EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Irena Svobodová Gymnázium Na Zatlance
Advertisements

ZÁKLADY DĚDIČNOSTI Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním.
Mendelovy zákony, gonozomální dědičnost, Hardy-Weibergův zákon
Mendelovy zákony, zpětné křížení
GENETIKA MNOHOBUNĚČNÝCH ORGANISMŮ
Mendelistická genetika
Dědičnost monogenních znaků
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:
GENETIKA POHLAVNÍ CHROMOZÓMY
Základy genetiky.
Opakování 1. K čemu slouží DNA? 2. Kde jsou umístěny chromozomy?
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
1 Škola:Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Moderní škola Název materiálu:VY_32_INOVACE_BIOLOGIE 2_20 Tematická.
Dědičnost monogenní znaků
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Dědičnost základní zákonitosti.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Příklady z genetiky.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Autor: Mgr. Tomáš Hasík Určení: Septima, III.G
Mendelistická genetika
Tercie 2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
Příklady z mendelovské genetiky
gonozomální dědičnost
Autozomální dědičnost
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/9 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Úvod do genetiky – Mendelovská genetika Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /2 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/7 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost krevních skupin, mimojaderná dědičnost Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/11 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – řešené příklady Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/14 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Vazba genů – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/8 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky – výpočet koncentrace II, ředění Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/12 Šablona: III/2 Inovace.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Rostlinná pletiva – I. část Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/6 Šablona: III/2.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Dihybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Pohlavní rozmnožování rostlin 1. část – Výtrusné rostliny Číslo vzdělávacího.
Genetika v příkladech I - monohybridní křížení Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Látkové množství Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/6 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetika populací – teoretický základ Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /13 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Roztoky Číslo vzdělávacího materiálu: ICT9/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Vazba genů I Autor: Mgr. Jitka MaškováDatum: Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308.
Krevní skupiny: Opakování Vyřešte příklady a nezapomeńte odpověď !
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika v příkladech II - dihybridní křížení
Genetika Přírodopis 9. r..
3. Mendelovy zákony.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
VY_32_INOVACE_19_28_Genetika
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
EU peníze středním školám
Genetické zákony.
Genetika.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Genetika. Pojmy: dědičnost genetika proměnlivost DNA.
Transkript prezentace:

EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Dědičnost vázaná na pohlaví – příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10/10 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název sady vzdělávacích materiálů: Molekulární biologie jako prohloubení učiva a opakování k maturitě Autor: Jakub Siegl Datum vytvoření: Garant (kontrola): Mgr. Šárka Kirchnerová Ročník: ročník čtyřletého gymnázia (septima – oktáva) Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Vzdělávací obor: Biologie Téma: Dědičnost vázaná na pohlaví Metodika/anotace: Tento materiál má za úkol ověřit teoretické znalosti z oblasti gonozomální dědičnosti na konkrétních příkladech ze života. Pro zvládnutí těchto příkladů je nutné znát základní genetické výpočty mendelovské. Časový rozvrh: 35 min Gymnázium Františka Křižíka a základní škola, s.r.o.

Příklad 1 U koček podmiňuje alela B žlutou srst, recesivní alela b černou srst. Heterozygotní jedinci genotypu Bb jsou žluto-černě žíhaní. Příslušné vlohy jsou umístěné v diferenciálním úseku párového chromozómu X. Naznačte kombinace chromozómů (X a Y) a vloh (B, b) včetně označení pohlaví a fenotypů potomstva z těchto páření: a) Žíhané kočky s černým kocourem. Jaký bude poměr fenotypů v F1 generaci podle pohlaví? b) Žíhaná kočka měla osm potomků: jednoho žlutého a dva černé kocourky, dvě žluté a tři žíhané kočičky. Jaké zbarvení měl otec? c) Žíhaná kočka měla ve vrhu sedm potomků: tři černé kocourky, jednu černou kočičku a tři žíhané kočičky. Určete pravděpodobné zbarvení otce. d) Žlutá kočka měla ve vrhu 4 potomky: jedno koťátko žluté a tři žíhané kočičky. Určete jakého fenotypového zbarvení byl jejich pravděpodobný otec.

Příklad 1 U koček podmiňuje alela B žlutou srst, recesivní alela b černou srst. Heterozygotní jedinci genotypu Bb jsou žluto-černě žíhaní. Příslušné vlohy jsou umístěné v diferenciálním úseku párového chromozómu X. Naznačte kombinace chromozómů (X a Y) a vloh (B, b) včetně označení pohlaví a fenotypů potomstva z těchto páření: a) Žíhané kočky s černým kocourem. Jaký bude poměr fenotypů v F1 generaci podle pohlaví? Gamety: X B /X b x X B /Y X B X b – žíhaná kočka X B Y – žlutý kocour X b X b – černá kočka X b Y – černý kocour XbXb Y XBXB XBXbXBXb XBYXBY XbXb XbXbXbXb X b Y

Příklad 1 U koček podmiňuje alela B žlutou srst, recesivní alela b černou srst. Heterozygotní jedinci genotypu Bb jsou žluto-černě žíhaní. Příslušné vlohy jsou umístěné v diferenciálním úseku párového chromozómu X. Naznačte kombinace chromozómů (X a Y) a vloh (B, b) včetně označení pohlaví a fenotypů potomstva z těchto páření: b) Žíhaná kočka měla osm potomků: jednoho žlutého a dva černé kocourky, dvě žluté a tři žíhané kočičky. Jaké zbarvení měl otec? → Víme, že kočka byla žíhaná (X B X b ). Pokud měla mít ve vrhu žluté kočky, pak je nutné, aby se setkaly dvě dominantní alely B (X B X B ) –je tedy jasné, že donorem druhé dominantní alely musel být kocour (X B Y) žluté barvy. XBXB Y XBXB XBXBXBXB XBYXBY XbXb XBXbXBXb X b Y

Příklad 1 U koček podmiňuje alela B žlutou srst, recesivní alela b černou srst. Heterozygotní jedinci genotypu Bb jsou žluto-černě žíhaní. Příslušné vlohy jsou umístěné v diferenciálním úseku párového chromozómu X. Naznačte kombinace chromozómů (X a Y) a vloh (B, b) včetně označení pohlaví a fenotypů potomstva z těchto páření: c) Žíhaná kočka měla ve vrhu sedm potomků: tři černé kocourky, jednu černou kočičku a tři žíhané kočičky. Určete pravděpodobné zbarvení otce. → Opět se jedná o klasický příklad dědičnosti křížem. Pokud má mít žíhaná kočka černou kočičku, musí zde být jedinec opačného pohlaví s recesivní alelou: X b Y – tj. černý kocour

Příklad 1 U koček podmiňuje alela B žlutou srst, recesivní alela b černou srst. Heterozygotní jedinci genotypu Bb jsou žluto-černě žíhaní. Příslušné vlohy jsou umístěné v diferenciálním úseku párového chromozómu X. Naznačte kombinace chromozómů (X a Y) a vloh (B, b) včetně označení pohlaví a fenotypů potomstva z těchto páření: d) Žlutá kočka měla ve vrhu 4 potomky: jedno koťátko žluté a tři žíhané kočičky. Určete jakého fenotypového zbarvení byl jejich pravděpodobný otec. → Žlutá kočka (X B X B ) má mít žluté koťátko. Toto koťátko ale nemůže být pohlaví samčího, jelikož se současně narodily tři samičky žíhaně zbarvené (X B X b ) – tzn., že je musela mít kočka s černým kocourem. Tím pádem je jasné, že mohla mít pouze žlutého kocourka: XbXb Y XBXB XBXbXBXb XBYXBY XBXB XBXbXBXb X B Y

Příklad 2 Dědičnost pohlavně ovlivněná – heterozygotní situace u páru alel (na autozómu) se fenotypově projeví jako dominantní u jednoho pohlaví a u druhého pohlaví jako recesivní. Krávy a býci MM jsou mahagonoví, mm červenostrakatí. Býci heterozygoti jsou mahagonoví, krávy červenostrakaté. Červenostrakatá kráva byla křížena s červenostrakatým býkem. Jaký je fenotyp a genotyp potomků?

Příklad 2 Krávy a býci MM jsou mahagonoví, mm červenostrakatí. Býci heterozygoti jsou mahagonoví, krávy červenostrakaté. Červenostrakatá kráva byla křížena s červenostrakatým býkem. Jaký je fenotyp a genotyp potomků? → Jsou dvě možnosti, jelikož kráva může být v daném znaku recesivní homozygot nebo heterozygot, býk je vždy homozygotní. V prvním případě by měli tito dva pouze červenostrakaté potomky, ve druhém případě by to bylo zajímavější: X M X m – červenostrakatá kráva X M Y m – mahagonový býk X m X m – červenostrakatá kráva X m Y m – červenostrakatý býk XmXm YmYm XMXM XMXmXMXm XMYmXMYm XmXm XmXmXmXm X m Y m

Příklad 3 Dědičnost pohlavně ovládaná – gen na autozómu se projeví jen u jednoho pohlaví U bojovnic je délka ploutví pohlavně ovládaná. Samci AA a Aa mají dlouhé ploutve, aa mají ploutve krátké. Samice mají vždy krátké ploutve. Jak bude vypadat potomstvo vzniklé křížením heterozygotního samce s homozygotně recesivní samicí?

Příklad 3 U bojovnic je délka ploutví pohlavně ovládaná. Samci AA a Aa mají dlouhé ploutve, aa mají ploutve krátké. Samice mají vždy krátké ploutve. Jak bude vypadat potomstvo vzniklé křížením heterozygotního samce s homozygotně recesivní samicí? → Ze zadání vyvodíme kombinaci samce s dlouhými ploutvemi se samicí (XYAa x XXaa). Všichni potomci mají krátké ploutve Xa XAXXAa YaXYaa