TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

3. září 2013VY_32_INOVACE_100207_Nabidka_poptavka_a_trzni_mechanismus_DUM Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Roman Blaha.
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Mikroekonomie I Tržní poptávka, elasticita poptávky
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
Ekonomická gramotnost
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Seminář 2. Nabídka a poptávka
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Příklady posunu funkce nabídky:  Množství.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Elasticity poptávky a nabídky
Nabídka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Formování trhu Základní elementy trhu.
Mechanismus hospodářské koordinace
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Chování spotřebitele, výrobci, efektivnost
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Trh Pavel Šuranský.
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Seminář 2. Nabídka a poptávka
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
2 JAK FUNGUJE TRH.
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poptávka a poptávané množství
Struktura přednášky Analýza poptávky
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Ing. Dagmar Palatová Poptávka Ing. Dagmar Palatová
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Mikroekonomie.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a management I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Posuny poptávkové funkce:  Poptávané.
2 JAK FUNGUJE TRH.
TRH (tržní mechanismus)
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
MIKROEKONOMIKA Formování trhu Základní elementy trhu.
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Mgr. Rostislav Navláčil 15. Trh práce Občanská nauka 1. – 4.
Úvodní seminář Národní hospodářství
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem organizace ekonomiky. Na dokonale konkurenčním trhu se setkává poptávka a nabídka, což vede k určení rovnovážné ceny a rovnovážného množství. Vliv ceny na poptávku měříme pomocí cenové elasticity.

OBSAH  Trh  Dokonalá konkurence  Poptávka  Nabídka  Tržní rovnováha  Tržní rovnováha – příklad  Cenová elasticita  Cenová elasticita – příklad

TRH   T RH JE ZPŮSOBEM ORGANIZACE EKONOMIKY. V PLÁNOVANÉM HOSPODÁŘSTVÍ CENY A MNOŽSTVÍ VYRÁBĚNÉHO ZBOŽÍ URČUJE STÁTNÍ PLÁNOVACÍ AGENTURA, NIKOLIV TRH.   T RH JE MÍSTO, KDE SE POTKÁVAJÍ PRODÁVAJÍCÍ A NAKUPUJÍCÍ. N APŘÍKLAD BURZA, TRŽIŠTĚ, INZERTNÍ NOVINY, INTERNET.   V E VZÁJEMNÉ INTERAKCI MEZI PRODÁVAJÍCÍMI A NAKUPUJÍCÍMI SE URČUJE ROVNOVÁŽNÁ CENA A ROVNOVÁŽNÉ MNOŽSTVÍ DANÉHO ZBOŽÍ.

DOKONALÁ KONKURENCE   N A TRHU JE VELKÉ MNOŽSTVÍ PRODÁVAJÍCÍCH A KUPUJÍCÍCH, Z NICHŽ NIKDO NEMŮŽE OVLIVNIT CENU.   K UPUJÍCÍ JSOU DOKONALE INFORMOVÁNI O VŠECH PRODÁVAJÍCÍCH A JEJICH CENÁCH.   S TATEK JE HOMOGENNÍ ( JE JEDNO OD KTERÉHO PRODÁVAJÍCÍHO KUPUJÍCÍ STATEK KOUPÍ ).   P ŘÍCHOD NA TRH NEBO ODCHOD Z TRHU NEJSOU OMEZENY.

POPTÁVKA  Anglicky „demand“, proto při značení obvykle používáme D nebo Q d.  Funkce, která ukazuje závislost poptávaného množství na ceně. Q d = a 0 + a 1 P, kde P je cena.  Vyšší tržní cena snižuje poptávané množství, neboť vyšší cena odrazuje kupující. Proto platí a 1 < 0. Příklad: Q d = 200 – 5P.

NABÍDKA  Anglicky „supply“, proto při značení obvykle používáme S nebo Q s.  Funkce, která ukazuje závislost nabízeného množství zboží na ceně. Q s = b 0 + b 1 P, kde P je cena.  Vyšší cena zvyšuje nabídku (za vyšší cenu je více prodávajících ochotno nabízet zboží a ve větším množství). Proto platí b 1 > 0. Například Q s = P.

TRŽNÍ ROVNOVÁHA Rovnováha vzniká interakcí mezi prodávajícími a kupujícími. Dojde ke stanovení rovnovážné ceny (P), při které se nabízené množství rovná poptávanému množství (Q).

TRŽNÍ ROVNOVÁHA - PŘÍKLAD Zadání: určete rovnovážnou cenu, když poptávková funkce je dána Q d = 200 – 5P a nabídková funkce je dána Q s = – P. Řešení: tržní rovnováha nastává, když Q d = Q s, z čehož vyplývá 200 – 5P = – P 210 = 7P 30 = P Po dosazení Q = 200 – 5P = 200 – 5 x 30 = 50. Rovnovážná cena P = 30 a rovnovážné množství Q = 50.

Cenová elasticita (pružnost) poptávky vyjadřuje jak se změní poptávané množství (v procentech) při jednoprocentní změně ceny. Z hlediska zdravotnictví je například důležitá cenová elasticita u tabákových výrobků. Jak se změní poptávka po cigaretách při 10%-tním zdražení? Elastická poptávka, když elasticity je větší než 1. Neelastická poptávka, když elasticita je menší než 1.

CENOVÁ ELASTICITA - PŘÍKLAD Použijeme poptávkovou funkci z příkladu o tržní rovnováze: Q d = 200 – 5P, P = 30, Q d = 50. Jak se procentně změní poptávané množství při změně ceny o 10 %? Q d = 200 – 5P = 200 – 5 x 33 = 35 (  Q= 35 – 50 = – 15) Elasticita = (– 15/50)/(3/30)= – 0,3/0,1 = – 3 Poptávané množství při jednoprocentním zvýšení ceny klesne o 3 %. Zvýšení ceny o 10 % sníží poptávané množství o 30 %.

KLÍČOVÁ SLOVA Trh, poptávka, nabídka, dokonalá konkurence, rovnovážná cena, rovnovážné množství, tržní rovnováha, cenová elasticita. Otázky k zamyšlení 1.Jsou ve zdravotnictví či sociálních službách splněny předpoklady dokonalé konkurence? 2.Vzniká ve zdravotnictví cena jako výsledek interakce mezi prodávajícími a kupujícími?