Jak uvolňovat mentální, emoční a tělesnou energii v koučování jednotlivců a týmů HLAVA = mentální energie SRDCE = emoční energie BŘICHO = tělesná energie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Sportovní trénink 6 Taktika František Langer FTK UP Olomouc.
Oddělení vzdělávání trenérů FAČR. Motto Dovolte sobě i druhým se cítit dobře.
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
Já vím.... Já vím... Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát Vím, že láska může bolet i hřát, chci se s tím ale prát. Ty jsi neřekl,
Vize, Strategie, Cíle.
Lásko dej mi čas.... Lásko dej mi čas... Možná se mýlíš, možná to není sen. To byla moje dlaň na tvém spánku, a tvůj dech podobný vánku.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD PhDr. Eva Tomešová, Ph.D.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
CÍLE VE SPORTU Mgr. Eva Tomešová, Ph.D
PhDr. Eva Tomešová, Ph.D CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D
© HMP 2003 DATABÁZE NEJLEPŠÍCH PRAKTIK Trenér TRÉNINKOVÁ ČÁST „Řízení lidských zdrojů“ Trenér.
Herní systémy Zásadní způsoby vedení hry celého družstva v útoku a v obraně, s předem vymezenými úkoly jednotlivcům, skupinám hráčů i celému družstvu po.
Malé povzbuzení pro chvíle volna
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Pozornost - koncentrace pozornosti
Taktická příprava Michal Lehnert.
Psychologie Mgr. Milan Šimek
Mgr. Michal Šafář, Ph.D
Kondiční příprava hráče baseballu
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Empatie. Vcítění je složitý vnitřní proces skládající se z následujících složek:  Jsem připraven/a vžít se do situace svého protějšku. (Jak se ti v této.
Specifická příprava na závod Aneb jak porazit stavitele a ne sám sebe.
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Technická, taktická a psychologická příprava
Psychologie štíhlé postavy
Týmový herní výkon (THV)
Jak řídit a vést lidi Březinová Ludmila
Duha Prezentace jde automaticky, prosím, pusť repro.
TAKTICKÁ PŘÍPRAVA Teoretická příprava.
Jak udržovat vyrovnanou psychofyzickou kondici
MYŠLENKY z knih Neala Donalda Walsche HOVORY S BOHEM
Regulace úzkosti ve sportu
Regulace úzkosti ve sportu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Teorie motivace Adéla Furiková.
1. Zde u tvých jeslí stát chci dnes, | můj Ježíši, mé žití
Emoční inteligence součást sociální inteligence, schopnost a dovednost vnímat, poznávat a diferencovat vlastní i cizí pocity, emoce, afekty a nálady a.
1 Manager nebo leader? -Management je pozice -Leadership je volba (rozhodnutí) -Potřebujeme management i leadership -Management a leadership je všude kolem.
Psychologie koučování
Jaký je naše tělo Kontrola
Norbert Elias (kon)figurace. konfigurace 1. život lidí ve společnosti má tvar, vytvářený silou vzájemných závislostí 2. vzájemné závislosti (interdependence)
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Řízení sportovního tréninku
TALENT ..
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Tvořivost ve hře a tréninku
1 Změna – naše příležitost k úspěchu Obsah: 1.Úvod 2.Srdce změny – změna chování lidí 3.Osm kroků procesu změny podle Kottera 4.Závěr 5.Otázky k zamyšlení.
Co dává vašim manažerům sílu a smysl?
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Psychologie pro sportovní praxi
Být leader může být vyčerpávající, zvlášť, když pořád šlapete na plyn.
Manager nebo leader? Management je pozice
Skupinová dynamika III Doc. PaedDr. Marie Blahutková, Ph.D. Katedra společenských věd ve sportu Fakulta sportovních studií.
Teambuilding - úvod Doc.PaedDr.Marie Blahutková Ph.D. Fakulta sportovních studií Katedra společenských věd ve sportu.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Motto: Nesobecká snaha potěšit druhé je začátkem našeho šťastného života.
Million Leaders Mandate
KOUČOVÁNÍ jako nástroj pro ROZVOJ ZMĚN POSTOJŮ A CHOVÁNÍ Jak vybírat kouče ??? Tim Šlapák Akreditovaný profesionální kouč ČAKO Acredited Senior Practitioner.
ANOTACE SEZNÁMIT ŽÁKY S ROZVOJEM VŠECH TŘÍ ČÁSTÍ SEBEDŮVĚRY -
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Psychologie koučování
Malé povzbuzení pro chvíle volna
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
RODIČ A SPORTOVNÍ PŘÍPRAVA DĚTÍ
Transkript prezentace:

Jak uvolňovat mentální, emoční a tělesnou energii v koučování jednotlivců a týmů HLAVA = mentální energie SRDCE = emoční energie BŘICHO = tělesná energie k rozvoji motivace po vítězství Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.

Mentální energie Má-li hráč jasno ve sportovních záměrech, má jasno v respektování závazků a přínosů k dosažení cílů, které si stanovil. Pomocí osobního odblokování a formování sebedůvěry uvolňuje impulsy k mentálním změnám. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 2

Koučovací otázky k uvolňování mentální energie pro hráče 1) Existuje přístup, který ti umožňuje realizovat vizi výkonnostního rozvoje? 2) Jsi schopen vytvořit myšlenku, která povede při hře k účinnému jednání? 3) Pozoruješ ve svém mentálním postoji při hře úspěch? 4) Máš jasno ve výběru své osobní vize jako sportovce? 5) Jsi schopen mobilizovat snahu k realizaci výkonnostního cíle? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 3

Emoční energie Jak hráč stimuluje citovost se odráží v jeho sebedůvěře. Přijetí vlastních pocitů vypovídá o emoční energii a podporuje osobní motivaci. Emoční energie posiluje využití osobní emoční inteligence. Hráč si potřebuje připravit prostor pro dobré vztahy v týmu. „Pohoda“ hráče kolísá jako „barometr“. Jak barometr pohody v duši funguje? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 4

Čísla jsou hodnocení ukazatelů na škále 1 – 10. Využij známkovací stupnici 0 – 10, ve které 0 znamená dno a 10 optimální stav. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 5 Ukazatel pohody v duši Mám hodnotné cíle. Cítím se dobře a plný síly. Mám schopnosti, abych uspěl. Jsem uznáván za to, co dělám. Svůj život mám pod kontrolou. Udržuji rovnováhu mezi osobním a sportovním životem. Celkem Tabulka pohody v duši

1) Jsi zapálenější pro zápas nebo trénink? 2) Jaká je hloubka tvé osobní motivace? 3) Jaká je míra tvé touhy po vítězství? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 6 Koučovací otázky k uvolňování emoční energie pro hráče

Tělesná energie Tělesná empatie po prohraném zápase, neboli co pociťujeme po prohraném zápase? Cvičení k samostatné relaxaci pro hráče –Hráč pohodlně sedí se zavřenýma očima a seznamuje se s vlastním fyzickým napětím, které u něho vyvolal prohraný zápas. Sleduje své aktuální fyzické pocity a zjišťuje, jaký je jeho aktuální fyzický stav. Určuje vlastní bolestivý pocit po prohře (kritický moment) a zastaví se. Nikam nespěchá. Vnímá proudění tělesné energie v sobě sama. Pozoruje negativní pocit ve svém těle (zlost z prohry) a zjišťuje, ve které části těla se negativní pocit nachází nebo převládá (žaludek, nohy, ruce, záda, břicho, hlava). –TICHO! Hráč hlavu vypne, aby v ní negativní pocity zbytečně neproudily. Negativní pocity se budou pak „slévat“ méně intenzivně. S aktuálním fyzickým stavem buď zůstane beze změny (přestání) nebo po spánku negativní pocity samy odezní a napětí povolí. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 7

Koučovací otázky po prohraném zápase Existuje ve tvém těle prohra po zápase jako pocit? Ve kterém místě svého těla prohru po zápase nejvíce cítíš? Dokázal bys prohru jako pocit poznat a popsat? Jak prohra po zápase jako pocit ve tvém těle funguje? Jak se ve vlastním těle dostáváš do míst, kde se cítíš dobře a co při tom pozoruješ? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 8

Tělesná empatie po několika zápasech za sebou Nelze-li potřebu vítězství v turnaji okamžitě naplnit, pak lze praktikovat postupné uvolňování a naplnění potřeby zvítězit přijde později. Vítězství přijde v dalším zápase, proto je nutné se před dalším utkáním zklidnit. Jedná se o klid uvnitř vlastního těla a mysli, o klid sám se sebou. TICHO - a pak se soustředit. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 9

Tělesná empatie po několika zápasech za sebou CVIČENÍ: Stavte zeď proti nepohodě aneb Odpadkový koš jako osobní ventil! Chcete podat maximální výkon a vyhnout se neúspěchu? Cílem každého hráče v týmu je postavit zeď proti vlastní nepohodě. Úkolem a osobním vkladem je zastavit vlastní nepohodu tak, že negativní pocity, které prožíváš během tréninku nebo po prohraném zápase napíšeš na připravené lístky. Bylo-li negativních pocitů více, vyber z nich tři nejvýznamnější. Napsáním negativních pocitů na lístky „vyčistíš prostor“ v týmu. Při odchodu z tělocvičny/šatny popsané lístky s negativními pocity vhoď do koše. Do týmu tak preventivně nepustíš negativní vlivy, které mohou pokazit pozitivní atmosféru, klid a pohodu, kterou tým potřebuje při koncentraci na další zápas v turnaji. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 10

Koučovací otázky po několika zápasech za sebou 1) Co pozoruješ ve fyzické kondici při motivaci k výkonu? 2) Jak poznáváš a zvládáš mechanismy ve vlastním těle? 3) Jak koordinuješ při hře vlastní horní a dolní končetiny? 4) Jak pracuješ se svým tělem, aby ti dobře fungovalo a sloužilo? 5) Jak ovlivňuje tvoje představa o těle tvou herní inteligenci? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 11

Tělesná empatie pro nový zápas Hráč potřebu vítězství v sobě má a je schopen vítězství propojit sám se sebou. Cvičení:1) Zpomal a poslouchej své tělo. 2) Jdi se ve svém těle do míst, ve kterých se cítíš dobře a kde cítíš podporu. 3) Pojmenuj své herní činnosti v herních situacích podle vzorce P - S - S (Problém – Situace – Smysl). Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 12

Koučovací otázky v přípravě na nový zápas Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 13 1) Jak posloucháš své tělo, abys poznal napětí a dávkoval energii? 2) Jak je tvé tělo připraveno uspokojit potřebu vítězství? 3) Jak udržuješ osobní rovnováhu? 4) Jak trénuješ odolnost k výkonu? 5) Našel sis „vlastní prostor“, kde bys mohl dobře trénovat a hrát?

Pro trenéry Trenér mobilizuje mentální, emoční a tělesnou energii hráčů (HLAVA, SRDCE, BŘICHO) k rozvoji motivace pro vítězství. Hledá možnosti, jak může tým uspět a motivuje hráče k společnému postupu. Spojuje motivaci týmu s herní inteligencí hráčů a s individuální a kolektivní dynamikou týmu. Individuální dynamika Týmová dynamika Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.14 METODA - STRATEGIE - ŘÍZENÍ TÝMU - CÍL

Trenér si formuje celistvý pohled na hráče týmu a uplatňuje strategii vítěz-vítěz. Hlava říká: „Chci?“ Srdce se ptá: „Mám na to chuť?“ Břicho odpovídá: „Mohu!“ Mysl (hlava), city (srdce) a tělo (břicho) jsou propojené a neodlučitelné. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.15 Závěr

Zdroje informací Česká obec sokolská Česká asociace koučů Asociace integrativních koučů EMCC Czech Republic ICF Czech Republic