Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Slova neohebná Název sady: Český jazyk 6. ročník Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál je určen žákům 6. ročníku. Podává základní přehled o neohebných slovech a jejich funkci v mluveném a psaném projevu. Jsou v něm zařazena cvičení k upevnění učiva. Obsahuje animace.
Slova neohebná
p ř íslovce p ř edlo ž ky spojky č ástice citoslovce jsou slova neohebná. Nedají se skloňovat ani časovat.
Vypište z následujícího textu slova neohebná a určete u nich slovní druh: Byl den jak květ, pták pěl, klas zrál, a nad vším jas. Jen hvozd se tměl, tam, kde spal chlap. Spal den a noc, neb pil jak Dán. Když jím třás chlad, vstal a chtěl jít dál, leč měl hlad. Jed by. A pil! Spíš pil, jen mít zač. Měl ret jak troud. Vždyť se dá jít na lup, i když je den. Tak šel. …a jak stisk, kolt štěk BENG! BENG!
Řešení: Byl den jak květ, pták pěl, klas zrál, a nad vším jas. Jen hvozd se tměl, tam, kde spal chlap. Spal den a noc, neb pil jak Dán. Když jím třás chlad, vstal a chtěl jít dál, leč měl hlad. Jed by. A pil! A jak! Spíš pil, jen mít zač. Měl ret jak troud. Vždyť se dá jít na lup, i když je den. Tak šel… …a jak stisk, kolt štěk BENG! BENG!
jak, jen, tam, kde, dál, spíš příslovce citoslovce částice spojky předložky nad, na, za(č) a, neb, když, leč, i když a,vždyť BENG! Přiřaďte nalezená slova ke slovním druhům:
doma, rovně, zpět Místo: kde, kudy, kam Včera, pozdě Čas: kdy nešťastně, zbrkle, rychle Způsob: jak, jakým způsobem vyjadřují okolnosti děje: Příslovce
Příslovce se tvoří: z přídavných jmen z podstatných jmen jako příslovečné spřežky dobrý - dobře kolo - kolem do hromady - dohromady
Příslovce rozvíjejí 1. slovesa 2. příslovce Přiřaďte ke slovesům a příslovcím vhodná příslovce místa, času a způsobu: házet stříhat přemýšletutíkat snažit se sedětrychledobře učit se stavět zpívat
Příklady řešení: místočas způsob Házet doprava dnes rychle Stříhat dole zítra nakrátko Přemýšletvenku ráno usilovně Utíkat tudy včas pomalu Snažit se doma někdy opravdu Sedět vlevo večer zpříma Učit se venku pozdě pilně Stavět nahoře brzy pečlivě Zpívatvysoko včera krásně Rychlevelmi, hodně, extrémně Dobřepoměrně, zcela, dost
Zapamatujte si: Slova neohebná jsou důležitá v ústním i psaném projevu k vyjádření okolností děje (kdy, kde, jak se něco stalo). Kolik slov neohebných najdeš v následujícím úryvku? Jsou důležitá pro pochopení děje? Leč chlap je mlád dnes a dnes má víc sil! Kmet už je mdlý, chlap na něj klek a chce ho bít, když tu zlý pes se zved a chňap! Chlap má prst pryč. Než pes spolk prst, než kmet se vzmoh, chlap skrz sklep jde ven. Tam, co je vchod, je schod…
Řešení: Leč chlap je mlád dnes a dnes má víc sil! Kmet už je mdlý, chlap na něj klek a chce ho bít, když tu zlý pes se zved a chňap! Chlap má prst pryč. Než pes spolk prst, než kmet se vzmoh, chlap skrz sklep jde ven. Tam, co je vchod, je schod… Správná odpověď: 18 Přečti text bez slov neohebných. Jak se změní smysl některých vět?
Zdroje: KRAUSOVÁ, Zdeňka; TERŠOVÁ, Renata. Český jazyk 6. Plzeň: Fraus, 2003, ISBN Obrázky z galerie Klipart WERICH, Jan. Fimfárum. Praha: Albatros, 2008, ISBN