Wernerův plán+Evropský měnový systém Michal Částek B_EMI Evropská měnová integrace.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rozvojové programy pro VVŠ 8. února Rozvojové programy VVŠ Rozvojové programy 2012 Požadavky vysokých škol v centralizovaných projektech → finanční.
Advertisements

Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Maastrichtská konvergenční kritéria BIVŠ. Základní přehled Členské země EU = členské země HMU -Členské země eurozóny = členské země HMU účastnící se třetí.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Clo a celní politika. Celní politika je součástí zahraničně-obchodní politiky státu kontroluje a eviduje oběh zboží s cizinou chrání ekonomické zájmy.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Téma 1. Charakteristika finančního řízení 1. Cíle finančního řízení 2. Hlavní oblasti finančního managementu 3. Finanční rozhodování podniku 4. Finanční.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
FINANČNÍ GRAMOTNOST POPIS FUNKCÍ CENTRÁLNÍ BANKY.
Jan Jež Problematika veřejné podpory v oblasti podpory 3.2 OP VK ORR, Krajský úřad kraje Vysočina.
1. Světová válka Odstrčil Petr. První světová válka před rokem 1939 známá jako Velká válka, nebo světová válka byl globální válečný konflikt probíhající.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Obchod, trh Základy hospodaření.
Seminář o stavebním spoření
Technické prostředky v požární ochraně
Rozpočtový deficit Veřejná ekonomika 2.
Propagace zemědělských produktů spolufinancovaná EU v novém režimu Mgr
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Pojem přeměna obchodní společnosti
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
nevýdělečné organizace (ČÚS a vyhláška 504/2002 Sb.)
Finanční politika 8. března 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Státní organizace.
Úvod do tržní hodnoty a hromadného oceňování
5. Technická analýza Odvozuje budoucí pohyb kursu od jeho minulého vývoje Fundamentální analýza vytyčuje v prognóze koridor očekávaného pohybu kursu.
Seminář pro příjemce OPVK
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Téma 11: Finanční plánování
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Jednotné principy klasifikace na GJKT
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE Ing. Martina Šudřichová
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE Ing. Martina Šudřichová
2. ČNB a její role v platebním styku.
VŠFS kombinované studium
Jak na strategické plánování v MŠ a ZŠ Přehled o dotací
VAŠE FIRMA JE LOĎ PLUJÍCÍ K VYTČENÉMU CÍLI, KTERÝM JE:
VNĚJŠÍ HOSPODÁŘSKÁ POLITIKA
Zdroje financování majetku - PASIVA
Pozemkové úpravy.
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Základy účetnictví změny rozvahových položek
. Seminář ČESTR Chov SKotu 2017.
Část X: Finanční řízení stavební spořitelny
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Základní finanční kategorie a finanční nauky
ministr práce a sociálních věcí
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2018
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Ekonomika podniku STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Seminář o stavebním spoření
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
Transkript prezentace:

Wernerův plán+Evropský měnový systém Michal Částek B_EMI Evropská měnová integrace

Bretton-woodský systém Po druhé světové válce – USD jediná směnitelná měna za zlato – ZE měny byly zafixovány na USD Zajištění stabilního vývoje bez měnových fluktuací 1971 – ukončení brettonw. systému – ukončení dolarové hegemonie Kurzy začaly volně plovat – větší nestabilita v měnových systémech

Systém měnového hada 1972 – Basilejská dohoda – vytvoření Evropského svazu směnných kurzů Systém „Had v tunelu“ – had – ZE měny vůči USD v oscilačním pásmu 4,5%, ZE vůči sobě – oscilační pásmo 2,25 %. četné vystupování z měnového hada – v rámci hada paradoxně zůstaly země, které zastávaly spíše ekonomistickou strategii V měnovém hadu se neudržely monetaristé – Fr, Belgie, Itálie. VB vstoupila v roce 1972 – ihned vystoupila

70. Léta Wernerův plán HMU Prosinec 1969 –konference v Haagu –rozšíření ES+rozhodnutí o zahájení budování HMU Říjen 1970 – Wernerův plán – vybudování HMU v průběhu 10- letého přechodného období (1. tříleté období zahájeno ) Kompromis mezi ekonomistickým přístupem (Něm, Niz) a monetaristickým přístupem (FR, Bel, Luc, Komise) Hospodářská krize – od r (ropná krize) Únor Rada ECOFIN v důsledku měnové nestability prohlásila, že nemůže rozhodnout o přechodu do druhého stadia  konec budování HMU

Evropský měnový systém Na konci 70.let – ES před sebou úkol stabilizace evropských měnových kurzů-1977 Komise Jenkinse – kritizována (The Economist) pro nečinnost – významný impuls v činnosti Komise Komise převzala iniciativu-předseda Roy Jenkins – představila v říjnu 1977 projekt EMS – dále dopracován Fr. a SRN Březen 1978 se Schmidt s Giscardem d´Estaignem+ Měn.vybor- dohodli systém pevných směnných kurzů. Návrh Fr-něm představen dubna 1978 – Rada ECOFIn schválila projekt v červenci 1978

Zájmy členských zemí na EMS Zájem SRN by se stabilizací směnných kurzů uchránila před důsledky revalvace marky - nevýhoda pro exportně orientovaný průmysl, protiinflační zájmy Německa – USA předpokládaly, že SRN bude lokomotivou hospodářského růstu ES – SRN se soustředilo zejména na kontrolu inflace. Francie - systém pevných kurzů - bojovat proti inflaci (kterou se Francii nedařilo zvládnout vlastními silami) – dalším důvodem byly ceny ve SZP - kolísání cen díky devalvacím a revalvacím Benelux - zájem na stabilizaci směnných kurzů Itálie - zájem jako Francie - omezení inflace VB - proti návrhu - premiér Callaghan navrhoval koordinaci s USA (USA však proti koordinaci) VB - obavy, že neudrží svoji libru vůči marce

Vznik EMS Komise zpracovala v říjnu 1978 složení společné měnové jednotky – konečné schválení technických detailů – Evropská rada 4. a 5. prosince 1978 v Bruselu. Původní předpoklad – zahájení k – zafixování měn až k 13. březnu EMS – znamenal v řešení měnových otázek ES velký průlom – začátek měnové spolupráce ČS

Inflace v členských zemích Index cenové hladiny v průmyslových zemích - v r. 1967=100 - USA, Fr, VB,IT, SRN V roce USA 246 %, Fr 294%, VB 423 %, It 398 %, SRN 175 %. SRN měla nejnižší růst cen - díky revalvování německé marky. Posilování německé marky také přinášelo nerovnováho na společný zemědělský trh – odlišný vývoj do cen výkupu zem. produkce

Evropský měnový systém 3 pilíře EMS I. ECU – Evropská měnová jednotka (košová jednotka) II. ERM – Systém směnných kurzů (stanoví oscilační pásmo a povolenou odchylku od centrální parity měna-ECU) III. Úvěrový mechanismus – umožňuje poskytovat půjčky na intervence CB

Evropský měnový systém European Currency Unit (ECU) – koš zúčastněných měn – pevná hodnota složená z určitých podílů soustředěných měn. Podíl měn odpovídal ekonomické síle jednotlivých států (podíl na HDP ES a podíl na vnitřním obchodu ES) a měnil se na základě rozhodnutí Rady každých pět let nebo na požádání členů ES ( váhy měn v ECU) ECU – nástroj transakcí v rámci EMS – výpočet intervalů měnové parity a základ výpočtu divergence, sestavování rozpočtu ES a pro převod finančních prostředků ze strukturálních fondů ES Zelená ECU – používaná pro stanovení hodnoty cen v rámci SZP

ECU ECU je společným jmenovatelem pro stanovení centrálních sazeb měn členských zemí EU, kolem kterých mohou tržní kurzy v rámci stanoveného rozpětí kolísat. Do roku 1993 toto rozpětí činilo +-2,25 %, s výjimkou Itálie (+- 6%) a později Španělska. Na základě ECU - vytvořen včasný varovné systém - ukazatel divergence Měnová jednotka používaná při platebních transakcích mezi centrálními bankami členských států EMS - oficiální ECU byly vytvořeny členskými státy vložením 20 % rezerv Vytvořen Evropský fond měnové spolupráce EMCF; ECU součástí oficiálních devizových rezerv držených CB členských zemí

ECU ECU se lišila od svého předchůdce Evropské zúčtovací jednotky - nebyla pouze zúčtovací měnou ale také měla peněžní funkci. Pokud se zhodnocuje jedna měna vůči USD na úkor ostatních, tak i roste paritní podíl jedné měny v rámci USD. Mění se tak struktura vah v koši měn oproti fixně stanoveným váhám na pětileté období.

ERM – Systém směnných kurzů Základním prvkem - centrální kurzy ECU v jednotlivých měnách členských zemí EMS - i měny, které nejsou součástí ERM. Změny centrálních sazeb - každých pět let oficiálně - od roku změněny 25x. Od roku posílily měny DEM - 2,5 DEM/ECU na 1,91 DEM/ECU,NLG - z 2,7 na 2,15 NLG/ECU,BEF+LUF - stejně 39,4 BEF/ECU, ostatní oslabily Na základě centrálních sazeb měn vůči ECU DEM/ECU, FRF/ECU se vypočtenou bilaterální centrální kurzy měn - DEM/FRF Poté se určí oscilační pásma - +-2,25 %, od roku % - většinou to ale bylo pásmo 30% - 16,1%, -13,88 %

Ukazatel divergence Vypočítá se ukazatel divergence - varovný signál pro provedení devizových intervencí: D=15x(1-x) - x je váha měny v koši ECU DEM =0,32 - pak D=15x0,68=10.2 % Maximální rozpětí divergence se blíží více intervenčním bodům těch měn, jejichž váha v koši je menší…menší přípustné rozpětí je u měn, které mají vyšší podíl v koši. Hranice ukazatele divergence se poté vypočítá HD=0,75xD - 75% divergence - např. u DEM - to bylo tedy asi 7,5 %, u malých měn - LUF, BEF - okolo10 %. Hranice divergence má zajistit, aby devizové intervence probíhaly s vyšším časovým předstihem a zabránilo se tím dosažení intervenčních bodů. Intervenují CB - nákupem či prodejem měny cizí měny - pokud posiluje kurz vlastní měny- nakupuje cizí měnu - aby zajistily rovnováhu na devizových trzích.

Ukazatel divergence-příklad Klíčový Ukazatel divergence - ukazuje využití povoleného rozpětí…Nejdříve se vypočítá odchylka OD= (denní kurz ECU- centrální kurz ECU)/ centrální kurz ECU - DEM/ECU - denní 1,8, centrální kurz 1,9 - OD=(1,8-1,9)/1,9=5,2%, UD=5,2/D=5,2/10,2=50,9 %. Využití povoleného rozpětí je dost vysoké, dá se očekávat rychlé posilování kurzu DEM - CB se rozhodnou pro intervenci na devizových trzích, popř.revalvace či devalvace centrálních měnových parit. Ukazatel divergence nebyl úplně spolehlivým signalizačním systémem pro měny s malou vahou v měnovém koši. Tyto země mohly lehce dosáhnout svých intervenčních bodů

Úvěrový mechanismus Doplňuje kurzový mechanismus Evropský fond měnové spolupráce - vytvořen - emitoval ECU ve výši 20 % zlatých a devizových rezerv členských zemí, které složily jako své rezervy. Tyto ECU hrají důležitou úlohu při financování devizových intervencí EMCF - později EMI - poskytoval-velmi krátkodobé (dev. intervence- 45dní), krátkodobé (deficity PB-3 měsíce)a střednědobé úvěry (2-5 let - vázáno na splnění ekonomických a fin. podmínek od Rady ES). Cílem úvěrového mechanismu - zajištění dostatečných prostředků pro devizové intervence.