Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_12.2.17 Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Michaela Blažková Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
Advertisements

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména konkrétní a abstraktní Název sady: Český.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Velká písmena Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Některé odchylky od pravidelného skloňování podstatných.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.3.8 druhy vět podle postoje mluvčího Název sady: Český jazyk 7.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Číslovky Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Každé slovo v mluveném nebo psaném projevu má platnost některého slovního druhu. Podle věcného, případně mluvnického významu rozlišujeme deset slovních.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovní druhy 2 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Procvičování podstatných jmen. Název školy ZŠ Zlonice, okres Kladno Adresa školy Komenského 305, Zlonice Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ , Moderní.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: Popis Název sady: VY_32_Inovace_ Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa 4 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková Název sady:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Vypravování 3 Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu:
Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku, slouží k opakování probraného učiva Datum: Ročník: 6. Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ charakteristika Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo projektu:
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Bc. Naďa Prejzová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slovesa Název sady: Český jazyk a literatura 3. ročník Číslo.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Podstatná jména hromadná, pomnožná, látková
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Téma: Předmět a příslovečné určení
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová VY_32_Inovace_12.1.3
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
VY_32_INOVACE_ČJ.5.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Štěpánka Beranová Datum: Jazyk a jazyková komunikace, Český jazyk.
Slovesa.
Příslovce Mgr. Michal Oblouk.
VY_32_INOVACE_2C_19_ZIVOTOPIS Životopis dubna 2012
Věta se skládá ze slov Název školy
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Název školy Plavská škola Autor Mgr. Jana Kneřová Název
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
VY_32_INOVACE_Sib_I_09 Slovní druhy
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Autor: Mgr. Marie Hrbková Název: VY_32_INOVACE_1C42Čj3_Slovní druhy
SLOVNÍ DRUHY. SLOVNÍ DRUHY Přehled slovních druhů: Slova ohebná: Skloňují se: 1. Podstatná jména 2. Přídavná jména 3. Zájmena 4. Číslovky Časují se:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Slovní druhy - procvičování
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Podstatná jména pomnožná hromadná a látková
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_04 příslovečná určení
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Podstatná jména pomnožná, hromadná, látková
Škola Základní škola Tehov, okres Praha-východ, Tehov 78, Autor
VY_32_ INOVACE_O7_ ČESKÝ JAZYK 3
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Autor: Mgr. Hana Novotná
Předpony s-, z-, vz- Český jazyk 4. a 5. ročník.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
AUTOR: Mgr. Marie Benabdelmalek NÁZEV: VY_32_INOVACE_2B_14
Autor: Mgr.Lenka Preisová
VY_32_Inovace_4.2.3 Cesta do školy
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Věta se skládá ze slov Název školy
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní přehled o neohebných slovech a jejich funkci v mluveném a psaném projevu. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.

Slova neohebná

p ř íslovce p ř edlo ž ky spojky č ástice citoslovce jsou slova neohebná. Nedají se skloňovat ani časovat.

Vypište z následujícího textu slova neohebná a určete u nich slovní druh: Byl den jak květ, pták pěl, klas zrál, a nad vším jas. Jen hvozd se tměl, tam, kde spal chlap. Spal den a noc, neb pil jak Dán. Když jím třás chlad, vstal a chtěl jít dál, leč měl hlad. Jed by. A pil! Spíš pil, jen mít zač. Měl ret jak troud. Vždyť se dá jít na lup, i když je den. Tak šel. …a jak stisk, kolt štěk BENG! BENG!

Řešení: Byl den jak květ, pták pěl, klas zrál, a nad vším jas. Jen hvozd se tměl, tam, kde spal chlap. Spal den a noc, neb pil jak Dán. Když jím třás chlad, vstal a chtěl jít dál, leč měl hlad. Jed by. A pil! A jak! Spíš pil, jen mít zač. Měl ret jak troud. Vždyť se dá jít na lup, i když je den. Tak šel… …a jak stisk, kolt štěk BENG! BENG!

jak, jen, tam, kde, dál, spíš příslovce citoslovce částice spojky předložky nad, na, za(č) a, neb, když, leč, i když a,vždyť BENG! Přiřaďte nalezená slova ke slovním druhům:

doma, rovně, zpět Místo: kde, kudy, kam Včera, pozdě Čas: kdy nešťastně, zbrkle, rychle Způsob: jak, jakým způsobem vyjadřují okolnosti děje: Příslovce

Příslovce se tvoří: z přídavných jmen z podstatných jmen jako příslovečné spřežky dobrý - dobře kolo - kolem do hromady - dohromady

Příslovce rozvíjejí 1. slovesa 2. příslovce Přiřaďte ke slovesům a příslovcím vhodná příslovce místa, času a způsobu: házet stříhat přemýšletutíkat snažit se sedětrychledobře učit se stavět zpívat

Příklady řešení: místočas způsob Házet doprava dnes rychle Stříhat dole zítra nakrátko Přemýšletvenku ráno usilovně Utíkat tudy včas pomalu Snažit se doma někdy opravdu Sedět vlevo večer zpříma Učit se venku pozdě pilně Stavět nahoře brzy pečlivě Zpívatvysoko včera krásně Rychlevelmi, hodně, extrémně Dobřepoměrně, zcela, dost

Zapamatujte si: Slova neohebná jsou důležitá v ústním i psaném projevu k vyjádření okolností děje (kdy, kde, jak se něco stalo). Kolik slov neohebných najdeš v následujícím úryvku? Jsou důležitá pro pochopení děje? Leč chlap je mlád dnes a dnes má víc sil! Kmet už je mdlý, chlap na něj klek a chce ho bít, když tu zlý pes se zved a chňap! Chlap má prst pryč. Než pes spolk prst, než kmet se vzmoh, chlap skrz sklep jde ven. Tam, co je vchod, je schod…

Řešení: Leč chlap je mlád dnes a dnes má víc sil! Kmet už je mdlý, chlap na něj klek a chce ho bít, když tu zlý pes se zved a chňap! Chlap má prst pryč. Než pes spolk prst, než kmet se vzmoh, chlap skrz sklep jde ven. Tam, co je vchod, je schod… Správná odpověď: 18 Přečti text bez slov neohebných. Jak se změní smysl některých vět?

Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obrázky z galerie Klipart WERICH, Jan. Fimfárum. Praha: Albatros, 2008, ISBN