NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Hudební výchova – 8. ročník TÉMA: Vážná artificiální hudba ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Žáci se formou prezentace seznámí s artificiální hudbou 50. let a hlavními představiteli. Prostřednictvím úkolu si prohloubí nabyté vědomosti.
- od 50. let 20. století po současnost
SERIÁLNÍ HUDBA – skladatel si vytvoří vlastní řady stupnic (série) o různém počtu tónů, s nimiž pracuje. Lze si vytvářet i různé série délek tónů, síly zvuku, nástrojových barev apod. Tato takřka „matematicky“ tvořená hudba je pro běžného posluchače těžko srozumitelná a poslouchatelná. Představitelé: Olivier Messiaen Piere Boulez
Pokusy se zvuky tvořenými elektronickou cestou jsou doloženy již ve 20. a 30. letech 20. století (nástroje jako Martenotovy vlny, trautonium, eterofon). V Kolíně nad Rýnem vzniklo první studio elektronické hudby. Osobnost: Karlheinz Stockhausen
Vznik v 50. a 60. letech 20. století. Roli v aleatorní hudbě hraje náhoda. Autor náhodně k sobě skládá různé hudební prvky. Notový materiál se liší od klasického zápisu. Interpret dílo dotváří na pódiu, motivy např. poskládá podle vlastního zvážení a momentální nálady. Každé takové dílo se pak stává neopakovatelným originálem. Představitel: John Cage
Skladba není zapsaná v notách, ale zachycená pouze v grafické podobě. Je to „hudba pro oči“. Interpret převádí do hudební řeči své dojmy, které jsou v něm vyvolávány pohledem na grafický záznam skladby.
Uveď další hudební směry vážné artificiální hudby.
Např.: Impresionismus Dodekafonie Expresionismus Pařížská šestka Novoklasicismus
Text je dílem autorky ze dne