Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO52 Název.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Inflace. Inflace je projevem ekonomické nerovnováhy, která se projevuje vzestupem cen v ekonomice (růstem celkové cenové hladiny). Opakem inflace je deflace,
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Hospodaření a tvorba ceny Výchova k občanství 7. ročník.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Škola budoucnosti s využitím IT Název materiálu: VY_9_INOVACE_EKO32 Název.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy : Základní škola a mateřská škola, Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Svoboda nad Úpou, okres Trutnov Autor : Mgr. Irena Nešněrová Datum : květen.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchod, trh Základy hospodaření.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Opakování – pracovní list
Měnová soustava, měnová politika
Kód vzdělávacího materiálu:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Lineární rovnice a nerovnice I.
Průvodní list Jméno autora: Ing. Miroslava Jeřichová
HOTOVOSTNÍ A BEZHOTOVOSTNÍ PLATEBNÍ STYK I.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Ekonomika– národní hospodářství
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Měření makroekonomických agregátů
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Digitální učební materiál
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT   Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 4. ročník oboru.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Test.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, dělba práce Autor: Pavla Lukešová.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZKOUŠKY CEMENTU teorie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Transkript prezentace:

Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace Určen pro: 3. ročník oboru Ekonomika a podnikání Vzdělávací oblast: Rozpočtová gramotnost Název učebního materiálu: Spotřební koš Jméno autora: Ing. R. Krastenicsová Datum vytvoření: Reg.č. projektu: CZ.1.07/1.5.00/

Klíčová slova: Spotřební koš, příjmy, výdaje Anotace: Vzdělávací materiál obsahuje základní pojmy z oblasti rozpočtu domácností, je vysvětlen pojem Spotřební koš.Materiál je vysvětlen formou prezentace. Metodické pokyny: Tento materiál uplatní učitel při výkladu dané problematiky, použité obrázky, tabulky, grafy zvýší názornost výkladu.

Spotřební koš  informace o tom, kolik průměrná česká domácnost utrácí za různé druhy zboží a služeb  údaje shromažďuje a zveřejňuje Český statistický úřad  slouží pro výpočet indexu spotřebitelských cen

INDEX SPOTŘEBNÍCH CEN Označovaný zkratkou CPI – Consumer Price Index Zkoumá se nákupní chování spotřebitelů a zjišťuje se tak, jaké zboží a služby spotřebitelé obvykle kupují a jaké zboží a služby lze tedy považovat za reprezentativní pro průměrného spotřebitele v ekonomice Zahrnuje : běžné nákupy věcí, které pořizujeme často nákupy dlouhodobých statků p ravidelné transakce (nájemné)

ZJIŠŤOVÁNÍ CEN Každý měsíc se zjišťují ceny vybraných položek v různých prodejnách. Vývoj ceny spotřebního koše se potom sleduje s postupem času a z tohoto sledování vzejde časová řada cenového indexu. Ceny spotřebního koše pak slouží k výpočtu míry inflace. Inflace měřená pomocí indexu spotřebitelských cen je vhodným ukazatelem průměrné situace v ekonomice.

CELKOVÁ CENA SPOTŘEBNÍHO KOŠE Celkovou cenu spotřebního koše dostaneme: Když vynásobíme množství jednotlivých výrobků jejich cenou v daném roce a výsledky sečteme Ve spotřebním koši má každá skupina spotřebovávaných výrobků a služeb určitou váhu, podíl. Na internetových stránkách ČSÚ můžeme zjistit, jaké váhy mají různé položky.

Ukázka Spotřební koš v roce 2012 Při průměrné spotřebě pitné vody 100 litrů na osobu a den zaplatí odběratel 8 Kč za den Za 8 korun lze pořídit: 100 litrů pitné vody/den nebo 3 housky nebo 1/4 chleba nebo 3 vejce nebo 2 cigarety nebo 250 ml benzínu natural nebo 50 g másla nebo + 6 Kč - 1 jízdenka na MHD v Kladně + 28 Kč - 1 jízdenka na trase Kladno - Praha nebo + 7 Kč - 1 výtisk novin např. MF Dnes

SHRNUTÍ Spotřební koš je v ekonomii kombinace množství statků.ekonomii V teorii spotřebitele spotřebitel určuje svoje preference pro jednotlivé spotřební koše. Ve zjednodušené formě, která se používá pro analýzu, spotřebitel porovnává spotřební koše tvořené určitým množstvím statku X (např. káva) a určitým množstvím statku Y (např. rohlík).teorii spotřebitele V makroekonomii je spotřební koš používán pro měření cenové hladiny, resp. míry inflace. V tomto případě představuje spotřební koš reprezentativní skupinu statků. Takovýto spotřební koš se může obsahovat výdaje na bydlení, stravu, kulturu atd.makroekonomiicenové hladinyinflace Název je odvozen od nákupního košíku.nákupního košíku

Použité zdroje Učebnice –Finanční gramotnost – kolektiv autorů, COFET, a.s. –Ekonomie stručný přehled teorie a praxe aktuálně a v souvislostech, CEED, J.Švarcová –Finanční gramotnost – obsah a příklady z praxe škol, NÚOV Praha, P. Klínský –Osobní a rodinné bohatství. Kam s penězi, Praha, M. Filip -Wikipedia