Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová."— Transkript prezentace:

1 PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.

2 NAKLONĚNÁ ROVINA TÉMA:

3 Historie V pradávných dobách užívali lidé k práci pouze sílu vlastních svalů, později sílu svalů ochočených zvířat. Postupem času objevili jednoduché stroje, které jim námahu ulehčily. Příkladem je nakloněná rovina (Bradáč et al., 2006). Obr. 1 Obr. 2 Obr. 3

4 Nakloněná rovina Zvedáme-li břemeno svisle vzhůru, potřebujeme vyvinout mnohem větší sílu, než budeme-li ho posouvat po nakloněné rovině do stejné výšky (Bradáč et al., 2006). Obr. 4 Obr. 5

5 Využití nakloněné roviny při stavbě pyramid
Dokonce i staří Egypťané využívali ke stavbě pyramid princip nakloněné roviny. Obrovské kamenné kvádry byly zvedány až do výšky 150ti metrů. Obr .6 Obr. 8 Obr. 7

6 Další využití principu nakloněné roviny
Nakloněnou rovinou je i silnice vinoucí se svahem k vrcholu hory. Dlouhou zavinutou nakloněnou rovinou je i stoupání závitu šroubu nebo závitu zvedáku (Bradáč et al., 2006). Obr. 9 Obr. 10

7 Žabák přemýšlí, kde musí vynaložit větší sílu k vyzvednutí melounu na vrchol. Mírný nebo strmý svah?
MÍRNÝ SVAH STRMÝ SVAH SÍLA SÍLA DRÁHA DRÁHA GRAVITAČNÍ SÍLA BŘEMENE GRAVITAČNÍ SÍLA BŘEMENE

8 ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_V_3_05_Nakloněná rovina Šablona číslo: V Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Jiřina Jeršovová

9 Anotace: Prezentace popisuje systém a využití nakloněné roviny
Anotace: Prezentace popisuje systém a využití nakloněné roviny. Pro lepší pochopení tohoto systému jsou připraveny názorné příklady. Očekávaný výstup: Žáci pochopí systém nakloněné roviny. Dovedou rozpoznat v jakých případech se tento systém využívá. Pochopí proč lidem ulehčuje práci. Druh učebního materiálu: prezentace zpracovaná v programu Powerpoint Typická věková skupina: let Klíčová slova: nakloněná rovina, závit šroubu, serpentiny Pomůcky a materiál: počítač, interaktivní tabule, učebnice - Bradáč P.et al., (1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Prezentace obsahuje učební texty (Bradáč P. et al.,(1996): Přírodověda 5 – Člověk a technika. – Alter, Všeň. ISBN ) , které jsou doplněny mnoha příklady, viditelných na obrázcích. Díky těmto obrázkům si snáze zapamatují, v jakých situacích se nakloněná rovina využívá. V závěru prezentace je uveden logický příklad k řešení, na kterém si vyučující ověří, zda žáci porozuměli dané problematice.

10 Zdroje: http: //office.microsoft.com
Obr. 1 Obr.2 Obr.3 Obr.4 Obr.5 Obr. 6 Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 Obr. 10


Stáhnout ppt "PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová."

Podobné prezentace


Reklamy Google