Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_22_07 Název materiáluOsobní rozpočet AutorMgr. Pavel Lintner Tematická oblastFinanční gramotnost Tematický okruhTabulkový procesor Ročník1 Datum tvorbyúnor 2014 Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora
Osobní rozpočet
Úvod do problematiky osobní rozpočet je soubor peněžních částek rozdělených na příjmy a výdaje dává nám informaci o naší současné finanční situaci informuje nás o našem chování a hospodaření s penězi napomáhá nám uvědomit si, zda bychom peníze mohli použít jiným efektivnějším způsobem
Úkol 1: Vytvořte v tabulkovém procesoru tabulku pro sestavení osobního rozpočtu – jeho položky a částky upravte tak, aby odpovídaly vaší skutečné situaci.
Úkol 2: Vytvořte grafy struktury celkových příjmů a výdajů.
Úkol 3: a)Vyhodnoťte váš rozpočet z hlediska celkové bilance – přebytkový, vyrovnaný, schodkový. b)Uveďte způsoby, kterými byste mohli vylepšit bilanci rozpočtu, případně kterými byste dosáhli tvorby finanční rezervy (kterou můžete využít ke spoření, nebo ponechat pro případ neočekávaných výdajů). c)Označte, které vaše výdaje jsou nezbytné, nutné a zbytné.
Řešení hotové řešení zadaných úkolů naleznete v souboru OsobniRozpocet.xlsx OsobniRozpocet.xlsx
Pokyny pro vyučující před zahájením práce zpřístupněte žákům soubor s řešením tak, aby výpočty v tabulce byly funkční, ale aby žáci nemohli číst vzorce v buňkách s výpočty (uzamkněte a zaheslujte list)
Pokyny pro vyučující seznamte se v rozsahu tohoto příkladu s problematikou sestavení osobního rozpočtu vysvětlete žákům jednotlivé typy výdajů (nezbytné, nutné a zbytné) a ukažte na příkladech