Větrání podzemních staveb. Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řízení motorových vozidel
Advertisements

Návrh parkování Návrh zastávek MHD.
s dopravní infrastrukturou
TZ 21 – navrhování otopných soustav
STROPY 225 Katedra pozemního stavitelství, Fakulta stavební Ostrava
Požárně bezpečnostní zařízení druhy funkce vzájemná součinnost
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
MÍSTNÍ KOMUNIKACE FUNKČNÍ SKUPINY D
ZÁKLADNÍ POJMY DRUHY DOPRAVY ZPŮSOBY VEDENÍ TRASY V ÚZEMÍ
PODZEMNÍ STAVBY Kolektory Ústav geotechniky.
Vznětové motory Vznětový motor je v principu konstruován stejně jako zážehový motor. Palivo je do spalovacího prostoru dopravováno odděleně.
Charakteristické znaky MHD
Dopravní charakteristiky
Dopravní a liniové stavby
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Směrový a výškový návrh trasy komunikace
Koncentrace znečišťující příměsi v ovzduší
I N S T I T U T D O P R A V Y VŠB – Technická univerzita Ostrava Fakulta strojní 17. listopadu 15; Ostrava – Poruba tel.: ; 5210
Teorie dopravního proudu
ZÁKLADY DOPRAVNÍHO INŽENÝRSTVÍ
Laboratoře TZB Cvičení – Měření kvality vnitřního prostředí
Střední odborné učiliště stavební, odborné učiliště a učiliště
Pozemní komunikace v intravilánu ČSN „Projektování místních komunikací“, 2006 Změna Z1 – 2010 – Přechody a místa pro přecházení, rozhledové.
Dopravní průzkum Petr Chocholouš.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Dokumentace k zajištění BOZP
zásady navrhování dopravních – silničních staveb
Úvod do pozemních komunikací
PRÁVNÍ REŽIM OCHRANY OVZDUŠÍ JUDr. Ilona Jančářová, Ph.D. PODZIM 2007.
Tramvajová vozidla.
Pozemní stavitelství II
Modelování šíření hluku Kateřina Růžičková. České hygienické morny Nařízení vlády o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací č. 148/2006.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
ÚNIKOVÉ CESTY. K zabránění ztrát na životech a zdraví osob, popř. zvířat a ztrát na majetku musí stavební objekty mimo jiné umožnit bezpečnou evakuaci.
Aktivní požární prevence památkových objektů Střední odborná škola požární ochrany a Vyšší odborná škola požární ochrany ve Frýdku-Místku Hasičský záchranný.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní proud Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit, Ph.D.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dynamika pohybu dopravního prostředku Předmět: Teorie dopravy - cvičení Ing. František.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marcela Koubová. Dostupné z Metodického portálu ISSN Provozuje.
Vytápění Otopné soustavy teplovzdušné. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Vytápění Větrání. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Zkoušení potrubí pro odvod kouře a tepla z pohledu výrobce Ing. Vilém Stanke.
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada21 AnotaceZákladní.
TECHNICKÉ SLUŽBY BAHOZA s. r. o. Klimatizační jednotky tramvajových vozidel Ing. Ladislav Meluš.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Pohyb jednotlivého vozidla a brzdění Předmět: Teorie dopravy Ing. František Lachnit,
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁSTŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje.
Dopravní charakteristiky
Tabulky traťových poměrů
Požární ochrana 2015 BJ13 - Speciální izolace
Stavební konstrukce Tunel Blanka
Příčné prahy 28. června 2012.
Navrhování tunelových staveb
Speciální konstrukce –
Taktické a bezpečnostní zásady pro umísťování MPT na místě zásahu
Kanalizace ve výškových budovách
Vytápění Teplovzdušné vytápění
ZDRAVOTNÍ RIZIKO PŘI UŽÍVÁNÍ PLASTOVÝCH OKEN V DOMECH PRO SENIORY
Větrání vypracovala: Ing
Teplovodní kotle UT do tepelného výkonu max. 50 kW Vypracovala: Ing
VĚTRÁNÍ PLYNUJÍCÍCH KARVINSKÝCH HLUBINNÝCH DOLŮ
Důlní elektrické přístroje
Staveniště a zařízení staveniště
VLIV KANALIZACE NA ČIŠTĚNÍ ODPADNÍCH VOD
VY_32_INOVACE_Racek_ Separatni
Návrh metodiky výpočtu příspěvku resuspenze ke koncentracím PM10
STUDIE PROVEDITELNOSTI ZAVEDENÍ NÍZKOEMISNÍ ZÓNY NA ÚZEMÍ STATUTÁRNÍHO MĚSTA BRNA „Tento projekt je spolufinancován Státním fondem životního prostředí.
Recyklace vozovek za horka
Vážení vozidel za jízdy WIM
Transkript prezentace:

Větrání podzemních staveb

Rozdělení větrání Během výstavby –přirozené –nucené foukací sací kombinované Během užívání podzemního díla –provozní přirozené nucené –podélné –polopříčné –příčné –kombinované –požární –větrání přilehlých prostor

Větrání během výstavby přirozené (s omezením délky větraného úseku) – lze použít pouze do vzdálenosti rovnající se polovině plochy výrubu nucené (bez omezení délky větraného úseku) –foukací – čerstvý vzduch vháním na čelbu –sací – odsávám mdlé větry z prostoru těsně za čelbou –foukací + sací

Prašnost při stříkaných betonech

Ražba s přirozeným větráním

Dvoustupňový ventilátor Kofmann (198 kW, 63m 3 /s, 1800mm)

Mdlé větry po odpalu kaloty Jižního Vítkovského tunelu

Větrání po odpale kaloty JVT

Provozní větrání –přirozené – využití větru - komínového efektu –nucené podélné – vzduch je ventilátory umístěnými pod stropem odváděn z tunelu polopříčné – čerstvý vzduch je přiváděn vzduchovým kanálem a je vyfoukáván do dopravního prostoru příčné – čerstvý a znečištěný vzduch jsou vedeny vzduchovými kanály ve stropě či pod vozovkou a v celé délce tunelu je zajištěna cirkulace v dopravním prostoru kombinované = podélné + příčné

Podélné větrání rozmístění ventilátorů v tunelu

Princip příčného větrání

Různé varianty umístění vzduchových kanálů

Přetlakové větrání tunelu

Provozní větrání v tunelech má zabezpečit Zředění koncentrace škodlivin v ovzduší na přípustnou míru Dobrou viditelnost pro průjezd vozidel tunelem s ohledem na dovolenou rychlost Snížení účinků tepla a kouře z požáru na osobu v tunelu Řízený rozptyl škodlivin z tunelu, a tím i snížení imisního zatížení jeho okolí

Větrací systémy

Požadavky na větrání za provozu Povolené koncentrace škodlivin v ovzduší určují hygienické předpisy Závisí na délce pobytu a druhu činnosti –Koncentrace škodlivin po dobu pracovní směny –Koncentrace, která může být překročena jen po dobu 30 minut (platí např.pro řidiče vozidel)

Limitní koncentrace CO v ovzduší

Faktory ovlivňující množství škodlivin v ovzduší Délka tunelu Hustota dopravního proudu Skladba dopravního proudu Věková skladba vozidel Rychlost jízdy v tunelu Podélný sklon tunelu Nadmořská výška tunelu Umístění portálů – směr foukání větru Jednosměrnost vs. obousměrnost provozu

Prognóza vývoje exhalací CO vozidly v ČR Osobní vozidla s dieselovými motory produkují výrazně méně CO než vozidla s benzínovými motory

Prognóza vývoje opacity v ČR způsobený dieselovými vozidly

Výpočet větrání Q F – potřebné množství čerstvého vzduchu (m3/s/km) Q 0 CO – základní hodnota emisí škodlivin přepočítaná na CO (m3/h/vozidlo) f v – součinitel rychlosti vozidel f i – součinitel stoupání komunikace v tunelu f h – součinitel nadmořské výšky komunikace D – hustota dopravního proudu přepočítaná na jednotkové vozidlo (vozidlo / km) CO pr – přípustná koncentrace CO

Závislost tvorby škodlivin na rychlosti jízdy

Závislost koncentrace CO na nadmořské výšce

Koeficient rychlosti a stoupání

Větrací systém tunelu Mrázovka

Návrh větrání Větrání –Provozní – podélné, event. přirozené –Požární – podélné + příčný odvod kouře štěrbinami v ostění –Větrání pomocných prostor Původní koncepce podélného větrání byla na základě poznatků z konferencí v letech 1991 a 1995 byla v roce 1996 doplněna o příčný odvod kouře kouřovým kanálem

Režimy větrání tunelu Mrázovka Úplná ochrana –Všechny portály jsou v podtlaku, veškeré škodliviny jsou nasávány do centrální strojovny Částečná ochrana –Povoluje částečný výnos škodlivin do oblasti portálů Přirozené větrání –Využití přirozeného proudění –Pouze v nočních hodinách, nízká intenzita provozu

Provozní větrání – úplná ochrana

Provozní větrání – částečná ochrana

Nastavení ventilátorů v závislosti na rychlosti vozidel

Požární větrání Požadavky na požární větrání –Odvádět vyvíjející se kouř co nejrychleji z prostoru tunelu –Udržet viditelnost v únikové zóně –Zajistit bezpečný únik osob z tunelu –Umožnit zásah zásahových jednotek

Úprava technického řešení pro požární větrání

Axonometrie – svodné kanálky v raženém profilu

Požární zkouška v třípruhovém tunelu

Požární zkouška v hloubeném profilu

Šíření kouře při požáru v klesajícím tunelu se sklonem 4,5 %