Sexualita, vztahová samostatnost a mentální postižení Kristín Björnsdóttir, University of Iceland Praha, 25.2.2016.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
{ Inkluzivní vzdělávání z pohledu praktika Mgr. Jana Vrbicová „Sociologický monitoring vzdělanostních vstupů a výstupů dětí a žáků, včetně dětí a žáků.
Advertisements

Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Azylové domy. poskytují pobytové služby na přechodnou dobu osobám v nepříznivé sociální situaci spojené se ztrátou bydlení.
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Agenturní zaměstnávání: shrnutí výsledků šetření agentury Sanep Pavel Janíčko ČMKOS.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Seznámit žáky s vývojovými fázemi člověka. Vysvětlit změny ve vývojových fázích mladšího školního věku a především změny v dospívání. Výukový materiál.
Formy a druhy sociálních služeb. Sociální služby Činnost zajišťující pomoc a podporu osobám za účelem sociálního začlenění nebo v rámci prevence před.
Workshop dne prezentace projektu. Problematika rovných příležitostí patří mezi prioritní oblasti v politice EU. Spadá se tedy i rovnost mužů.
Centra denních služeb. poskytují ambulantní služby osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU projekt Sítě mateřských center o.s. – Jihomoravský kraj Lektorské dovednosti I. Komunikace v NNO.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Zdravá škola Křižánky Dotace Kraje Vysočina – MA 21, Zdraví 21
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Pojem přeměna obchodní společnosti
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Projekt odboru personálního Ministerstva vnitra Akceptace specifických potřeb zaměstnanců a zaměstnankyň MV: nástroj ke zvýšení efektivity práce MV ČR.
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
VÝUKA V PŘÍRODĚ PhDr. Vlastimil Fiala
Název projektu: Drogové závislosti - násilníci a oběti Bc
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název projektu: Moderní škola
Vývojová stádia člověka 5. ročník
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Základní informace o poskytovateli
GENDER.
Dobrá praxe Krajského úřadu Jihomoravského kraje
Sociální situace romských komunit v kontextu genderových rolí
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Správa sociálního zabezpečení
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Alzheimerova choroba Markéta Suráková.
Právo sociálního zabezpečení
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
ETIKA Jana HOROVÁ.
Děti odsouzených rodičů
SOS-Kinder- und Jugendhilfen
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVÁN V RÁMCI PROJEKTU EU PENÍZE ŠKOLÁM
Ing. Mgr. Zuzana Fišerová
9. Rozlišování v modlitbě
Práce se sexualitou a intimitou lidí žijících v pobytových sociálních službách, podpora vztahů a rolí muže a ženy
Právo sociálního zabezpečení
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Transsexualita.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Předcházející pedagogická praxe a nadějná současnost
ŽENA MEZI K V Í T Í M V.B.
Centra kolegiální podpory
DOMÁCÍ NÁSILÍ UTEČ, DOKUD JE ČAS
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Sexualita, vztahová samostatnost a mentální postižení Kristín Björnsdóttir, University of Iceland Praha,

Kvalitativní výzkum Započal v roce 2011 a skončil v roce 2015 Rozhovory, diskuzní skupiny, a vlastní pozorování účastníků 41 účastníků ve věku let Cílem průběžného výzkumu je zkoumání samostatnosti v životě dospělých lidí s mentálním postižením a identifikace různých sociokulturních faktorů, které je buď motivují nebo odrazují od projevů samostatnosti se zvláštním přihlédnutím k tomu, jak funguje samostatnost v jejich každodenním životě. PohlavíFrekvence Ženy25 Muži16 Cekem:41

Vztahová samostatnost Samostatnost je schopnost vést nezávislý život, spojený se statusem vnímání člověka jako nezávislého Formování vlastních tužeb, přesvědčení a emocionálních postojů Rozvoj kompetencí a schopností Schopnost jednat Může vést k vnitřně pociťované úzkosti a tísni

Nedostatek samostatnosti Rozhodování v každodenních situacích S kým chci žít Kde chci žít Co si dám k obědu Rozhodování o penězích Rozhodování o vlastním těle Nedostatek dospělých vzorů

Hegemonie maskulinity a ideální muž Ideální muž by měl být právně, finančně a osobnostně samostatný Ideální muž je ceněn pro svou nezávislost a často fyzickou sílu Zdá se, že mezi demaskulinizací a postižením je jakési propojení Muži s mentálním postižením jsou slaboši, protože potřebují asistenci a podporu Většina pečujících (o lidi s MP) jsou ženy Historicky nejsou muži s postižením považováni za atraktivní pro ženy Jsou stejnou měrou považováni za hypersexuální i asexuální Povinně heterosexuální

Tradiční vnímání maskulinity Síla a odvaha Válečné metafory Tvrdě pracující muži: Sociální dávky je socioekonomicky situují do nižší třídy Problémy s nalezením zaměstnání Nejsou schopni zajistit rodinu Tvrdí, že jsou ochotni pracovat a že jsou pracovtí

Sexizmus je jazykem maskulinity/samostatnosti „Ta stará kráva věčně brblala, když jsem nepřišel do práce. Řekl jsem jí, ať radši drží hubu.“ “ty krávy feministky se serou do všeho” “Tyhle holky píchám bez kondomu. Stejně je sterilizovali. Žádný děti.” “Musím mít internet, abych se mohl koukat na porno.” „Jsem naprosto samostatný, ale s úklidem mi samozřejmě někdo pomáhá.”

Hegemonie ženství a ideální žena Heterosexuální touha, fyzická zranitelnost, slabost, nekonfliktnost Ideální žena je plodná Ideální žena má přístup k genderovým a dospělým rolím Ideální žena je matka Úmluva OSN: “Osoby s postižením, včetně dětí, si svou plodnost ponechávají stejně jako všichni ostatní.” Ze zkoumaného vzorku v tomto výzkumu bylo 10 žen sterilizováno Šest z nich nedobrovolně, čtyři mladší podlehly nátlaku

Autonomie těla a důležité volby Starší ženy jsou nevědomky sterilizovány Některé z nich toužily mít děti Musely být sterilizovány, aby mohly žít ve společnosti Tlak na mladší ženy – internalizovaný útisk? Neměly na výběr Neměly dostatek informací, na kterých by svá rozhdonutí založily Jsou mladší, než než zákon dovoluje Ženy se rovněž setkaly se sexuálním obtěžováním a zneužíváním Nemístné doteky, nexistující kontrola asistence, znásilnění Nedostává se jim právní ani emocionální podpory

Věčné děti Personál a členové rodiny se k nim často chovají jako k dětem Nesmějí mít milostný vztah Nedostatek sexuální výchovy Nedostatečná obeznámenost s tématy jako sex a genderové role.

Vzdělávání a věčné děti Genderově segregované vzdělávání Ženám jsou nabízeny lekce kosmetiky Mužům jsou nabízeny sportovní aktivity, lekce pořítačové výchovy a řízení auta Genderová normalizace? Stereotyp věčných dětí Postižení jako primární identita

Závěr Muži svou nezávislost dokazují skrze diskurz maskulinní hegemonie, často se uchylují k sexizmům Ženy svou dospělost demonstrují na diskurzu rodinného života V jejich životech se objevuje napětí mezi jejich postižením a gender/maskulinitou/feminitou Odkazují se ke genderově stereotypnímu pohledu Vzdělávací a sociální systém musí s těmito tématy pracovat Je zapotřebí další výzkum: genderové násilí a interiorizovaný útisk