Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŠKOLNÍ ZPRÁVY O PŘEDBĚŽNÝCH VÝSLEDCÍCH MZ V ROCE 2011 PRVNÍ Z KROKŮ VYUŽITÍ STÁTNÍ MATURITY PRO ZVÝŠENÍ KVALITY VZDĚLÁVÁNÍ NA SŠ.
Advertisements

Bořivoj Brdička – Zájem o poznání poznámky pro Kulatý stůl SKAV ovlivněné orientací na vzdělávací technologie 1.Co udělat proto, aby škola byla.
Vlastní hodnocení školy
Děti se učí kvůli budoucnosti, ne kvůli známkám! Analýza dotazníkového šetření projektu Pohoda.
Autoevaluace ZŠ Krčín Mgr. Monika Nováková. Úvod Autoevaluace vychází z vyhlášky č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních.
Časová dotace:16 hodin měsíčně. možnost konzultace problémů souvisejících se speciálními vzdělávacími potřebami žáků vytváření podmínek pro integraci.
Kurikulární reforma Únor 2008 PhDr. Maria Bezchlebová
AUTOEVALUACE ŠKOLY AUTOEVALUACE UČITELE Může to být cesta ke kvalitě?
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
ŠABLONA: III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Veřejná diskuse o standardu kvality profese učitele Váš hlas je důležitý, Váš hlas má vliv. Mgr. Vladimír Srb, MŠMT manažer pracovní skupiny.
VLASTNÍ HODNOCENÍ ŠKOLY z pohledu ČŠI "Cesta ke kvalitě"
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Výstupy z Úvodního semináře
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
EVALUACE REALIZACE ICT STRATEGIE EVALUACE ŠKOLY listopad 2006 (c) Radek Maca.
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Minimální preventivní program školy
Společné povinné vzdělávání: utopie nebo nezbytnost? Jana Straková Sociologický ústav AV ČR.
Logopedická třída MOTÝLCI
ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí ZÁVĚREČNÁ PRÁCE leden 2013 Bc. Marcela Hladká.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Mgr. Zuzana Kročáková …I KDYŽ TO MNOHDY NEVÍ.
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Riziko: Chybí ochranné prostředí, které nevyhovuje individuálním potřebám dítěte. klíčové: uzpůsobit prostředí patří mezi první úkoly + Náročnější prostředí.
Pražské fórum primární prevence rizikového chování 2015 na téma agrese a agresivní chování PROGRAM ROZVOJE TŘÍDNÍHO KOLEKTIVU (PROTK)
Andrea Brožová Doubková
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Praxe ve školní psychologii Školní psychologie jako aplikovaná psychologická disciplína.
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
ZŠ ZACHAR, Kroměříž Z D R A V Á Š K O L A.  Prostředí školy  Věcné  Sociální  Organizační  Zdravé učení  Smysluplnost  Možnost výběru, přiměřenost.
MOTIVACE VE VYUČOVÁNÍ. MOTIVACE Základní pilíř úspěšnosti žáka Základní pilíř úspěšnosti žáka U každého jedince je motivujícím prvkem jiná skutečnost.
MÍSTNÍ AKČNÍ PLÁN ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ORP KLADNO Pracovní skupiny: Předškolní vzdělávání Čtenářská gramotnost Matematická gramotnost Inkluzivní vzdělávání.
Děti se učí tím, v čem žijí Žije-li dítě v ovzduší kritizování, učí se odsuzovat. Žije-li dítě v ovzduší nepřátelství, učí se útočit. Žije-li dítě v ovzduší.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
ZÁŠKOLÁCTVÍ.  Záškoláctví je jedním ze závažných problémů, které musí školství řešit.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
Název školy: MŠ a ZŠ,Veselí nad Moravou, Kollárova 1045 Autor: Jana Brákorová Název : VY_32_INOVACE_14/10_Protiprávní jednání Téma: Protiprávní jednání.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Místní plán inkluze + OP VVV
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
MOTIVACE K UČENÍ Tereza Hammerová
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Standardy pro základní vzdělávání
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_10 Společenské normy
STANOVISKO SKAV, o. s. K PROFESNÍMU STANDARDU KVALITY UČITELE
VIKBA32 Informační vzdělávání
Andrea Brožová Doubková
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách

Kázní se označuje dodržování určitých norem, pravidel a očekávaných sociálních rolí. Kázeň vnější – dodržování je vynucováno zvnějšku Kázeň vnitřní – je v souladu s vnitřním přesvědčením

PISA 2009 Žáci každou nebo skoro každou hodinu neposlouchají, co učitel říká. Žáci každou nebo skoro každou hodinu neposlouchají, co učitel říká. 36 % Každou nebo skoro každou hodinu je ve třídě hluk a nepořádek. Každou nebo skoro každou hodinu je ve třídě hluk a nepořádek. 33 % Žáci nedokáží (každou nebo téměř každou hodinu) dobře pracovat. Žáci nedokáží (každou nebo téměř každou hodinu) dobře pracovat. 24 %

Budoucí občany demokratického státu nelze vychovávat nedemokratickými přístupy SKAV nevidí řešení v kázni vnější SKAV nevidí řešení v kázni vnější

Doposud zveřejněné zamýšlené kroky MŠMT jsou jen léčbou akutních příznaků bez léčby příčin Problém kázně nelze řešit odděleně od celého vzdělávacího systému.

Dobrovolná kázeň Metody a formy výuky - aktivita dětí Péče o vztahy mezi dětmi Smysluplná pravidla Přibírání dětí k řešení problémů Práce s rodiči jako s partnery

Kvalita práce učitele je nejsilnějším ze školních faktorů ovlivňujících výsledky dětí. Ve všech oblastech, které považujeme za klíčové pro dobrou kázeň, za klíčové pro dobrou kázeň, by se učitelům mělo dostat podpory a metodologické výbavy. by se učitelům mělo dostat podpory a metodologické výbavy.

POSTOJ K DĚTEM MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ POSTOJ K DĚTEM MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ

MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ Metody a formy výuky MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ frontální transmisivní individuální práce důraz na hodnocení a kontrolu dbá na přibližování smysluplnosti učiva objevující kooperace, projekty sebehodnocení

Péče o vztahy mezi dětmi MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ Péče o vztahy mezi dětmi MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ nepovažuje za významné pro výuku vnímá je jako součást bezpečného klimatu a uspokojení základních potřeb dětí

Smysluplná pravidla MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ stanovuje sám bez diskusí s žáky, předem stanovené sankce za nedodržování („výměnný obchod“) pravidla vyvozovaná společně s žáky, po vyvození stálá práce s pravidly, při porušení snaha o nápravu

Přibírání dětí k řešení problémů MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ Přibírání dětí k řešení problémů MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ kázeňské problémy řeší sám,vyšetřuje, „soudí“, trestá a odměňuje jde do boje o moc - „kdo s koho“ používá mocenské komunikační prostředky, které často vyvolávají strach nebo vzdor neřeší problémy sám, (co s tím uděláte?, co navrhujete?) učí žáky neagresivním způsobům řešení konfliktů používá respektující komunikační prostředky

Práce s rodiči jako s partnery MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ komunikuje s rodiči zejména při problémech, požaduje po nich často restriktivní opatření s rodiči se setkává zejména na konzultacích v přítomnosti dítěte, nenavrhuje hotová řešení problémů, ale diskutuje o nich

Ať je příčina nekázně jakákoliv, cesta moci, kázeňských postihů a trestů je cestou, která buď nesprávné chování utvrdí, nebo ho sice potlačí, ale jen navenek a dočasně. Jakmile nehrozí postih, nesprávné chování se objeví znova.

Od MŠMT očekáváme jasné vyjádření, jaký systém pomoci a podpory může nabídnout učitelům, aby prostřednictvím posílení svých dovedností a kompetencí mohli zajistit žákům dobré kázeňské klima ve výuce.