 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropská kultura v 16.století počátek protireformace
Advertisements

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_inovace _606.
MODERNÍ VĚDA Počátek novověku
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Projekt: Moderní škola 2010 registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_168 Předmět: Český jazyk – Náš svět ( Člověk a jeho svět)
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Základní škola a mateřská škola Damníkov NAŠE MODERNÍ ŠKOLA
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
TÉMA: Tomáš Garrigue Masaryk
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
DUM:VY_32_INOVACE_VIII_3_1_Co je fyzika.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Transkript prezentace:

 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VI_3_19 Školy a vzdělání, počátky moderních přírodních věd - prezentace Šablona číslo: VI Sada číslo: 3 Pořadové číslo DUM: 19 Autor: Mgr. Radmila Smolíková

 Anotace: školy a vzdělávání, počátky moderních věd v století Očekávaný výstup: žáci vnímají období století jako dobu velkých pokroků v astronomii, matematice, fyzice, seznamují se s významnými vědci té doby Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12– 13let Klíčová slova: heliocentrická soustava, Mikuláš Koperník, Tycho Brahe, Galileo Galilei, Jan Kepler Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, sešit, psací potřeby, učebnice (Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog, 2010) Potřebný čas pro výuku DUM: 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje látku na interaktivní tabuli a žáci poté ústně rekapitulují získané vědomosti. Žáci si učiní krátký zápis do sešitu.

 zdroje Mandelová, H., Kunstová, E., Pařízková, I. Dějiny středověku a počátků novověku. 2. vydání. Liberec: Dialog, 2010.

  I v 16. století navštěvovali žáci městské školy. Základní vzdělání potřebovali pro řemeslo, obchod, správu města, …..  Pak mohli navštěvovat i gymnázium a univerzitu.  Nejenom děti šlechticů, ale i potomci zámožnějších měšťanů mívali soukromé učitele (bývali jimi absolventi univerzity). Školy a vzdělanost v 16. – 17. století

  gymnázium  univerzita  preceptor  cenzura  heliocentrická soustava  jezuité Co je to? Kdo je to? (vyhledej v učebnici)

  Gymnázium – v 16. století vyšší škola pro chlapce. (Je dnešní gymnázium pouze pro chlapce?)  Univerzita – vysoká škola, v čele stojí rektor.  Preceptor – domácí učitel.  Cenzura – dohled, dozor nad zveřejňovanými tiskovinami. Bývá svěřen do rukou úředníků.  Heliocentrická soustava – učení o pohybu planet kolem země.  Jezuité – náboženský řád (vznikl r. 1534). Zpočátku se věnoval činnosti na školách, později misionářské činnosti. V češtině se užívalo i označení Tovaryšstvo Ježíšovo. Věděl/věděla jsi?

 Zásadní význam pro šíření poznatků a rozvoj poznání měl knihtisk :  spisy o objevech v přírodních vědách,  první tištěné mapy (v Čechách v roce 1518 – Klaudyánova),  učebnice,  překlady vědeckých děl,  cestopisy, popisy zemí,  zakládání knihoven (knihy byly dostupné širší veřejnosti. Rozvoj poznání a věd v 16. století

  V 16. století se značně rozšířila možnost cestování. Cílem putování mladých šlechticů byla Itálie, Německo, Anglie, Turecko, Španělsko.  Mnozí z nich potom o svém putování psali knihy.  K nejznámějším patří několik cest Kryštofa Haranta z Polžic a Bezdružic, putování Bedřichy Donína do Itálie nebo cesta do Cařihradu Václava Vratislava z Mitrovic. Cesty za poznáním

  Na univerzitě v Padově byly položena základy vědecké anatomie.  Španělský učenec M. Servet objevil malý krevní oběh.  V Norimberku byl v roce 1492 navržen první globus.  V matematice byla např. zavedena desetinná tečka, symbol pro druhou odmocninu a desetinné zlomky.  První česká příručka aritmetiky vznikla v roce Velké objevy přírodních věd

 Znáš je?  Mikuláš Koperník ( ). Polský vědec, patřil mezi největší vědce renesanční Evropy. Své dílo „O bězích nebeských sfér“ vydal až po dlouhém váhání (obával se reakce katolické církve.  Tycho Brahe ( ). Dánský astronom, který působil na dvoře Rudolfa II. v Praze. Spolupracoval s Janem Keplerem. Jeho náhrobek je v Týnském chrámu v Praze.  Galileo Galilei ( ). Italský fyzik a astronom. Navázal na Koperníkovo učení. Jako první pozoroval dalekohledem měsíční krátery.  Jan Kepler ( ). Německý astronom, který v letech 1600 až 1612 působil v Praze. V roce 1630 sestrojil dalekohled.