Stanovisko SKAV k problémům kázně ve školách
Kázní se označuje dodržování určitých norem, pravidel a očekávaných sociálních rolí. Kázeň vnější – dodržování je vynucováno zvnějšku Kázeň vnitřní – je v souladu s vnitřním přesvědčením
PISA 2009 Žáci každou nebo skoro každou hodinu neposlouchají, co učitel říká. Žáci každou nebo skoro každou hodinu neposlouchají, co učitel říká. 36 % Každou nebo skoro každou hodinu je ve třídě hluk a nepořádek. Každou nebo skoro každou hodinu je ve třídě hluk a nepořádek. 33 % Žáci nedokáží (každou nebo téměř každou hodinu) dobře pracovat. Žáci nedokáží (každou nebo téměř každou hodinu) dobře pracovat. 24 %
Budoucí občany demokratického státu nelze vychovávat nedemokratickými přístupy SKAV nevidí řešení v kázni vnější SKAV nevidí řešení v kázni vnější
Doposud zveřejněné zamýšlené kroky MŠMT jsou jen léčbou akutních příznaků bez léčby příčin Problém kázně nelze řešit odděleně od celého vzdělávacího systému.
Dobrovolná kázeň Metody a formy výuky - aktivita dětí Péče o vztahy mezi dětmi Smysluplná pravidla Přibírání dětí k řešení problémů Práce s rodiči jako s partnery
Kvalita práce učitele je nejsilnějším ze školních faktorů ovlivňujících výsledky dětí. Ve všech oblastech, které považujeme za klíčové pro dobrou kázeň, za klíčové pro dobrou kázeň, by se učitelům mělo dostat podpory a metodologické výbavy. by se učitelům mělo dostat podpory a metodologické výbavy.
POSTOJ K DĚTEM MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ POSTOJ K DĚTEM MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ
MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ Metody a formy výuky MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ frontální transmisivní individuální práce důraz na hodnocení a kontrolu dbá na přibližování smysluplnosti učiva objevující kooperace, projekty sebehodnocení
Péče o vztahy mezi dětmi MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ Péče o vztahy mezi dětmi MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ nepovažuje za významné pro výuku vnímá je jako součást bezpečného klimatu a uspokojení základních potřeb dětí
Smysluplná pravidla MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ stanovuje sám bez diskusí s žáky, předem stanovené sankce za nedodržování („výměnný obchod“) pravidla vyvozovaná společně s žáky, po vyvození stálá práce s pravidly, při porušení snaha o nápravu
Přibírání dětí k řešení problémů MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ Přibírání dětí k řešení problémů MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ kázeňské problémy řeší sám,vyšetřuje, „soudí“, trestá a odměňuje jde do boje o moc - „kdo s koho“ používá mocenské komunikační prostředky, které často vyvolávají strach nebo vzdor neřeší problémy sám, (co s tím uděláte?, co navrhujete?) učí žáky neagresivním způsobům řešení konfliktů používá respektující komunikační prostředky
Práce s rodiči jako s partnery MOCENSKÝ RESPEKTUJÍCÍ komunikuje s rodiči zejména při problémech, požaduje po nich často restriktivní opatření s rodiči se setkává zejména na konzultacích v přítomnosti dítěte, nenavrhuje hotová řešení problémů, ale diskutuje o nich
Ať je příčina nekázně jakákoliv, cesta moci, kázeňských postihů a trestů je cestou, která buď nesprávné chování utvrdí, nebo ho sice potlačí, ale jen navenek a dočasně. Jakmile nehrozí postih, nesprávné chování se objeví znova.
Od MŠMT očekáváme jasné vyjádření, jaký systém pomoci a podpory může nabídnout učitelům, aby prostřednictvím posílení svých dovedností a kompetencí mohli zajistit žákům dobré kázeňské klima ve výuce.