Klima na Zemi a sluneční aktivita Speciální prezentace na semináři Zemědělského svazu Praha 22.3.2016 22.3.2016 Pavel Kalenda 1, Vítězslav Kremlík 2, Ivo.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti METEOROLOGIE, BEZPEČNOST A ITS DOPRAVY PŘÍZEMNÍ MAPA I. Praha 2012.
Advertisements

VESMÍR Štěpán Rakovič 5.A. SLUNEČNÍ SOUSTAVA Sluneční soustava se skládá z 8 planet, 5 trpasličích planet a přes 150 měsíců hlavně u Jupitera, Saturnu,
Vznik, kosmické objekty ve sluneční soustavě.  před 4,8 miliardami let společně se Sluncem  spojováním částeček hmoty  prachová zrna  krystalky zmrzlých.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová OBJEVUJEME VESMÍR VESMÍRNÁ TĚLESA SLUNEČNÍ SOUSTAVA CESTY DO VESMÍRU.
ZEMĚPIS. - Slunce (1 hvězda) - 8 planet: - Merkur - Venuše - Země - Mars - Jupiter - Saturn - Uran - Neptun SLUNEČNÍ SOUSTAVA.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 9 Autor: Mgr. Zuzana Vimrová 1. Co všechno najdeme ve vesmíru? HVĚZDY GALAXIE SLUNCE PLANETY MLHOVINU.
Měsíc. Co je to Měsíc? Měsíc je koule, která v noci svítí, ale někdy není vidět. Je tam nebo ne? Měsíc je jediný známý satelit naší Země. Také se mu říká.
Sféry Země ZŠ Hejnice 2010 Mgr.Jan Kašpar. Sféra = vrstva, „obal“ Země Atmosféra – plynný obal Biosféra – živá hmota na Zemi Hydrosféra – vodní vrstva.
Název školyZŠ Elementária s.r.o Adresa školyJesenická 11, Plzeň Číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Číslo DUMu VY_32_INOVACE_ Předmět Zeměpis.
VY_32_INOVACE_07-44 Ročník:VIII. ročník Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Vzdělávací obor:Zeměpis Tematický okruh:Evropa Téma:Evropa – přírodní poměry.
Anotace Čtení s porozuměním, schopnost vyhledávat informace z vnějších zdrojů a doplnit tak učební látku Autor Dagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup.
Vypracoval: Jaroslav Sýkora Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2015/16 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
RISKUJ! Použité fotky – autor. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Název Světový ekologický problém: oceán
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Lutín příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Dostálová Název: EU_32_DOS_PR45_011 Téma: Přírodověda 4. a.
Témata: Klasifikace podnebí Globální změny klimatu Předpověď počasí
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Vlastnosti plynů.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Vytápění Tepelné ztráty
Finanční část Praha, 25. července 2017.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Pásma požáru Požár a jeho rozvoj.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:
ATMOSFÉRA podnebí VY_32_INOVACE_07-10 Ročník: VI. r.
Obecná teorie relativity
Financování přímých NIV
Vesmír hvězdy = hvězdná soustava = Galaxie – tvar plochého disku.
Erupce vulkánu na Aljašce
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Autor: Andrea Kolářová
TINKA VILIMKOVÁ 5.A ZŠ KLÁNOVICE
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
KINETICKÁ TEORIE STAVBY LÁTEK.
Biomy.
Saturn Sluneční soustava Název školy
ZEMĚPIS 6. ROČNÍK VY_32_INOVACE_03_05_sluneční soustava.
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_158_Planety
VY_32_INOVACE_14_32_POHYBY ZEMĚ – STŘÍDÁNÍ DNE A NOCI
SLUNEČNÍ SOUSTAVA = planetární systém kolem Slunce.
METEOROLOGIE Základní škola T. G. Masaryka Blatná, okr. Strakonice
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
9. ABIOTICKÉ PODMÍNKY ŽIVOTA
Abiotické podmínky života.
Klimatologické indexy Zadání cvičení
PŘÍRODNÍ KATASTROFY POVODNĚ– vznikají, pokud korytem řeky protéká více vody, než kolik je koryto schopno pojmout. POVODNĚ.
Země a život, vývoj života
HYDROSFÉRA vodní obal Země.
PRV 3 – Neživá příroda Název školy Plavská škola Autor
EU_32_sada 2_04_PV_Sluneční soustava_Duch
Nestacionární šíření tepla: teplotní útlum a pokles dotykové teploty.
Atmosféra Země.
Země ve vesmíru.
Rozmanitost a ochrana přírody, vesmír, technika Název materiálu
Vlastnosti plynů.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Blanka Machovcová
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_12_INOVACE 2_11
Modely obnovy stárnoucího zařízení
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Klima na Zemi a sluneční aktivita Speciální prezentace na semináři Zemědělského svazu Praha Pavel Kalenda 1, Vítězslav Kremlík 2, Ivo Wandrol 3 1 ÚSMH AV ČR, 2 Náchod 2 Náchod 3 SLU Opava 3 SLU Opava

Agenda 1) Úvod – klimatické změny na Zemi 2) Země jako součást Sluneční soustavy 3) Slunce jako zdroj energie na Zemi 4) Klima na Zemi jako odezva na sluneční aktivitu 5) Modelování budoucího vývoje klimatu 6) Závěr

1) Úvod Na Zemi se mění klima a složení atmosféry po celou dobu. S příchodem rostlin na souš se radikálně snížil obsah CO2 v atmosféře (ordovik, silur) To také nastartovalo geologický „život“ Země.

1) Úvod – od Adama (5 mil let) Posledních cca 4 mil. let teplota na Zemi generelně klesá. Posledních cca 3 mil. let převažují glaciály nad krátkými interglaciály. Milankovičovy cykly 41 a 100 tisíc let – orbitální parametry Země.

2) Země jako součást Sluneční soustavy (osvit není konstantní) Milankovičovy cykly 41 a 96 tisíc let – orbitální parametry Země. Excentricitae 96 tis. let Sklon osye 41 tis. let

2) Země jako součást Sluneční soustavy (osvit není konstantní) (D. Paillard 2013) Milankovičovy cykly 41 a 96 tisíc let – orbitální parametry Země.

Žijeme v krátkém interglaciálu, který by měl zanedlouho skončit, ukazují aktuální parametry orbity Země (Ganopolski EGU 2013) (Murry Selby) 2) Země jako součást Sluneční soustavy (data z vrtu Vostok (Petit et al. 1999))

Total solar irradiance (TSI) ukazuje 11-letý cyklus a generelně klesá od počátku měření v 80. letech. Koreluje se sluneční aktivitou. 3) Slunce – zdroj energie na Zemi (TSI podle satelitů (Soon 2015))

Maunderovo minimum koinciduje s Malou dobou ledovou MM – Středověké teplotní optimum 3) Slunce – zdroj energie na Zemi (Wolfova čísla z 10 Be (Usoskin et al 2011))

3 konjunkce Jupiter – Saturn = let (čínský astrologický cyklus) = 1/3 cyklu let (Jose 1960) Polovina konjunkce Uran – Neptun = let 6 konjunkcí Uran – Neptun = 1025 let (T. Niroma) Každých 1000 let je posun cyklů o 20–40 let (neznámé hmoty ve SS). Extrémy klimatických změn odpovídají rovnici A = 5.sin((t-t0)/59.577) + 3.sin((t-t1)/85.72) + 2.cos((t-t3)/1025) 3) Slunce – zdroj energie na Zemi (interference konjunkcí (Ladma 2007))

Uspořádané trojlístkové periody SIM 3) Slunce – zdroj energie na Zemi (Solar inertial motion (Jose 1960, I. Charvátová)

Neuspořádané (chaotické) období SIM = chladné klima 3) Slunce – zdroj energie na Zemi (Solar inertial motion (Jose 1960, I. Charvátová)

Posun o let (Jose cyklus) 4) Klima – odrazem sluneční aktivity Proxy sluneční aktivita za let (Solanki et al. 2005)

Posun o let (Jose cyklus) – největší koeficient kroskorelace je pro posun 6261 let 4) Klima – odrazem sluneční aktivity (Proxy sluneční aktivita (Solanki et al. 2005)

4) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let

nynější otepleníprvní státy (Mezopotámie)konec glaciálu 4) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let – v roce 2121 bude konec cyklu

římské optimumstředověké optimum nynější oteplení 4) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let – v roce konec cyklu

) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let (U/N) – začátek chaotického období 1994

odhad amplitudy sluneční aktivity v maximu podle symetrie maximum symetrie 1820 minimum symetrie maximum symetrie 1820 minimum symetrie ) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let (U/N) – Kulčar (2008)

) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let – v Pacifické Dekadická Oscilace

) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let – v polárních zářích (Křivský a Pejml)

) Klima – odrazem sluneční aktivity Cyklus let – v LOD a teplotách

5) Klima – model sluneční aktivity Energetický rozpočet - z 1362 W/m2

5) Klima – model sluneční aktivity Korelace mezi OLR a globální teplotou

5) Klima – model sluneční aktivity Srovnání akumulovaného tepla = OLR a globální teploty (Mann et al. 2008)

5) Klima – model sluneční aktivity Srovnání akumulovaného tepla = OLR a výšky hladin světového oceánu (Jevrejeva et al. 2009) Katla PinatuboTambora Katla PinatuboTambora

5) Klima – model sluneční aktivity Scénáře vývoje sluneční aktivity Channon (2011) 2000 prudký pokles sluneční aktivity jako před MM 2000 prudký pokles sluneční aktivity jako před MM

5) Klima – model sluneční aktivity Scénáře vývoje klimatu v závislosti na sluneční aktivitě „hiatus“ – 2030 oteplení (0.5°C) „hiatus“ – 2030 oteplení (0.5°C)

Závěr - Klima na Zemi se vyvíjí stejně, jako se vyvíjí samotná Země a život - Po přechodu života na souš (ordovik, silur) se snížila koncentrace CO2 na nejnižší úroveň. Nyní jsou koncentrace CO2 druhé nejnižší – doprovázeno glaciály. - Milankovičovy cykly (+ glaciály) jsou odrazem parametrů orbity Země (jako jaro-léto-podzim-zima). - Nyní je očekáván příchod doby ledové. - Periody planet ve sluneční aktivitě jsou rozpoznatelné i v klimatu (11 let, 22 let, 60 let, 85 let, 216 let, 272 let, 534 let, 934 let, 6256 let). - Akumulace tepla v kůře integruje a tím opožďuje klimatické změny za sluneční aktivitou. Poločas uvolňování tepla je cca 270 let. - Všechny cykly jsou blízko maxima a je možno očekávat radikální pokles sluneční aktivity a poté i pokles teplot na Zemi. - Do roku 2030 stagnace, poté mírný nárůst do roku 2060, poté mírný pokles do 2090, za kterým bude následovat další pokles teplot. - V případě výbuchu sopky VEI >5 dojde k rychlému ochlazení.

Závěr – Christy (2015) - testimony Pouze 1 ze 102 modelů IPCC je v souladu s pozorováním. 99% modelů je zcela mimo realitu => nezahrnují podstatný parametr

Děkuji za pozornost

Diskuze

Diskuze

Diskuze