Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
Advertisements

Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková ROZBOR BÁSNĚ Čemu nás učí básně? Ptát se…. Jiří Žáček – Strážce majáku.
STRUKTURA A JAZYK LITERÁRNÍHO DÍLA VRSTVA JAZYKOVĚ STYLISTICKÁ Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Michaela Čapková Datum: Název:
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Básnické umělecké prostředky OB21-VVP-HUM-CJL-BUJ-L
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr.Irena Fuksová DATUM VYTVOŘENÍ:říjen 2012 NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_Český jazyk 7.ročník.
Poetický slovník Opakujeme základní pojmy Návo d Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jaroslava Zámostná. Dostupné z Metodického.
Ochrana zdraví Bc. Balonová Soňa. Co je to zdraví? Co si představuješ pod tímto pojmem? Co pro Tebe znamená být zdráv?
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
AUTOR: Eva Strnadová NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_05_05_CÉVNÍ SOUSTAVA
Název prezentace (DUMu)
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
SLOH – popis statický líčení
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
STRUKTURA LITERÁRNÍHO DÍLA Mgr. Michal Oblouk
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Co víš o své vlasti 4.roč. 4. ročník.
Barva světla, šíření světla a stín
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_14_IMPRESIONISMUS Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.9.A.09_SLOVA JEDNOZNAČNÁ.
Název školy ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Česká poválečná literatura I.
ÚZEMNÍ DIFERENCIACE ČEŠTINY
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_sada 2_94
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Hustota-výpočet objemu
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA A MATEŘSKÁ ŠKOLA VARNSDORF AUTOR: Marcela Kanisová, NÁZEV: VY_12_INOVACE_19_Mezilidské vztahy TÉMA: Všude.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu EU peníze školám
Mgr. Hana Lavičková, Ph.D. Jazykové prostředky uměleckého textu Mgr. Hana Lavičková, Ph.D.
Datum: 29. prosince 2012 Název školy: Základní škola Městec Králové
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
EU peníze školám Základní škola Čachovice a Mateřská škola Struhy, Komenského 96, příspěvková organizace Označení: VY_32_INOVACE_113_PR4 Předmět: Přírodověda.
Co je to metafora? Ukázky metafory v poezii. Práce s textem básní.
Těžiště a stabilita těles
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Opakování 3 Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Milena Brádlová; datum:
VY_32_INOVACE_Jir_I_32 L.Ferlinghetti
Téma (název prezentace)
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Hustota-výpočet objemu
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_METAFORA_A_METONYMIE Název materiálu:
PŘÍMÁ ÚMĚRNOST - TROJČLENKA
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_Vl_03_Vodstvo ČR
Slovesné třídy.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Hra ke zopakování či procvičení učiva nebo test k ověření znalostí
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: MGR
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Karel Hynek Mácha - Máj SHRnUTÍ.
Transkript prezentace:

Figury a obrazná pojmenování Texty k procvičení učiva Jazyková vrstva uměleckého díla

A S pomocí poznámek v sešitě a učebnici si zopakujte pojmy : – Eufonie, onomatopoie – Anafora – Inverze – Epizeuxis – Symbol – Alegorie – Aliterace

Přečtěte si ukázky a pojmenujte básnické prostředky: 1.V lese stojí smrk štíhlý jako brk. Cvrk pod ním jasný ručej hrčí, pryskyřicí voní smrčí, voní celý smrk, cvrk, cvrk, cvrk. (P. Křička – Cvrčkova píseň)

2. Noc soví s černým srdcem tmy. Noc rodící mě stále znova. Noc lamantina nespící. Noc kdy tichu straní slova. (F. Halas – Noc a šeření sb. Dokořán)

3. Vdávat se, vdávat se, vdávat se mám. Jenomže rozmarýn maličký mám. (lidová)

4. Zvadlé zas listí šustí a sviští. … (J. Vrchlický – Přišla jeseň sb. Hořká jádra)

5. Ach, Čechy krásné, Čechy mé. Obraze rámu prastarého, Kolikrát vytrhli tě z něho, že oprýskaly barvy tvé. (Fr. Hrubín - Jobova noc)

6. Pojďte a poslyšte pověsti pradávných časů…

7. A všechno u sebe je růže u růže v své vůni… a dech můj zprahlý v dechu tvém v své horké nenasycenosti… (O. Mikulášek – Samovznícení sb. Agogh)

8. Ó kníže, každý, kdo to čte, nechť ví: nic neznám, ač mám o všem vědomí. Jsem stranický, jsem zastánce všech stran. Co chci? Být z těch zas, plat kdo králi smí, srdečně přijat každým odmítán. (F. Villon)

B Zopakujte si: Metafora – přenášení významu na základě podobnosti Metonymie – přenášení významu na základě věcné souvislosti Personifikace - zosobnění, přenos lidských vlastností a schopností na zvířata, předměty Přirovnání Básnický přívlastek

Určete obrazná pojmenování: 1.Ty jsi můj poklad! 2.Měsíc pláče. 3.Čtu Jiráska. 4.Mezi námi to zajiskřilo.

2. 5.Mrtvé milenky cit… 6.Bílá jako křída. 7.Hospodin jest můj pastýř. 8.Černé světlo zhaslo.

Správné odpovědi: A 1. eufonie 2. anafora 3. epizeuxis 4. onomatopoie 5. Inverze 6. aliterace 7. Epizeuxis 8. eufonie, epizeuxis, oxymorón

Správné odpovědi: B 1.metonymie 2.personifikace 3.metonymie 4.metafora 5.oxymorón 6.přirovnání 7.metafora 8.oxymorón

Použitá literatura Literatura pro 1. ročník SOŠ, SPN J. Soukal a kol. Průvodce literárním dílem, H a H L. Lederbuchová Literatura pro 1. ročník SŠ, Didaktis