VÍTĚZSLAV NEZVAL Obr. 1 26. května 1900 – Biskoupky 6. dubna 1958 - Praha.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vítězslav Nezval (1900 – 1958).
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ ZŠ, Týn nad Vltavou, Malá.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Jan Neruda Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Petr Bezruč Název sady: Český jazyk 9.ročník Číslo projektu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_18.
ČESKÁ POEZIE MEZI VÁLKAMI Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastBásnické směry v české poezii mezi 1. a 2. svět.
Rozmarné léto Vladislav Vančura Jiří Korec Gymnázium Plasy Septima 2009/2010.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Ruchovci Název sady: Český jazyk 8. ročník Číslo projektu:
Vzdělávací oblast:Teoretické vzdělávání Tematická oblast:Romantismus v české literatuře Název vyučovací oblasti:Shrnutí uměleckého směru romantismu Ročník.
Prokletí básníci ve Francii Vypracovala: Mgr. Monika Vlková SPŠ UH. Brod ● OB21-VVP-HUM-CJL-MVLK-M
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa JAROSLAV SEIFERT – Píseň o … (tajenku převeď do mn. č.) OPAK K DOMA 2. ST.
Vítězslav Nezval Martin Vocl C3B. Obsah Základní informace Život Dílo Charakter tvorby Pantomima Ukázka Otázky.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Moderní škola Název školy Střední hotelová škola, s.r.o., Floriánské nám.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektuModerní škola Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Inovace a zkvalitnění.
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor Michaela Zemanová Číslo VY_32_INOVACE_12_10 Název Jan Neruda Téma hodiny Skupina Májová.
Jan Werich Monika Kupková.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Mgr. Marie Havránková POETISMUS A SURREALISMUS
Mgr. Marie Havránková VÍTĚZSLAV NEZVAL Literatura 1.pol. 20. stol.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
TÉMA: JAROSLAV SEIFERT AUTOR: MGR. HANA GINTEROVÁ
EMPATIE - JAK SE MAMINKA CÍTÍ… CO BY SE STALO KDYBY…
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
VY_32_INOVACE_Jir_I_29 J.Prévert Název projektu: OP VK
Proměny vody Alena Maurová.
„Kdo hledá, bývá očekáván. Kdo čeká, je jen nalezen.“
Česká literatura 1. poloviny 20. století Meziválečná česká literatura
Vítězslav Nezval.
Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty. Vítězslav Nezval Život, tvorba, citáty.
Český jazyk 9. ročník RODIŠTĚ slavných.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
VY_12_INOVACE_ , Otčenášek Mgr. Jan Křoustek
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Josef Hora Život, dílo, citáty. Josef Hora Život, dílo, citáty.
FRÁŇA ŠRÁMEK Čjlit − VIII. třída
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Ekonomika
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Jaroslav Seifert NÁZEV ŠKOLY: ZŠ a MŠ Osoblaha
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Alois Jirásek Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Vzdělávací oblast: Teoretické vzdělávání Tematická oblast:
GUILLAUME APOLLINAIRE
Májovci CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Hra na barevná auta IV. Jaroslava Růžičková.
Jan Neruda Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č. DUMu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název a číslo materiálu:
Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty. Bohuslav Reynek Život, dílo, citáty.
Světová meziválečná tvorba – německy psaná
¨-4-.
Jak správně zacházet s knihou
AUTOR: Kateřina Křížová
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Konec 19. století ve světové literatuře
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_17_06 Česká moderna
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_264_ČJ
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Vztah k životnímu prostředí
Výroba velikonočního košíčku
Transkript prezentace:

VÍTĚZSLAV NEZVAL Obr května 1900 – Biskoupky 6. dubna Praha

PROLETÁŘSKÁ POEZIE POETISMUSSURREASLISMUS KDO? KDY? CO? SPOLEČNÉ ZNAKY

PROLETÁŘSKÁ POEZIE POETISMUSSURREALISMUS KDO? S.K.Neumann J. Wolker J. Hora V. Nezval J. Seifert K. Biebl V. Nezval J. Seifert KDY? Od 1922Kolem r CO? Směr reagující na sociální bídu a důsledky 1. sv. války. Zdůrazňuje úlohu dělnictva. Svébytný český směr. Optimismus, hravost, radost, fantasknost, spontánnost. Umění žít a užívat si. Inspirace fr. surreaslismem. Zdůraznění podvědomí, uvolnění emocionality, psych. automatismus. SPOLEČNÉ ZNAKY Směry 2o. a 30. let 2O. století. Avantgardní směry.

VÍTĚZSLAV NEZVAL * Biskoupky Biskoupky gymnázium, filozofie UK Praha (neukončil) různá zaměstnání KSČ Devětsil zahraniční cesty – Skupina surrealistů ČSR po válce – budovatelská poezie národní umělec † 1958 Praha hrob na Vyšehradě DALŠÍ

Obr. 2 – Základní škola Šemíkovice

Obr. 3 – V.N. s Phillipem Soupaultem

Rysy tvorby: hravost, lehkost, optimismus imaginace, spontánnost, experiment vliv moderní evropské literatury různorodost tvorby

NEZVALOVA TVORBA prvotina sociální linie surrealismus poetismus poválečná tvorba doba okupace Obr. 4-9

MOST odráží středoškolská studia most = cesta mezi jím a světem fantazie, představ ovlivněna proletářskou poezií ZPĚT Obr. 10

PODIVUHODNÝ KOUZELNÍK báseň pásmo předznamenává poetismus básnický autoportrét = kouzelník učí člověka chápat krásu světa programový manifest poetismu DALŠÍ Obr. 11

PANTOMIMA 1. významná sbírka poetismu drobné hříčky, kaligramy, ilustrace, fotografie, scénky, básnické manifesty obsahuje: – Papoušek na motocyklu – básnický manifest poetismu – Abeceda – cyklus čtyrverší DALŠÍ

BÁSNĚ NOCI závěr poetistického období obsahuje: – Smuteční hrana za Otokara Březinu – Edison (pásmo, oslava tvůrčí schopnosti člověka) – Akrobat (oslava krás života, akrobat očekáván jako vykupitel – zbaví je nemocí a neštěstí) ZPĚT Obr. 12

ŽENA V MNOŽNÉM ČÍSLE SKLENĚNÝ HAVELOK SBOHEM A ŠÁTEČEK ZPÁTEČNÍ LÍSTEK PRAHA S PRSTY DEŠTĚ ABSOLUTNÍ HROBAŘ (pozdní surrealismus, odpor proti fašismu) ZPĚT

52 HOŘKÝCH BALAD VĚČNÉHO STUDENTA ROBERTA DAVIDA sociálně vyhrocené básně pohled nezaměstnaného studenta klasická forma francouzské balady vydáno anonymně – autorství záhy odhaleno ZPĚT

MATKA NADĚJE –paralela vztahu k matce překonávající těžkou nemoc PĚT MINUT ZA MĚSTEM –nejodvážnější protiněmecky laděná sbírka –vlastenecké motivy (Vyšehrad, Říp, Mácha) DALŠÍ

MANON LESCAUT poetická adaptace Prévostova románu veršovaná divadelní hra ZPĚT

STALIN – poema ZPĚV MÍRU VELIKÝ ORLOJ Z DOMOVINY – budovatelské nadšení, touha po míru, obraz proměn rodné vesnice KONEC

Zdroje SOCHROVÁ, Marie. Literatura v kostce pro střední školy. Havlíčkův Brod: Fragment, SOUKAL, Josef a kol. Literatura pro 3. ročník gymnázií. Praha: SPN, Kolektiv autorů. Literatura pro 3. ročník středních škol. Brno: Didaktis, 2009.

Obr. 1: ce_Bust.jpg?uselang=cs ce_Bust.jpg?uselang=cs Obr. 2: Nezval_in_%C5%A0em%C3%ADkovice,_T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D_District.JPG?usela ng=cs Nezval_in_%C5%A0em%C3%ADkovice,_T%C5%99eb%C3%AD%C4%8D_District.JPG?usela ng=cs Obr. 3: Obr. 4 – 12: Dostupný z kolekce Microsoft PowerPoint