Přednáška č. 3 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část Ladislav Kavřík

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZMĚNY ZÁKONA O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH
Advertisements

NEJČASTĚJŠÍ POCHYBENÍ ZADAVATELE při zadávání veřejných zakázek
Zákon o veřejných zakázkách: problémové okruhy
Veřejné zakázky a OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Dohled nad zadáváním veřejných zakázek v České republice
Veřejné zakázky a projekty PPP 23. února Martin Vacek advokát PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha, Bratislava.
Úspěšné podání nabídky a obrana při vyloučení zadavatelem
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
Obchodní společnosti.
Individuální projekt Pardubického kraje na sociální služby.
PROHLUBOVÁNÍ VZDĚLÁVÁNÍ LÉKAŘŮ IPVZ Plzeň České Budějovice.
Společně Měníme a Rozvíjíme Venkov – SMARV PRV ČR III /005/3310a/672/
1. Poskytování informací komunikace mezi uchazečem a zadavatelem Dobrá praxe = Otevřenost 2 kvalita & množství forma a způsob uveřejňování a poskytování.
1 NOVÝ ZÁKON O VEŘEJNÝCH ZAKÁZKÁCH 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách účinnost: prováděcí vyhlášky: 239/2004 Sb. - zadávací dok. stavby 240/2004.
Postupy pro zadávání zakázek při pořizování zboží, služeb či stavebních prací z prostředků finanční podpory OP VK.
SOUPIS STAVEBNÍCH PRACÍ, DODÁVEK A SLUŽEB
Živnosti Právnické a fyzické osoby Čtyři typy živností
Veřejné zakázky aneb o čem je nový zákon č. 137/2006
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
Zadávací dokumentace Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Směrnice o zadávání veřejných zakázek z pohledu zadavatelského útvaru Leden 2012.
A UDIT VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK NEJČASTĚJŠÍ NEDOSTATKY
Veřejné zakázky města nově od 2016 MĚSTO V PROMĚNÁCH ČASU A MYŠLENÍ LIDÍ 5. konference Platformy městských architektů a Společnosti Petra Parléře, o.p.s.
Seminář pro žadatele o finanční podporu – Výzva č. 51 Veřejné zakázky v oblasti ICT.
V EŘEJNÉ ZAKÁZKY DLE P RAVIDEL OP VK Z POHLEDU EXTERNÍHO AUDITORA AUDIT DANĚ CZ.
Novela zákona o veřejných zakázkách Porada s ekonomy neškolských příspěvkových organizací Jihomoravského kraje Mgr. Michal Lipovský.
Pravidla pro zadávání zakázek v IOP Závazné postupy pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných ze zdrojů.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR JUDr. Jana Nedvědická Odbor práva veřejných zakázek a koncesí MMR ČR Zákon o veřejných zakázkách – možnosti společensky.
PROVÁDĚCÍ PŘEDPISY transparentní novela zákona Vlastimil Fidler 1.
SETKÁNÍ ZÁSTUPCŮ STATUTÁRNÍHO MĚSTA PŘEROVA SE ZÁSTUPCI PODNIKATELSKÉ VEŘEJNOSTI „NOVELA ZÁKONA č. 137/2006 Sb. o veřejných zakázkách “ Odbor: Vnitřní.
Administrace veřejných zakázek elektronicky.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Mgr. Jan Sixta Veřejné zakázky od 1.dubna 2012 zásadní změna k lepšímu?
„Přírodovědné a technické vzdělávání Ústeckého kraje“ CZ.1.07/1.1.00/ Nejčastější chyby při zadávání veřejných zakázek z OPVK
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazné postupy pro.
Pravidla pro zadávání veřejných zakázek pro přímo řízené organizace na MZ ČR Ing. Mgr. Zdeňka Zatloukalová.
Seminář pro žadatele k 3. výzvě IROP „Regulační plány“ a k 9. výzvě IROP „Územní studie“ Zadávání a kontrola veřejných zakázek , Brno.
Úřad vlády České republiky Oddělení veřejných zakázek Společensky odpovědné zadávání veřejných zakázek Úřadem vlády ČR Mgr. Zuzana Profousová.
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
1 Strategický plán Leader Partnerství venkova – Prosperita regionu Zadávání zakázek – výběrová řízení v rámci LEADRU a PRV Evropský zemědělský fond pro.
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci Podporujeme Vaši budoucnost Seminář pro příjemce ve výzvě č. 89 OP LZZ, Praha – Hotel.
Postup při zadávání VZ - Příspěvkové organizace Kompetence k rozhodování o nákupu věcí, služeb a stavebních prací Rozsah Číslo usnesení Rady ÚK z
ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK Seminář pro příjemce 10. ledna 2012.
PROBLÉMOVÁ MÍSTA PŘI ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OP VK 15. prosince 2011.
Přednáška č. 9 Hodnocení veřejných zakázek Úvod do veřejných zakázek a věcné hodnocení Ladislav Kavřík
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek (Příloha.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Veřejné zakázky.
Seminář pro žadatele k 5. výzvě IROP „ VYSOCE SPECIALIZOVANÁ PÉČE V OBLASTECH ONKOGYNEKOLOGIE A PERINATOLOGIE " Ing. Oldřich Hnátek Zadávání a kontrola.
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
ZÁKON O ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK č.134/2016 Sb.
Zákon 417/2009 Sb. Mgr. Pavel Herman.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Věcná část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ zvláštní část
Oblast intervence 3.2 Integrovaného operačního programu
Novelizace Zákon č. 417/2009 Sb. a č. 179/2010 Sb. a další novelizace
Veřejné zakázky vybrané kapitoly
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Hodnocení ve veřejných zakázkách
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Seminář pro žadatele k 21. výzvě IROP „MUZEA"
Seminář pro žadatele k 29. výzvě IROP „Rozvoj sociálních služeb"
Zadávání zakázek žadatelem/příjemcem dotace
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Nejčastější chyby v zadávací dokumentaci
Přednáška č. 10 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ZE ZADÁVÁNÍ VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK V RÁMCI OPŽP
Zadávání a kontrola veřejných zakázek
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ
Nejčastější chyby při kontrole žádosti o dotaci 9
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe)
Transkript prezentace:

Přednáška č. 3 Hodnocení veřejných zakázek - druhá část Ladislav Kavřík

Typy hodnocení  Formální hodnocení Nabídka je zpracována dle zákona Soulad se zadávací dokumentací  Věcné hodnocení nabízených hodnot Viz. předchozí přednáška

Stanovení požadavků  Zadávací dokumentace  Zákonné požadavky Obecné požadavky na nabídku Kvalifikace  Požadavky na smluvní podmínky Účelem je uzavření smlouvy  Dříve dával smlouvu zadavatel x dnes stanovuje podmínky (smlouvu předkládá uchazeč)

Stanovení požadavků  Záměr stanovit požadavky Nediskriminačně Transparentně Pouze k zakázce Obecně  Realita Omezují soutěž Zvýhodňují konkrétní uchazeče Velmi riziková část

Zadávací dokumentace  obchodní podmínky, včetně platebních podmínek – dříve zadavatel předkládal návrh smlouvy, dnes stačí podmínky  technické podmínky  požadavek na způsob zpracování ceny  požadavek a varianty pokud je zadavatel připustil – pouze pro kritérium ekonomická výhodnost nabídky  podmínky a požadavky na zpracování nabídky  způsob hodnocení nabídky – podrobně viz. dále U VZ na stavební práce musí být součástí ZD také:  projektová dokumentace stavby  výkaz výměr (i v elektronické podobě)  byla zrušena vyhláška 239/2004 Sb., kterou se stanoví podrobný obsah a rozsah zadávací dokumentace stavby

Konkrétní názvy v ZD  zadávací dokumentace nesmí obsahovat odkazy na obchodní firmy, specifická označení zboží a služeb, která platí pro určitou osobu za příznačné, patenty, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu – pokud by to vedlo ke zvýhodnění určitých dodavatelů nebo výrobků  výjimečně lze - není-li standardní popis přesný a srozumitelný – vždy však musí být umožněno kvalitativně a technicky obdobné řešení!!!

Formální hodnocení  Okamžik hodnocení Má několik částí Hodnotí se relativně samostatné části – hodnotí se odděleně Následky porušení vychází z okamžiku hodnocení

Úplnost nabídky  Hodnocení dle § 71 odst. 8 zákona Jazyk nabídky Podpis oprávněné osoby Nabídka obsahuje všechny dokumenty požadované v zákoně a zadávací dokumentaci

Jazyk nabídky  Zadavatel si stanovuje požadavek na jazyk, ve které má být nabídka podána Vždy může být čeština Pro zahraniční dodavatele – např. angličtina, němčina Prokázání kvalifikace – umožní se dokumenty v originálním jazyce

Podpis oprávněné osoby  vlastní jednání statutární orgán  zastoupení smluvní  plná moc  prokura zákonné  pověřená osoba

Úplnost dokumentů  Nabídka obsahuje všechny dokumenty požadované v zákoně a zadávací dokumentaci Zkoumá se pouze to, zda je dokument v nabídce obsažen, nikoliv jeho obsah (např. pojistná smlouva, referenční listiny, apod.)

Úplnost nabídky  Nesplňuje Vyřazena hodnotící komisí a vyloučena zadavatelem – není moc šancí na obranu Zadavatelé zde vylučují i proto, že dokument není dle požadavků – chyba

Hodnocení kvalifikace  Základní kvalifikační předpoklady  Profesní kvalifikační předpoklady  Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady  Technické kvalifikační předpoklady  Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady a technické kvalifikační předpoklady nemohou být předmětem hodnotících kritérií!!! Prokázání splnění kvalifikace podle požadavků veřejného zadavatele stanovených v souladu se zákonem je předpokladem posouzení a hodnocení nabídky uchazeče.

Základní kvalifikační předpoklady  Splňuje uchazeč který: Nebyl trestaný (viz. zákon, které trestné činy) Nenaplnil skutkovou podstatu jednání nekalé soutěže formou podplácení Neprobíhá s ním insolvenční řízení Není v likvidaci Nemá nedoplatky na daních, sociálním a zdravotním pojištění  U podlimitních zakázek lze prokázat formou čestného prohlášení

Profesní kvalifikační předpoklady  Uchazeč předkládá následující doklady, kterými prokazuje schopnost dodat předmět veřejné zakázky: výpis z obchodního rejstříku doklad o oprávnění k podnikání – živnostenský list nebo výpis z živnostenského rejstříku doklad vydaný profesní samosprávnou komorou doklad osvědčující odbornou způsobilost dodavatele

Ekonomické a finanční kvalifikační předpoklady  Uchazeč předkládá následující doklady, kterými prokazuje svou ekonomickou stabilitu: Pojistná smlouva Poslední zpracovaná rozvaha Údaj o celkovém obratu za poslední 3 účetní období Cokoliv dalšího, co si vymezí zadavatel a vztahuje se k dané zakázce  V zadávací dokumentaci musí zadavatel určit: Rozsah, způsob a minimální úroveň

Technické kvalifikační předpoklady  Nejrozsáhlejší seznam možných požadavků: Referenční zakázky Seznam techniků Popis technického vybavení Vzorky Osvědčení o vzdělání ISO atd.  Slouží spíše k omezování soutěže – nejčastěji, pokud některý z dodavatelů nedodrží předepsané náležitosti

Soulad s požadavky zadavatele  Soulad s požadovaným předmětem  Soulad s obchodními podmínkami Otázkou je, pokud dodržím požadavky a přidám si něco, co nebylo upraveno (smluvní pokuta)  Nelze sankcionovat za nedodržení počtu kopií, řazení dokumentů či špatný slovosled u prohlášení

Další systémy hodnocení nabídek  Minulost Ze zákona jeden systém hodnocení – celkem přehledný a transparentní ( )  Současnost Dnes možnost zadavatele zvolit si systém – povinnost popsat ho v zadávací dokumentaci Vede k poměrně nepřehledné situaci

Používané systémy  Systém bodující podle pořadí v kritériích  Systém záporných bodů  (ne)systém přidělování bodů zadavatelem dle splnění požadavků  Apod. (záleží pouze na zadavateli, jaký systém hodnocení popíše)

Systém bodující dle pořadí  Body závisí na počtu nabídek a pořadí Příklad – 2 hodnotící kritéria (váha 60% a 40%), celkem podány 4 nabídky. Přiřazení bodů bude 60, 45, 30, 15 dle pořadí v prvním kritériu a 40, 30, 20, 10 dle pořadí v druhém kritériu – nezáleží na nabízené hodnotě, rozhoduje pořadí. Pokud bude rozdíl v ceně činit u 6 mil. nabídky 500,- Kč nebo ,- Kč rozdíl bude stejný (15 bodů) Tento systém lze použít např. i jako dílčí způsob přidělování bodů u subjektivního kritéria – hodnotící komise tak určí pouze pořadí a body budou přiděleny na základě vzorce

Systém záporných bodů  Váha x pořadí = počet bodů  Příklad – viz. předchozí. Vyhodnocení pak bude 60, 120, 180, 240 pro první kritérium a 40, 80, 120, 160 bodů pro druhé kritérium.  Vítězem je ten, kdo získá nejméně záporných bodů

Systém splnění požadavků  Vyjmenovány požadavky spolu s bodovým ohodnocením Uchazeč pouze navrhne hodnoty a zadavatel mu přidělí body (asi podle pořadí ?) Typické pro zakázky malého rozsahu, kde není možné přezkoumání.

Důsledky  Vede k rozmachu používání systémů, které umožňují zvýhodnit uchazeče  Snaha obcházet systém ze strany uchazečů  Nedostatečná specifikace procesu hodnocení – vede k námitkám a protahování procesu

Proč je více systémů?  Oficiální důvod Větší variabilita hodnocení  Neoficiální důvod Lepší manipulovatelnost se zakázkami

Možnosti řešení  Dílčí možností je znovu zavést původní systém jako povinný Řeší se pouze částečně Pořád možnost subjektivního hodnocení  Přimět zadavatele k tomu, aby se sami chovali efektivně Elektronická aukce Dynamický nákupní systém

Srovnání s původním hodnocením  Původní systém Zohledňuje vzájemně nabízené hodnoty Je poměrně jasný Ovlivnit lze přes subjektivní kritéria  Jiné systémy Nezohledňují nabídky vzájemně Umožňují přidělovat body dle „uvážení“ Snadněji se manipulují

Závěr …… a to je k hodnocení veřejných zakázek zatím vše.