Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Kateřina Polívková POEZIE, LYRIKA Láska je jako večernice….. Láska je jako krásná loď, která ztratila kapitána….. Láska je jako bolest z probuzení a horké ruce hvězd, …..
Co už známe POEZIE Z řeckého poeisis = básnictví Výjimečná forma vyjádření psaná ve verších L Y R I K A Slovo je odvozeno z řeckého pojmenování veršovaného zpěvu doprovázeného hrou na strunný drnkací nástroj – lyru Literární druh charakteristický potlačením děje a zdůrazněním citovosti (nálad, prožitků, dojmů) Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk
ZÁKLADNÍ POJMY Verš = jeden řádek v básni Rým = zvuková shoda slabik na konci veršů Sloka = strofa, ucelená část básně oddělená ve formě odstavců Refrén = opakování jednoho nebo několika veršů na konci slok Básnické prostředky - přenášení významu (metafora, personifikace, básnické přirovnání) ČLENĚNÍ BÁSNĚ: Slabika Verš Sloka Báseň
LYRIKA Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Milostná Přírodní Úvahová (reflexivní) Vlastenecká Posměšná (satirická) Náboženská Politická NĚKTERÉ LYRICKÉ ŽÁNRY: Píseň – kratší báseň s pravidelným rytmem a zřetelným rýmem, často s refrénem Elegie – žalozpěv, báseň vyjadřující smutek, truchlivou náladu, bolest Blues – báseň ve formě písně vyjadřující melancholickou náladu Epitaf – krátký veršovaný nápis na hrob Epigram – drobná báseň v satirickém duchu s vyhrocenou pointou
Přírodní lyrika Když svatý Josef otvírá, tu zima kvílí: Ouha! Tesařská ostrá sekyra, zpod pláště světci čouhá. Hned vlečku zimě přesekne, zašlápne špínu sněhu, a vše co bylo nepěkné, promění v zpěv a něhu. Kéž vlaštovky už zavolá, jež byly s námi loni. Fialka, skrytá dopola, pod keřem prudce voní. Rozepne kvítek spanilý, strom celý rázem zbělá, a kde se vezme-za chvíli, bude na kvítku včela. Sedne si vprostřed do medu, aby ji slunce hřálo, a to je vše, co dovedu, já vím, že je to málo. Jaroslav Seifert JARNÍ VYMYSLI PRO BÁSEŇ VHODNÝ NÁZEV. Vyhledej – METAFORU A PERSONIFIKACI.
Zrosená sklenička ta jež se časem pyšní nazlátlým vínem kterés pila s mými rty nemluví jako ty nepovíš mi jaká je vzdálenost která tě má má milá zda umí milovat a zda tě pevně stiská když z okna vykloněna hledíš na ni zda dobře líbá tě ty vzdálená ty blízká v mém nepřejícném zadívání V samotě bodláků rozbolestněných sladce jen málo klidu přáno je mi v samotě bodláků se toulám po zahrádce a chci tě obejmouti celou zemí tak aby ruce mé (ty temné lesy vzadu) tě nepustily již i kdybys chtěla a ústa má (jaká čest pro zahradu!) aby tě celou provoněla abys už nemohla mi nikdy odejíti tak na dlouho tak sama do daleka a abych stále viděl jak se třpytí tvá malá náruč (krásná čistá řeka) Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Jiří Orten MILOSTNÝ DOPIS VYMYSLI PRO BÁSEŇ VHODNÝ NÁZEV. K čemu básník přirovnává své ruce a náruč své milé? JDE O LYRIKU PŘÍRODNÍ NEBO MILOSTNOU?
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Translate by dictionary: The Song of Hiawatha Henry W. Longfellow Should you ask me, whence these stories? Whence these legends and traditions, With the odors of the forest With the dew and damp of meadows, With the curling smoke of wigwams, With the rushing of great rivers, With their frequent repetitions, And their wild reverberations As of thunder in the mountains? Henry W. Longfellow: Píseň o Hiawatě Přeložil Josef Václav Sládek Tážete se, odkud vzal jsem tyto pověsti a báje, s doubravin a lesů vůní, s mlhami a rosou lučin, s chumly dýmů wigwamových, se šumotem velkých proudů, s častým téhož hlaholením, s divokými ozvěnami jako v horách rachot hromu?
Zpětná vazba Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Pokus se napsat krátkou báseň na téma KRAJINA MÉHO DOMOVA. Použij básnická přirovnání a metafory (personifikace). Nápověda: Stromy si šeptají… Ticho hor… Plačící obloha… Cesty svazují kopce jako stuhy…
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Použité zdroje: Obrázky - Texty