BEZOBRATLÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Advertisements

A-Z kvíz. genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: AZ kvíz – bezobratlí rybníka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT.
CIZOPASNÍCI A PLOŠTĚNCI. Každý je má. Jsou na dveřních klikách, nákupních vozících, domácích zvířatech. Dokonce když si s někým potřesete rukou může do.
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
PRVOCI. ……………………………. živočichové ……………………………………………………………………. pohyb – ………………………………………………. žijí …………….. nebo ………………………………………………. indikátory …………………………………
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o pohybech hmot v zemské kůře, zemětřesení. AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení.
Přírodověda 5. ročník Mgr. Dana Svobodová
Anotace – Hmyzožravci Anotace - Pracovní list k procvičení plynulého čtení s porozuměním, schopnosti k zapamatování si podrobností, na základě znalostí.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_20_01_stavba trávicí soustavy.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
MOŘŠTÍ ŽAHAVCI (po výkladu si zapiš do sešitu) koráli vyskytují se v teplých mořích žijí v koloniích jedinci - polypi podobní nezmarovi živí se planktonem,
Mezi hlavonožce řadíme: krakaticesépiechobotnice loděnka.
HMYZ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jitka Kratochvílová Havlová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Jednobuněční živočichové
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Hlavonožci (třída měkkýšů).
než začnete prohlížet prezentaci ...
Třída: Savci Autor: Zuzana Veselíková Vytvořeno: červen 2011
MĚKKÝŠI PLŽI, MLŽI, HLAVONOŽCI
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Autor : Mgr. Ludmila Jakubcová Jazyk : Čeština
Kmen kroužkovci.
Průřezové téma - Enviromentální výchova Základní podmínky života – Půda I. Anotace: Prezentace slouží jako výukový materiál k průřezovému tématu EV Základní.
Anotace : Prezentace je určena pro výuku předmětu Člověk a příroda
MLŽI 12. října 2013 VY_52_INOVACE_210215
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
HLAVONOŽCI Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Prvoci.
Kroužkovci Mají tělo z kroužků-článků Na článcích mají štětinky
Ploštěnci 16. února 2014 VY_52_INOVACE_210208
Výstup: VY_52_INOVACE_PŘ.7.01
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jméno autora výukového materiálu
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_102_Prvoci
MĚKKÝŠI 15. října 2013 VY_52_INOVACE_210213
Žahavci Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Autor: Mgr. Jana Burdzová
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Nezmar a ploštěnka – pracovní list.
Ověř si své znalosti z živočišné říše!
Kmen: MĚKKÝŠI ŽIVOČICHOVÉ S MĚKKÝM TĚLEM
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou
Vylučovací soustava Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková CZ.1.07/1.4.00/
Zvířata v lese –test plazi 2 autor projektu: Mgr. Michaela Kerdová
Ekosystém louka Živočichové
ZŠ Brána Nová Paka Přírodopis, 6. – 9. tř. Autor: Ing. Michal Koťátko
DIDAKTICKÁ HRA PRO 6. ROČNÍK
Prvoci – jednobuněční živočichové
Technologie přípravy pokrmů 2. ročník - kuchař
NÁZEV ŠKOLY : ZŠ a MŠ Blatnice pod Sv. Ant.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Přírodopis Č. DUMu: VY_32_INOVACE_07_ryby
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
HLAVONOŽCI Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
VY_32_INOVACE_PŘZOO.01 Autor: Mgr. Jitka Žejdlíková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
Jednobuněční živočichové
Abiotický faktor voda.
Základní škola, Hradec Králové
VY_52_INOVACE_57_Vodní mnohobuněčné organizmy- učební text
11 Kód materiálu: VY_32_INOVACE_15_KROUZKOVCI Název materiálu:
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

BEZOBRATLÍ Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Moje tělo je měkké, nečlánkované. Jsem aktivní v noci, kdy se živím částmi rostlin, jinak se schovávám v půdě a na stinných a vlhkých místech. Jsem hermafrodit, slizovitá vajíčka kladu do půdy. Jsem potravou řady ptáků, krtků, ježků, ještěrů, hlavně slepýše křehkého, ropuch i skokanů, či střevlíků. Mám neustále „oči navrch hlavy“ protože je nosím na zatažitelných tykadlech. Mám zakrnělou ulitu. V přední části těla mám umístěný dýchací otvor. Obr. 1 nápověda odpověď obrázek PLZÁK LESNÍ

Žiji ve znečištěných vodách. Moje tělo tvoří pouze jedna jediná buňka, která vykonává všechny životní funkce. Svoji kořist, hlavně bakterie, mohu pohlcovat, čemuž se říká fagocytóza. Lidem neškodím. Při pohybu se mi vychlipují výběžky cytoplazmy a vytváří tak panožky. Obr. 2 nápovědaobrázek odpověď MĚŇAVKA VELKÁ

Žiji u břehů evropských moří a dorůstám délky 18–20 cm. Zahrabávám se do písku přídí napřed až do hloubky do m. Moje tělo je hustě pokryté štětinkami. Jsem masožravec a často se živím svými příbuznými, nereidkami. Díky svému vzhledu jsem často označována jako „mořská housenka“. Obr. 3 nápovědaobrázek odpověď AFRODITKA PLSTNATÁ

Nemám vlastní trávicí soustavu. Mým hostitelem je člověk, který mi poskytuje živiny přímo ve svém střevě. Mé tělo je složeno z několika set článků. Dosahuji délky až 10 metrů, někdy i více. Na hlavičce mám čtyři přísavky, pomocí kterých se udržím na stěně střeva hostitele. Chybí mi jen věnec háčků na hlavičce, jako má moje blízká příbuzná. Obr. 4 nápovědaobrázek odpověď TASEMNICE BEZBRANNÁ

Zastihneš mě nejspíš zjara v čistých tůňkách, které zbydou na lukách po odchodu velké jarní vody. Mám vakovité tělo s rameny. V pokožce mám žahavé buňky, které mi slouží k lovu kořisti i k obraně. Vnitřní trávicí dutina má pouze jeden otvor – přijímací i vyvrhovací. Nazývá se láčka. Odtržené části těla mi snadno zregenerují. Symbióza s řasou způsobuje, že mám krásně zelené tělo. Obr. 5 nápovědaobrázek odpověď NEZMAR ZELENÝ

Žiji ve znečištěných vodách s velkým množstvím bakterií, jimiž se živím. Dýchám celým povrchem těla. V případě nepříznivých podmínek tvořím cystu, která je přenášena větrem, jsem tedy všudypřítomná. Povrch těla mám pokrytý drobnými brvami, pomocí kterých se pohybuji. Snadno se množím spájením či dělením mé jediné buňky. Obr. 6 nápovědaobrázek odpověď TREPKA VELKÁ

Žiji v koloniích ve Středozemním moři, dále na pobřeží Atlantského oceánu, v Tichém oceánu a u Japonska na skalnatých půdách v hloubce 80–200 m. Moje červená větvičkovitá vápenatá kostra (schránka) poskytuje materiál pro šperkařský průmysl. Ze schránky dokážu vystrkovat ramena. Z odumřelých schránek vznikají ostrovy, atoly a útesy. Nejsem nebezpečný živočich, ale můžeš se v moři poranit o moji schránku. Obr. 7 nápovědaobrázek odpověď KORÁL ČERVENÝ

Jsem jednobuněčný živočich a mým domovem je především západní a centrální Afrika. Způsobuji nemoc, jejímž projevem jsou horečky, zduření mízních uzlin, únava, až smrt. Hlavním hostitelem je člověk, ale můžu napadnout i některá domácí zvířata. Mezi hostiteli mě přenáší moucha tse-tse. Obr. 8 nápovědaobrázek odpověď TRYPANOZOMA SPAVIČNÁ

Můj život je vázán na vlhké prostředí, dýchám celým povrchem těla. Lovím drobné vodní živočichy, které sice pomocí svých primitivních očních skvrn moc nevidím, ale můžu si všechno ohmatat pomocí hmatových laloků umístěných v přední části mého zploštělého těla. Mám ploché mléčně bílé tělo s prosvítajícím rozvětveným střevem a jsem živočich dlouhý asi 1 cm. Obr. 9 nápovědaobrázek odpověď PLOSTĚNKA MLÉČNÁ

Pochutnám si na spadlém listí, drobných uhynulých živočiších či zemi bohaté na organické látky. Často jsem potravou pro kosy, drozdy či špačky, které nevidím. Loví mě i ježci, jezevci a krtci. Moje kroužkované tělo dorůstá délky 9–30 cm. Jelikož provzdušňuji půdu a tvořím humus, řadím se mezi užitečné živočichy. Obr. 10 nápovědaobrázek odpověď ŽÍŽALA OBECNÁ

Vyskytuji se především na skalnatém pobřeží, kde hledám bezpečné skrýše pro přečkání dne. Jsem noční mořský dravec. Umím se bránit svými chapadly s přísavkami, které velkým dravým rybám omotám kolem žaber, a ony se tak udusí. Pyšním se dobře vyvinutým mozkem a komorovým okem, podobným oku lidskému. Obr. 11 nápovědaobrázek odpověď CHOBOTNICE POBŘEŽNÍ

Dýchám žábrami a potravu získávám filtrováním vody. Mám dvě lastury tvořené chitinem, vápencem a perletí, z nichž vysunuji svalnatou nohu, pomocí které se pohybuji po bahnitém dně. Co se týká velikosti, jsem největším druhem měkkýše v ČR. Obývám bahnité vody, větší rybníky, tůně, slepá či pomalu tekoucí říční ramena a velké bažiny. Obr. 12 nápovědaobrázek odpověď ŠKEBLE RYBNIČNÁ

V ČR se hojně vyskytuji v mělkých bahnitých nádržích, které jsou dobře vyhřívané sluncem. Jsem parazit, který se živí krví teplokrevných živočichů. Po znecitlivění místa se přichytím a zakousnu pomocí přísavky do hostitele. Proti sražením krve využívám hirudin, který vypouštím do rány. Obr. 13 nápovědaobrázek odpověď PIJAVKA KOŇSKÁ

Zdroje obrázků: Obr. 1 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 2 © Martina Kršková. Obr. 3 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 4 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 5 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 6 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 7 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 8 © Martina Kršková. Obr. 9 © Martina Kršková. Obr. 10 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 11 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 12 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:. Obr. 13 [cit. 2010–22–05] Dostupné pod licencí GNU Free Documentation License na WWW:.