Větrání podzemních staveb
Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené nucené –podélné –polopříčné –příčné –kombinované –požární –větrání přilehlých prostor
Větrání během výstavby přirozené (s omezením délky větraného úseku) – lze použít pouze do vzdálenosti rovnající se polovině plochy výrubu nucené (bez omezení délky větraného úseku) –foukací – čerstvý vzduch vháním na čelbu –sací – odsávám mdlé větry z prostoru těsně za čelbou –foukací + sací
Prašnost při stříkaných betonech
Ražba s přirozeným větráním
Dvoustupňový ventilátor Kofmann (198 kW, 63m 3 /s, 1800mm)
Mdlé větry po odpalu kaloty Jižního Vítkovského tunelu
Větrání po odpale kaloty JVT
Provozní větrání –přirozené – využití větru - komínového efektu –nucené podélné – vzduch je ventilátory umístěnými pod stropem odváděn z tunelu polopříčné – čerstvý vzduch je přiváděn vzduchovým kanálem a je vyfoukáván do dopravního prostoru příčné – čerstvý a znečištěný vzduch jsou vedeny vzduchovými kanály ve stropě či pod vozovkou a v celé délce tunelu je zajištěna cirkulace v dopravním prostoru kombinované = podélné + příčné
Podélné větrání rozmístění ventilátorů v tunelu
Princip příčného větrání
Různé varianty umístění vzduchových kanálů
Přetlakové větrání tunelu
Provozní větrání v tunelech má zabezpečit Zředění koncentrace škodlivin v ovzduší na přípustnou míru Dobrou viditelnost pro průjezd vozidel tunelem s ohledem na dovolenou rychlost Snížení účinků tepla a kouře z požáru na osobu v tunelu Řízený rozptyl škodlivin z tunelu, a tím i snížení imisního zatížení jeho okolí
Větrací systémy
Požadavky na větrání za provozu Povolené koncentrace škodlivin v ovzduší určují hygienické předpisy Závisí na délce pobytu a druhu činnosti –Koncentrace škodlivin po dobu pracovní směny –Koncentrace, která může být překročena jen po dobu 30 minut (platí např.pro řidiče vozidel)
Limitní koncentrace CO v ovzduší
Faktory ovlivňující množství škodlivin v ovzduší Délka tunelu Hustota dopravního proudu Skladba dopravního proudu Věková skladba vozidel Rychlost jízdy v tunelu Podélný sklon tunelu Nadmořská výška tunelu Umístění portálů – směr foukání větru Jednosměrnost vs. obousměrnost provozu
Prognóza vývoje exhalací CO vozidly v ČR Osobní vozidla s dieselovými motory produkují výrazně méně CO než vozidla s benzínovými motory
Prognóza vývoje opacity v ČR způsobený dieselovými vozidly
Výpočet větrání Q F – potřebné množství čerstvého vzduchu (m3/s/km) Q 0 CO – základní hodnota emisí škodlivin přepočítaná na CO (m3/h/vozidlo) f v – součinitel rychlosti vozidel f i – součinitel stoupání komunikace v tunelu f h – součinitel nadmořské výšky komunikace D – hustota dopravního proudu přepočítaná na jednotkové vozidlo (vozidlo / km) CO pr – přípustná koncentrace CO
Závislost tvorby škodlivin na rychlosti jízdy
Závislost koncentrace CO na nadmořské výšce
Koeficient rychlosti a stoupání
Větrací systém tunelu Mrázovka
Návrh větrání Větrání –Provozní – podélné, event. přirozené –Požární – podélné + příčný odvod kouře štěrbinami v ostění –Větrání pomocných prostor Původní koncepce podélného větrání byla na základě poznatků z konferencí v letech 1991 a 1995 byla v roce 1996 doplněna o příčný odvod kouře kouřovým kanálem
Režimy větrání tunelu Mrázovka Úplná ochrana –Všechny portály jsou v podtlaku, veškeré škodliviny jsou nasávány do centrální strojovny Částečná ochrana –Povoluje částečný výnos škodlivin do oblasti portálů Přirozené větrání –Využití přirozeného proudění –Pouze v nočních hodinách, nízká intenzita provozu
Provozní větrání – úplná ochrana
Provozní větrání – částečná ochrana
Nastavení ventilátorů v závislosti na rychlosti vozidel
Požární větrání Požadavky na požární větrání –Odvádět vyvíjející se kouř co nejrychleji z prostoru tunelu –Udržet viditelnost v únikové zóně –Zajistit bezpečný únik osob z tunelu –Umožnit zásah zásahových jednotek
Úprava technického řešení pro požární větrání
Axonometrie – svodné kanálky v raženém profilu
Požární zkouška v třípruhovém tunelu
Požární zkouška v hloubeném profilu
Šíření kouře při požáru v klesajícím tunelu se sklonem 4,5 %