPPC (cca 200 zařízení). Za ČR nebyly významnější připomínky. Analýzy odhalily problémy u emisí amoniaku některých kategorií prasat (zapuštěné březí prasnice). Je řešena optimální implementace u emisí prachu, hluku a zápachu. BREF byl bez větších problémů projednán na Fóru IED. Předpokládá se schválení na Výboru IED Vzhledem k velkému množství zařízení MŽP zvažuje zjednodušení přezkumů pomocí jednotného „checklistu“ a také přípravou tzv. obecně závazných pravidel provozu.
Projednávané závěry o BAT Ostatní BREFZahájení revize Předložení fóru podle čl. 13 IED Velkoobjemová organická chemie (LVOC) (?) Velká spalovací zařízení (LCP) Nakládání s odpady (WT) Spalování odpadů (WI) Potraviny, nápoje a mléko (FDM) Povrchové úpravy s použitím organických rozpouštědel (STS) Zpracování železných kovů (FMP) Čištění odpadních plynů v chemickém průmyslu (WGC) Textil (TXT) Kovárny a slévárny (SF) Keramika (CER) Jatka a vedlejší živočišné produkty (SA)(2017)(2020)
Související aktivity a budoucnost Snaha EK k větší efektivitě procesu tvorby BREF nejsou příliš úspěšné (zkrácená procedura, předběžná identifikace klíčových polutantů). Nedaří se plnit časové harmonogramy. Náročnost procesu fakticky zabraňuje plnohodnotnému zapojení menších a „nových“ členských států. EK plánuje slučování řady BREF a akcentaci ekonomické problematiky při identifikaci BAT a možných dopadů. Zřejmý je zájem EK o problematiku výjimek ze závěrů o BAT. Možnost vydání pokynů EK k této oblasti. Na národní úrovni se zvažuje vydávání tzv. obecně závazných podmínek provozu pro některé kategorie průmyslových činností a větší zohlednění BAT ve složkové legislativě.
Kontaktní údaje: Ing. Jan Slavík, Ph.D. tel , Ministerstvo životního prostředí oddělení integrované prevence a IRZ Vršovická 65, Praha 10 Děkuji za pozornost